Wegontwerp buiten de bebouwde kom (inclusief Handboek wegontwerp)

Kader verkeersborden autosnelwegen

gepubliceerd op: 02-02-23

laatst gewijzigd op: 09-02-23

Overgang autosnelweg naar autoweg in een wegvak

Weggebruikers dienen onder andere aan de wijziging in vormgevingskenmerken (vluchtstrook/ pechhavens, wel/ geen fysieke rijstrookscheiding, etc.) te herkennen op welk wegtype men rijdt en welk gedrag daarbij hoort. Bij de overgang van autosnelweg naar autoweg dient met name de rijsnelheid teruggebracht te worden naar 100 km/h. Daartoe is een overgangszone noodzakelijk van 300 meter. Zie figuur 10 in bijlage 1.
Achtereenvolgens worden de volgende borden geplaatst.
  • G02 + OB401-300, Einde autosnelweg met onderbord ‘300 m’. Dit bord is verplicht en wordt op 300 meter voor het bord G03 geplaatst.
  • BB04, einde vluchtstrook. Vanwege de wijziging in wegkenmerken tussen stroomweg...
Veelgestelde vragen
Ontdek de Kennisbank
Op weg naar werk, naar school of weer naar huis. Iedere Nederlander ondervindt dagelijks de positieve gevolgen van ons werk. Of het nu gaat om de hoogte van de trottoirband bij een bushalte, maatregelen voor het werken met verontreinigde grond, gladheidsbestrijding tijdens de winterperiode of de hoeveelheid parkeerplaatsen bij een voetbalstadion. Bij CROW werken we samen met de gebruikers van onze producten en diensten om te zorgen dat elke Nederlander dagelijks veilig en goed geregeld naar huis kan.