Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Gebiedsontsluitingswegen
Deze tekst is gepubliceerd op 14-10-11

Overzicht figuren

Figuur
3-1 Wegtype I: globaal ruimtebeslag voor verschillende dwarsprofielen onder ideale omstandigheden
3-2 Wegtype II: globaal ruimtebeslag voor verschillende dwarsprofielen onder ideale omstandigheden
4-1 Principe van enkelstrooksrotonde
4-2 Voorrangskruispunt in een gebiedsontsluitingsweg
4-3 Oplossingsrichtingen voor niet-haakse kruising van wegassen
4-4 Rechtse en linkse bajonet
4-5 Voorbeeld van voorrangskruispunt
4-6 Quadrantoplossing
4-7 Gewenste situering van de verbindingsweg in samenhang met de belangrijkste uitwisselingsstromen
4-8 Schematische weergave van Haarlemmermeeroplossing en halfklaverbladoplossing
5-1 Geleidende elementen in wegbeeld
5-2 Voorbeeld van een computergraphic
6-1 Gebiedsontsluitingsweg in de totale wegenstructuur
6-2 Kaartbeeld van een gebiedsontsluitingsweg
6-3 Kaart Nederland met verdeling landschapstypen
7-1 Relatie tussen zichtafstand en horizontale boog (booglengte > zichtafstand)
7-2 Relatie tussen zichtafstand, verticale, bolle boog (booglengte > zichtafstand) en hoogte zichtobject bij een ooghoogte van 1,10 m
7-3 Relatie tussen zichtafstand, verticale bolle boog (zichtafstand > booglengte) bij een objecthoogte van 0,20 m en een ooghoogte van 1,10 m
7-4 Stopzichtafstand bij verschillende snelheden en langshellingen (perceptie-reactietijd 2 s)
7-5 Verband tussen de zijdelingse wrijvingscoëfficiënt en de snelheid op een nat wegdek
7-6 Relatie tussen ontwerpsnelheid, verkanting en horizontale boogstraal op een nat wegdek
7-7 Verhouding van opeenvolgende horizontale bogen
7-8 Verband tussen de 85-percentiel snelheid en de bochtigheid van de weg bij een rijbaanbreedte van 6,50 m tot 7,50 m
7-9 Verband tussen de 85-percentiel snelheid en de solitaire horizontale boog bij een verhardingsbreedte van 6,50 m of meer
7-10 Minimale hoekverdraaiing clothoïde
7-11 Toepassingen van overgangsbogen
7-12 Verkantingsovergang
7-13 Rechtlijnig en cirkelvormig verloop van de verkantingsovergang
7-14 Bochtverbreding voor verschillende voertuigen in een volledige boog
7-15 Aanbrengen bochtverbreding per rijstrook bij een rijrichtingscheiding
7-16 Verticaal alignement
7-17 Snelheidsterugval op hellingen van maatgevende vrachtauto met beginsnelheid 80 km/h
7-18 Snelheidsterugval op hellingen van maatgevende vrachtauto met beginsnelheid 90 km/h
7-19 Uitvoeringsvarianten inhaalstroken ter plaatse van hellingen
7-20 Geringe richtingsverandering in horizontale zin
7-21 Geringe richtingsverandering in verticale zin
7-22 Korte horizontale asverschuiving
7-23 Horizontale plaatselijke asverschuiving
7-24 Plaatselijke verlaging in een rechtstand
8-1 Ontwerpelementen van de rijbaan in het dwarsprofiel
8-2 Veiligheidszones in het dwarsprofiel
8-3 Profielen van vrije ruimte (personenauto en vrachtauto)
8-4 Relatie tussen boomongevallen (boom-ongevallen versus overige ongevallen) ende breedte van de obstakelvrije zone
8-5 Normaaldwarsprofiel gebiedsontsluitingsweg wegtype I in aardenbaan
8-6 Normaaldwarsprofiel gebiedsontsluitingsweg, wegtype II in aardenbaan
8-7 Normaaldwarsprofiel op rand kunstwerken
8-8 Verkeersruimte bij één rijstrook: verkeer in één richting of ‘om en om’ regelingbij een maximumsnelheid van 50 km/h
8-9 Voorbeeld fysieke scheiding doelgroepstrook
8-10 Rijrichtingscheiding in wegtype II door middel van doorgetrokken strepen
8-11 Kans op enkelvoudige ongevallen op verschillende taludhellingen ten opzichte van een helling 1:7
8-12 Geometrie neergaand talud ter beperking van eenzijdige ongevallen
8-13 Geometrie opgaand talud ter beperking van eenzijdige ongevallen
