Algemeen
Werken aan de weg kan een gevaarlijke activiteit zijn. Door de veelal kleine ruimtes passeren de automobilist en de wegwerker elkaar soms rakelings. Bij reconstructies ondervindt het verkeer hinder en lopen zowel wegwerker als weggebruiker risico's. Eén onverwachte beweging kan grote gevolgen hebben. Genoeg reden dus om uitgebreid stil te staan bij maatregelen bij werken in uitvoering.
Er zal altijd een zeker ongevalsrisico aanwezig zijn. Het risico kan echter wel tot een minimum worden beperkt door een zorgvuldige voorbereiding, door betrokkenheid van iedereen, duidelijke afspraken, heldere communicatie en het naleven van de betreffende richtlijnen.
Er zal altijd een zeker ongevalsrisico aanwezig zijn. Het risico kan echter wel tot een minimum worden beperkt door een zorgvuldige voorbereiding, door betrokkenheid van iedereen, duidelijke afspraken, heldere communicatie en het naleven van de betreffende richtlijnen.
Voor uitgebreide informatie wordt verwezen naar ‘Maatregelen bij werken in uitvoering op niet-autosnelwegen en wegen binnen de bebouwde kom’ en de ‘Zoeksleutel 96b’.
Werk in uitvoering kan de vormgeving van gebiedsontsluitingswegen (dwarsprofiel, alignement en verlichting) sterk beïnvloeden. Het is derhalve van groot belang vanaf het begin van het ontwerpproces aandacht te besteden aan de wijze waarop beheer en onderhoud kan plaatsvinden.
Werk in uitvoering kan de vormgeving van gebiedsontsluitingswegen (dwarsprofiel, alignement en verlichting) sterk beïnvloeden. Het is derhalve van groot belang vanaf het begin van het ontwerpproces aandacht te besteden aan de wijze waarop beheer en onderhoud kan plaatsvinden.