Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Gebiedsontsluitingswegen
Deze tekst is gepubliceerd op 14-10-11

Voorrangskruispunten met bajonet

Zoals in paragraaf 4.2.4 gesteld, heeft een vierarmig kruispunt om redenen van verkeersveiligheid de voorkeur boven een aansluiting die bestaat uit twee dicht bij elkaar gelegen driearmige voorrangskruispunten.
Een bajonetoplossing heeft de volgende nadelen:
  • op de doorgaande weg is tussen de beide T-aansluitingen de verkeersbelasting hoger;
  • er zijn (grote) snelheidsverschillen tussen het ‘kruisende’ verkeer en het doorgaande verkeer op de hoofdweg;
  • het is bij aansluitingen van erftoegangswegen in beginsel niet toegestaan dat alle soorten verkeer gebruik maken van de hoofdweg.
Wanneer de assen van beide wegen elkaar onder een scherpe hoek kruisen, is de beste oplossing het tracé van de ondergeschikte zijweg aan te passen. In figuur 4-3 is dit schematisch aangegeven.
[ link ]

Figuur 4-3. Oplossingsrichtingen voor niet-haakse kruising van wegassen

De bajonetoplossing is vooral geschikt om de gelijkwaardigheid van elkaar kruisende wegen op te heffen.
Een verschijnsel als polderblindheid kan onder andere door toepassing van een bajonetoplossing als kruispuntsvorm worden verminderd. Van polderblindheid kan sprake zijn op lange rechte wegen, bij lage intensiteiten en bij weinig afwisseling in het landschap. Dit resulteert in een te laag attentieniveau van de bestuurders. In situaties waarin de hoofdoorzaak van de voorrangsongevallen het niet (tijdig) herkennen van het kruispunt of van de voorrangsplicht door de voorrangsplichtige is, kan een bajonetkruispunt de verkeersveiligheid aanmerkelijk verbeteren.
Linkse en rechtse bajonet
Onderscheid kan worden gemaakt tussen een rechtse en een linkse bajonet:
  • rechtse bajonet: het overstekend verkeer maakt eerst een rechtsafbeweging en vervolgens een linksafbeweging op de doorgaande weg;
  • linkse bajonet: het overstekend verkeer maakt eerst een linksafbeweging en vervolgens een rechtsafbeweging op de doorgaande weg.
[ link ]

Figuur 4-4. Rechtse en linkse bajonet

Uitgaande van linksafvakken op de hoofdweg heeft de rechtse bajonet in het algemeen de voorkeur. Afhankelijk van de beschikbare lengte kunnen de linksafvakken achter elkaar of naast elkaar worden geprojecteerd. Het ‘overstekende’ verkeer kan dan via het linksafvak als het ware in twee etappen oversteken.
Bij een linkse bajonet moet het ‘overstekende’ verkeer vanaf de zijweg eerst een (moeilijke) linksaf manoeuvre maken en vervolgens een rechtsafbeweging op de hoofdweg maken. Deze rechtsafbeweging kan veelal zonder te stoppen worden uitgevoerd.