Handboek wegontwerp

Gebiedsontsluitingswegen

gepubliceerd op: 14-10-11

laatst gewijzigd op: 14-10-11

Fiets/bromfietspaden in de voorrang

Wanneer parallel aan de hoofdweg lopende fiets/bromfietspaden ter plaatse van het kruispunt in de voorrangsregeling van de hoofdweg zijn opgenomen, dan worden deze paden door het verhoogde gedeelte van de verkeersdruppel geleid. De afstand tot de hoofdrijbaan bedraagt circa 5,00 m. Het in de voorrang opnemen van het fietspad is alleen acceptabel wanneer:
  • de zijweg een erftoegangsweg (tenzij de intensiteit op de erftoegangsweg bijzonder hoog is);
  • het fietspad in één richting wordt bereden.
Ter ondersteuning van de voorrangssituatie kan ter hoogte van de fietsoversteek een plateau worden aangelegd. De kleur en eventueel textuur van de...
Veelgestelde vragen
  • Over Crow Online Kennisbank
    • Onze missie
      Om Nederland nu en in de toekomst goed geregeld te houden werken we aan richtlijnen, opleidingen en praktische tools in verschillende vormen. Onder meer online kennismodules, handboeken, meet- en ontwerpinstrumenten en cursussen. Dat doen we natuurlijk niet alleen. Al meer dan dertig jaar werken we als kennisplatform voor infrastructuur, openbare ruimte, verkeer en vervoer, aanbesteden en contracteren samen met onze partners. We ondersteunen en spelen een centrale rol bij het vinden van de juiste antwoorden. Antwoorden die onze opdrachtgevers helpen bij het maken van beleid en de uitvoering ervan.
  • In de praktijk
  • Wat onze gebruikers zeggen
Ontdek de Kennisbank
Op weg naar werk, naar school of weer naar huis. Iedere Nederlander ondervindt dagelijks de positieve gevolgen van ons werk. Of het nu gaat om de hoogte van de trottoirband bij een bushalte, maatregelen voor het werken met verontreinigde grond, gladheidsbestrijding tijdens de winterperiode of de hoeveelheid parkeerplaatsen bij een voetbalstadion. Bij CROW werken we samen met de gebruikers van onze producten en diensten om te zorgen dat elke Nederlander dagelijks veilig en goed geregeld naar huis kan.