9-1 Rotonde
9-2 Bepalende conflicterende richtingen voor de afwikkelingscapaciteit van een rotonde
9-3 Nomogram afwikkeling autoverkeer op enkelstrooksrotonde en enkelstrookstoerit (fietsers uit de voorrang)
9-4 Nomogram afwikkeling autoverkeer op tweestrooksrotonde en enkelstrookstoerit (fietsers uit de voorrang, wachttijd fietsers < 5 s)
9-5 Nomogram afwikkeling autoverkeer op tweestrooksrotonde en tweestrooks-toerit (fietsers uit de voorrang, wachttijd fietsers < 5 s)
9-6 Nomogram afwikkeling autoverkeer op tweestrooksrotonde en tweestrookstoerit (geen fietsers)
9-7 Enkelstrooksrotonde
9-8 Doorsnede enkelstrooksrotonde
9-9 Onderlinge samenhang tussen buitenstraal, binnenstraal en rijbaanbreedte
9-10 Bepaling van de schaal van de rijcurve op de rotonde
9-11 Tweestrooksrotonde
9-12 Enkele varianten van de bypass
9-13 Infrastructurele voorzieningen voor het openbaar vervoer ter beperking van de verliestijden
9-14 Aansluiting parallelle erftoegangs-wegen (voorbeeld)
9-15 Rotonde met vrijliggend fiets/ bromfietspad uit de voorrang
10-1 Oprijzicht voorrangskruispunt
10-2 Normaal voorrangskruispunt met smalle rijbaansplitsing
10-3 Voorrangskruispunt zonder (smalle) rijbaansplitsing
10-4 Vormgeving van een linksafvak op de hoofdweg
10-5 Aansluithoek tussen 80 en 120 gon
10-6 Zichtbaarheid kruispunt binnen waarnemingshoek op rijzicht- dan wel stopzichtafstand
10-7 Constructie verkeersdruppel van een voorrangskruispunt tussen twee gebiedsontsluitingswegen
10-8 Constructie verkeersdruppel van een voorrangskruispunt tussen een gebiedsontsluitingsweg en een erftoegangsweg
10-9 Fietsvoorzieningen op een voorrangskruispunt
10-10 Aansluiting parallelle erftoegangsweg
10-11 Quadrantoplossing
10-12 Aansluiting af- en toerit van Haarlemmermeeroplossing
10-13 Aansluiting van af- en toerit van halfklaverblad
11-1 Standaardnummering verkeersrichtingen op een basiskruispunt
11-2 Voorbeeld van nummering van volg- en parallelstromen
11-3 Voorbeeld van een standaardfiguratie
11-4 Intensiteitscriterium van Slop voor het plaatsen van verkeerslichten
11-5 Voorbeeld vierarmig kruispunt (avondspitsuur)
11-6 Principe opstelstrook voor rechtsafslaand verkeer
11-7 Principe opstelstrook voor linksafslaand verkeer
11-8 Vermeerdering van opstelstroken voor rechtdoorgaand verkeer
11-9: Twee opstelstroken voor linksafslaand verkeer (principe)
11-10 Afvallende rijstrook na het kruispunt
11-11 Doorgaande strook ingericht als linksafstrook
11-12 Voorbeelden van opstelling van verkeerslantaarns
11-13 Busstrook langs wachtrij
11-14 Doorgaande busstrook
11-15 Set-back methode
12-1 Komgrens in combinatie met een rotonde
12-2 Komgrens in combinatie met een tweezijdige uitbuiging
12-3 Komgrens in combinatie met een lange middengeleider en plateau
12-4 Voorbeeld inrichting erfaansluiting als erfaansluiting
12-5 Voorbeeld van een erfaansluiting als eenvoudig voorrangskruispunt
12-6 Voorbeeld van een oversteek of een overpad
12-7 Vluchthaven langs gebiedsontsluitingsweg
12-8 Aansluiting verzorgingsplaats met eenrichtingsverkeer op toe- en afrit
12-9 Haven ten behoeve van een bushalte
15-1 Zijdelingse verplaatsing van voertuigen op een vlakke, nagenoeg horizontale berm bij een snelheid van 100 km/h
15-2 Gewenste en minimale obstakelvrije zone in buitenbermen van gebiedsontsluitingswegen
16-1 Mastopstelling langs wegvakken
16-2 Voorbeeld opstelling van masten aan buitenzijde van een rotonde
16-3 Voorbeeld opstelling masten op een voorrangskruispunt
16-4 Voorbeeld opstelling masten op T-aansluiting
16-5 Voorbeeld opstelling masten op Haarlemmermeeroplossing
17-1 Wegwijzer
20-1 Dwarsprofiel bij werken in uitvoering