Kengetallen
Er bestaat een relatie tussen de verkeersveiligheid, de vormgeving en het gebruik van de weg. Deze relatie is vastgelegd in een kengetal (getal dat een groep andere grootheden aanduidt) met als eenheid het gemiddelde aantal letselongevallen per gereden voertuigkilometer. Van alle verkeersongevallen hebben de letselongevallen (doden en gewonden) een hoge registratiegraad.
Daardoor zijn deze ongevallen een betrouwbare graadmeter voor de bepaling van de verkeersveiligheid van een bepaald type weg.
Daardoor zijn deze ongevallen een betrouwbare graadmeter voor de bepaling van de verkeersveiligheid van een bepaald type weg.
Tabel 7-2 laat zien dat op autosnelwegen in Nederland per miljoen motorvoertuigkilometers 0,05 ongevallen plaatsvinden waarbij één of meerdere letselslachtoffers vallen. Bij zo'n letselongeval worden gemiddeld 1,49 letselslachtoffers geregistreerd en per 100 slachtoffers worden 4,41 doden geregistreerd.
De in de tabel genoemde waarden dienen als vergelijkingsmateriaal bij de beoordeling van de verkeersonveiligheid op een wegvak. Wanneer voor een wegvak de kentallen voor verkeersveiligheid bekend zijn, kunnen deze met bovenstaande waarden vergeleken worden. Op basis van deze vergelijking kan aangegeven worden of het betreffende wegvak vergelijkbaar, veiliger of onveiliger is dan het gemiddelde van alle wegen in Nederland van hetzelfde type.
De in de tabel genoemde waarden dienen als vergelijkingsmateriaal bij de beoordeling van de verkeersonveiligheid op een wegvak. Wanneer voor een wegvak de kentallen voor verkeersveiligheid bekend zijn, kunnen deze met bovenstaande waarden vergeleken worden. Op basis van deze vergelijking kan aangegeven worden of het betreffende wegvak vergelijkbaar, veiliger of onveiliger is dan het gemiddelde van alle wegen in Nederland van hetzelfde type.
Tabel 7-2. Kengetallen voor de verkeersveiligheid van wegtypen in 1995
Wegtype | Letselongevallen per miljoen motorvoertuigkilometers | Slachtoffers per letselongeval | Doden per 100 slachtoffers | Slachtoffers per miljoen motorvoertuigkilometers |
autosnelweg | 0,05 | 1,49 | 4,41 | 0,07 |
autoweg | 0,07 | 7,01 | 0,10 | |
weg met | 0,23 | 1,34 | 4,59 | 0,31 |
gesloten verklaring | ||||
weg voor alle verkeer | 0,51 | 1,26 | 4,86 | 0,64 |
Met de invoering van het duurzaam veilige wegsysteem, ontstaat een andere indeling van de wegen. Voor deze nieuwe categorie-indeling zijn door de SWOV op basis van de herverdeling naar de drie wegcategorieën stroomweg, gebiedsontsluitingsweg en erftoegangsweg en een globaal maatregelenpakket, kengetallen voor duurzaam veilig ingerichte wegen bepaald. Een overzicht van deze kengetallen is opgenomen in tabel 7-3.
Tabel 7-3. Geschatte kengetallen voor duurzaam veilige wegcategorieën
Wegcategorie | Letselongevallen per miljoen motorvoertuigkilometers | Slachtoffers per letselongeval | Doden per 100 slachtoffers | Slachtoffers per miljoen motorvoertuigkilometers |
stroomweg | 0,04-0,11 | 1,42-1,47 | 4,94-10,27 | 0,06-0,16 |
gebiedsontsluitingsweg | 0,13-0,16 | 1,35 | 5,19 | 0,18-0,22 |
erftoegangsweg | 0,23-0,27 | 1,25 | 5,74 | 0,29-0,34 |