Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Halve stenen in de straat
Deze tekst is gepubliceerd op 13-10-15

Beschrijving proefvak

[ link ]

Figuur 4. Situatietekening van de wijk waar de Smirnoffweg zich bevindt

De Smirnoffweg ligt in een industriewijk ten zuiden van Rotterdam. Figuur 4 geeft een beeld van de situering.
Van en naar de wijk worden dagelijks tientallen lege en geladen containers vervoerd. In veel gevallen gaat het om overslag tussen de containerhaven en bestemmingen op het land. De vele los- en laadactiviteiten veroorzaken een intensief transport. Naast het vele vrachtvervoer is er sprake van verkeer van firma’s die betrokken zijn bij het reinigen en repareren van containers en trailers. Figuur 5a geeft een overzicht van de wijk met daarin tussen de pijlen aangegeven de positie van de Smirnoffweg.
[ link ]

Figuur 5a. Overzicht van de wijk met tussen de pijlen de positie van de Smirnoffweg

Langs de wijk loopt de Reeweg. Deze verkeersader ontsluit andere industriële wijken, maar vormt ook de verbinding naar de grote ECT-terminal, waarover dagelijks vele zeecontainers worden aan- en afgevoerd. In verband met de bouw van een nieuw viaduct over de A15 is de Reeweg opnieuw ingericht en is het verkeer omgeleid over de Smirnoffweg met het gevolg dat het proefvak drie maanden lang heeft gefunctioneerd als ontsluitingsweg van de Waalhaven, Beatrixhaven en Margriethaven en dus ook extra is belast. De omvang daarvan is via twee verkeers­tellingen op 3 november 1992 en op 12 mei 1993 vastgelegd; de resultaten zijn kwantitatief meegenomen in de beschouwingen in hoofdstuk 4. Figuur 5b geeft een impressie van de verkeersdrukte.
[ link ]

Figuur 5b. Het verkeer op het proefvak tijdens de reconstructie van de Reeweg

Het 400 m lange gedeelte van de Smirnoffweg waar het proefvak is aangelegd, heeft geen zijwegen. Tussen de twee rijstroken en de gebouwen bevinden zich op verschillende plaatsen ruime parkeerplaatsen voor de trailers met containers en een aantal in- en uitritten (zie figuur 6).
Tijdens de herprofilering van de straat zijn deze verhardingen eveneens voorzien van een nieuw wegdek van betonstraatstenen.
[ link ]

Figuur 6. Het proefvak met de vier secties met daaromheen ruimte parkeerterreinen met in- en uitritten

Na de nodige riolerings- en leidingswerkzaamheden is op het reeds bestaande zandbed eerst een fundering aangebracht bestaande uit 300 mm licht gebonden menggranulaat 0/40 met stabilisator. De fundering is voorts afgedekt met een straatlaag van 50 mm brekerzand. Tijdens het aanbrengen van de fundering voor sectie I waren de weersomstandigheden slecht. De bestrating zelf is onder redelijk goede weerscondities aangelegd en bestaat uit betonstraatstenen van 211 x 105 x 80 mm, kleur: Rotterdams rood.
Op de situatietekening in figuur 7 zijn de ligging en de voornaamste maten van de secties aangegeven.
[ link ]

Figuur 7. Overzicht van het proefvak aan de Smirnoffweg

De rijweg is 8 m breed, gemeten tussen de gootlagen. De kruin ligt in het midden van de rijweg. Het water wordt afgevoerd naar trottoir- en straatkolken. De straatkolken zijn naast de rijbaan in de gootlaag geplaatst. Onderbrekingen in de rijbaan (putdeksels en dergelijke) komen in de eerste drie secties niet voor. Voor sectie IV is het bestek enigszins gewijzigd, omdat op wens van een van de bedrijven de as van de straat 3 m is verschoven (zie figuur 8 en de situatietekening). Daardoor kwamen enkele putdeksels binnen het proefvak te liggen. Daarbij zijn de steenlagen normaal over de put geplaatst, waarna in handwerk de randen werden vormgegeven en overtollige stenen werden verwijderd. De kruin van de straat is nagenoeg op de oorspronkelijke plaats van vóór de asverschuiving blijven liggen.
Over grote delen van de straat is de rijbaan van de overige verhardingen gescheiden door verhoogde stroken van trottoirbanden met daartussen tegels en daarop een geleiderail (zie figuur 9).
[ link ]

Figuur 8. Op de voorgrond sectie IV met de drie meter verschoven wegas

[ link ]

Figuur 9. Verhoogde stroken met geleiderail houden het verkeer op het proefvak gescheiden

De gehele bestrating van de Smirnoffweg en de parkeerterreinen, in- en uitritten en ventwegen aan de randen zijn door dezelfde aannemer aangebracht. De aannemer heeft hiertoe een ploeg straatmakers met een Schaeff-bestratingsmachine ingezet. Alle secties zijn nagenoeg door dezelfde ploeg uitgevoerd.
In het proefvak zijn de volgende bestratingen aangebracht:
- sectie I :Keperverband zonder halve stenen
- sectie IV:Keperverband met halve stenen
- sectie II:Elleboogverband zonder halve stenen
- sectie III:Elleboogverband met halve stenen.
De secties zijn circa 90 m lang en hebben daarmee een omvang van ongeveer anderhalve dagproductie. Ze zijn voor het grootste deel aangelegd op de volgende data:
- sectie I :3 december 1991
- sectie II:3 februari 1992
- sectie III:10 februari 1992
- sectie IV:26 februari 1992.
De ploeg straatmakers had grote ervaring met het machinaal aanbrengen van bestratingen zonder halve stenen. De toepassing met halve stenen was voor hen nieuw.
De uitgevoerde werkzaamheden waren:
  • aanbrengen en afwerken straatlaag van brekerzand
  • straten van de gootstenen
  • hoogtemaatvoering bestrating
  • vlijen bisschopsmutsen
  • met laadschop aanvoeren en verdelen pakketten stenen
  • lagen stenen vlijen met vacuümmachine
  • vlijen ontbrekende stenen
  • knippen en vlijen passtenen
  • bestrating trillen met trilplaat
  • afzanden
  • opruimen steenresten.
Met behulp van een meetlint is over een lengte van 20 stenen door middeling de steenlengte in het wegdek bepaald. De uitkomsten daarvan zijn:
- sectie I :210,0 mm
- sectie II:210,3 mm
- sectie III: 208,9 mm
- sectie IV:208,9 mm.
Bij de aansluiting van de secties II en III is het effect van de verschillen in steenlengte ook duidelijk waar te nemen (figuur 10).
[ link ]

Figuur 10. Verschil in steenlengte tussen twee leveranties

De betonstraatstenen zijn geleverd door twee fabrikanten. Daarin ligt wellicht ook de verklaring voor de verschillen in aansluiting. In de berekeningen is overigens uitgegaan van een steenmaat van 211 x 105 mm. Vanwege dezelfde reden kon het gebeuren dat de stenen van de secties III en IV zijn voorzien van een splintervrije kop.
Teneinde naast de visuele waarneming een extra middel te hebben om verplaatsingen in het horizontale vlak waar te nemen zijn over de volle breedte van de straat zaagsneden in de gerede verharding aangebracht (figuur 11). Deze zaagsneden markeerden bovendien de meetraaien waarop in hoofdstuk 4 nader wordt teruggekomen.
[ link ]

Figuur 11. Zagen van de groeven ten behoeve van de metingen

Als aanvulling is ook in diagonale richting een aantal zaagsneden aangebracht, die alleen zijn gebruikt voor visuele waarnemingen.