Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Reclame langs wegen
Deze tekst is gepubliceerd op 18-05-17

Vormen en toepassingen van buitenreclame

Reclame in de openbare ruimte is een vertrouwd beeld. We kunnen ons bijna geen omgeving meer voorstellen zonder reclame. Het toepassen van reclame gaat terug tot in de tijd van de Romeinen en Egyptenaren, maar pas eind 19e eeuw krijgt buitenreclame langzaam de vorm en omvang zoals we die nu kennen. Toen vooral in de vorm van affiches, (emaille) reclameborden en gevelbeschilderingen op plekken waar veel verkeer passeerde. De affiches bleven en komen nog steeds in vele varianten voor, maar in de tweede helft van de 20e eeuw werden de emaille borden en gevelreclames steeds meer vervangen door lichtbakken, neonreclames en meer recent door digitale schermen.
[ link ]

Figuur 2. Muurschildering

Buitenreclame is grofweg in te delen in twee categorieën: handelsreclame en productreclame. Bij handelsreclame wordt buitenreclame hoofdzakelijk ingezet om logo, identiteit, huisstijl en/of branche van een bedrijf of organisatie te communiceren. Handelsreclame is dan ook vrijwel altijd aangebracht op bedrijfsgebouwen of -terreinen. Het formaat van de reclame en de hoeveelheid reclame wordt meestal bepaald aan de hand van de afstand van de reclame in relatie tot de omgeving. Toepassingen die hiervoor worden ingezet zijn onder andere lichtreclame, gevelbeletteringen of -bestickeringen. Deze uitingen hebben over het algemeen een permanent karakter en zijn hoofdzakelijk statisch.
Productreclame komt vooral voor op locaties waar veel passanten of verkeersbewegingen zijn. Dit kan zijn in een centrum of op belangrijke invalswegen, maar ook aan de randen van een gemeente, nabij/gericht op snelwegen. Bekende vormen van productreclame in de buitenruimte zijn billboards, A0-reclameborden, abri’s en lichtmastreclame. Deze laatste twee worden ook wel reclamedragend straatmeubilair genoemd. Het formaat van de uitingen is ook bij productreclame aangepast op de afstand ten opzichte van de doelgroep, waarbij over het algemeen het aantal uitingen toeneemt wanneer het formaat kleiner wordt. A0-reclameborden of lichtmastreclames komen in veel grotere aantallen voor dan de grote reclamemasten langs de snelweg. Andere voorkomende vormen van productreclame zijn te vinden op gevels van winkels. Kenmerkend voor productreclame is dat deze vrijwel altijd tijdelijk is waarbij de reclamedrager vaak wel een permanent object is. Uitzonderingen hierop zijn tijdelijke objecten waaronder aanplakborden/verkiezingsborden of tijdelijke uitingen rondom evenementen. De uitingen voor productreclame zijn er in statische en in dynamische uitvoeringen, waaronder digitale schermen met bewegend beeld.