Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Basiscriteria
Deze tekst is gepubliceerd op 17-10-11

Wegtypen

Binnen de drie genoemde wegcategorieën is in beginsel een beperkt aantal wegtypen of uitvoeringsvormen mogelijk. Hoe groter het aantal uitvoeringsvormen echter is, hoe moeilijker het wordt de verschillen tussen de diverse categorieën en daarmee de herkenbaarheid van de wegcategorie te waarborgen. Juist dit is één van de essentiële uitgangspunten van Duurzaam Veilig Verkeer. De weggebruiker herkent een wegcategorie vooral aan de continu aanwezige kenmerken of ontwerpelementen in het wegbeeld. Ook plaatselijke kenmerken, zoals bijvoorbeeld gelijkvormige kruispuntoplossingen, dragen bij aan de herkenbaarheid van de categorie. Het onderscheiden van wegtypen binnen een categorie is nodig om aan te kunnen sluiten bij de eisen die voortkomen uit verschillen in gebruik.
Eventuele wegtypen binnen een wegcategorie moeten aan de volgende voorwaarden voldoen:
  • de essentiële kenmerken van een bepaalde categorie mogen niet in een andere categorie worden toegepast (unieke, goed herkenbare kenmerken per categorie);
  • de wegtypen binnen een bepaalde categorie dienen alle essentiële kenmerken van die categorie in zich te hebben;
  • het aantal wegtypen dient zo klein mogelijk te zijn, zodat de wegcategorie als zodanig voor de weggebruiker herkenbaar is.
In het duurzaam veilig concept is de weg behalve zorgvuldig ingepast in de omgeving, ook afgestemd en zichtbaar ingericht op het door de wegbeheerder gewenste gebruik van en verkeersgedrag binnen de drie wegcategorieën. De vormgevingseisen dienen daarom in termen van gedragingen van de diverse verkeersdeelnemers te worden geformuleerd. Eenduidigheid en uniformiteit van het wegbeeld per wegcategorie en wegtype zijn daarbij van groot belang.
Binnen de categorie stroomwegen worden twee typen onderscheiden: nationale en regionale stroomwegen. De nationale stroomwegen (autosnelwegen) vormen samen het wegennet van de hoogste orde. Deze wegen voorzien primair in verplaatsingen tussen landsdelen en bijbehorende economische en culturele centra, alsmede de internationale relaties. De nationale stroomwegen vallen buiten het kader van dit Handboek Wegontwerp. Regionale stroomwegen vormen de verbindingen tussen regio's en bijbehorende centra. Verder vullen ze het netwerk van nationale stroomwegen aan zodat een voldoende dicht stroomwegennetwerk ontstaat.
Binnen de categorie gebiedsontsluitingswegen is het vooral om capaciteitsredenen noodzakelijk twee wegtypen te onderkennen. De keuze tussen de twee wegtypen wordt vooral bepaald door de verhouding tussen het (geprognosticeerde) verkeersaanbod en de afwikkelingscapaciteit van de beschouwde gebiedsontsluiting.
De noodzaak tot het onderscheiden van twee typen erftoegangswegen komt met name voort uit capaciteitsoverwegingen en de samenstelling van het verkeer dat gebruik maakt van de erftoegangsweg, met name de hoeveelheid fietsverkeer en landbouwverkeer.
In tabel 2-3 zijn de verschillende wegtypen aangegeven, inclusief de bijbehorende karakteristiek(en). De tabel dient als overzicht van de wegcategorieën en wegtypen die worden onderscheiden. De uitwerking en beschrijving van het ontwerp van de afzonderlijke categorieën zijn beschreven in de delen Stroomwegen, Gebiedsontsluitingswegen en Erftoegangswegen.
Tabel 2-3. Wegtypen binnen de drie categorieën
Maximum snelheid (km/h)Kenmerken
Nationale stroomweg120autosnelweg, valt buiten het Handboek Wegontwerp
Regionale stroomweg100autoweg, vluchtvoorzieningen, niet overschrijdbare rijrichtingscheiding, ongelijkvloerse kruisingen
Gebiedsontsluitingsweg I802×2 rijstroken, rijbaanscheiding, gelijkvloerse kruisingen, onderbroken langsmarkering
Gebiedsontsluitingsweg II802×1 rijstrook, rijbaanscheiding, gelijkvloerse kruisingen, onderbroken langsmarkering
Erftoegangsweg type I601 rijloper, kantmarkering
Erftoegangsweg type II601 rijloper, geen markering, fiets op de rijbaan