Vuistregels
Een rotonde kan doorgaans worden toegepast als de som van de toeleidende stromen kleiner is dan (tabel 9-1):
Deze vuistregel gaat voorbij aan verschillen in het verkeersaanbod naar uur van de dag, herkomst- en bestemmingsrelaties en verkeerssamenstelling. Het verdient dan ook aanbeveling een controleberekening aan de hand van de conflictbelasting uit te voeren.
- rotonde, toe- en afritten enkelstrooks:
20.000 à 25.000 mvt/etm; - tweestrooksrotonde, toe- en afritten enkelstrooks:
22.000 à 30.000 mvt/etm; - rotonde, toe- en afritten tweestrooks:
35.000 à 40.000 mvt/etm.
Deze vuistregel gaat voorbij aan verschillen in het verkeersaanbod naar uur van de dag, herkomst- en bestemmingsrelaties en verkeerssamenstelling. Het verdient dan ook aanbeveling een controleberekening aan de hand van de conflictbelasting uit te voeren.
Conflictbelasting
De conflictbelasting is de som van de intensiteiten A op de toerit en de intensiteit B op de rotonde ter hoogte van die toerit (figuur 9-2). De maximale conflictbelasting is (tabel 9-1):
- rotonde, toe- en afrit enkelstrooks:
1.500 pae/h; - rotonde tweestrooks, toe- en afritten enkelstrooks:
1.800 pae/h; - rotonde, toe- en afrit tweestrooks:
2.100 à 2.400 pae/h.
Tabel 9-1. Overzicht grenswaarden capaciteit (vuistregels)
Uitvoeringsvormrotonde | Etmaalintensiteit (mvt/etmaal) | Conflictbelasting (pae/h) |
Enkelstrooks Tweestrooksmet enkelstrooks toe- en afritten Tweestrooksmet dubbele toe- en afritten | 20.000 à 25.000 22.000 à 30.000 35.000 à 40.000 | 1.500 1.800 2.100 à 2.400 |
De conflictbelasting is uitgedrukt in ‘pae’ (personenen-auto-equivalenten). De vrachtauto of bus heeft niet alleen grotere afmetingen, ook het langzamer optrekken van deze voertuigen is van invloed op de afwikkelingscapaciteit. De pae-waarde voor vrachtauto's en bussen bedraagt:
- vrachtauto of bus op de rotonde: 2 à 3 pae;
- vrachtauto of bus op de toerit: 3 à 4 pae.