Redresseerstrook
De redresseerstrook heeft als functie het bieden van extra ruimte naast de rijstrook om op veilige wijze (geringe) koerscorrecties te kunnen uitvoeren.
Redresseerstrook
Verharde strook van beperkte breedte, gelegen naast de rijstrook en bedoeld om weggebruikers gelegenheid te geven hun koers te corrigeren.
De redresseerstrook maakt onderdeel uit van de vluchtzone. De redresseerstrook inclusief de kantstreep wordt met redresseerruimte aangeduid.
Afmetingen
Tabel 9-9 toont afhankelijk van de ontwerpsnelheid de breedte van de redresseerstrook.
Tabel 9-9. Breedte redresseerstrook
Type rijbaan | V ontwerp 90 km/h (m) | V ontwerp < 90 km/h (m) |
Hoofdrijbaan | 0,60 | 0,30 |
Naast in- of uitvoeging | 0,60 | 0,30 |
Verbindingsweg | - | 0,30 |
Tabel 9-10. Patronen lengtemarkeringen
V ontwerp (km/h) | Kantstreep (m) | Deelstreep (m) | Blokmarkering (m) |
90 | 0,20 | 0,15 | 1–3, (0,45) |
< 90 | 0,20 | 0,15 | 1–3, (0,30) |
Achtergrond
De breedte van de redresseerstroken is met name gebaseerd op praktijkervaring. Er zijn geen onderzoeken uitgevoerd naar de uit het oogpunt van verkeersveiligheid gewenste breedte van redresseerstroken. In een verkennend onderzoek in Nederland op autosnelwegen kon het positieve effect van een 1,10 m brede redresseerstrook ten opzichte van een 0,60 m brede redresseerstrook niet worden aangetoond. Wel is aangetoond dat bij 3,25 m brede rijstroken het aantal kantstreepoverschrijdingen vier keer zo hoog is als bij 3,50 m brede rijstroken. Bij relatief smalle rijstroken neemt het belang van een voldoende brede redresseerstrook dan ook toe.
Verkeersveiligheid
In beginsel heeft een brede redresseerstrook een positief effect op de verkeersveiligheid. Een brede redresseerstrook is bijzonder gunstig ter voorkoming van enkelvoudige ongevallen. Uit het oogpunt van verkeersveiligheid wordt de standaardwaarde van de redresseerstrook voor de regionale stroomweg dan ook als minimum aangemerkt.
Verkeersafwikkeling
De redresseerstrook is van invloed op de laterale positie van voertuigen op de aanliggende rijstrook. In het algemeen kan gesteld worden dat de afstand tussen de kantstreep en het voertuig groter wordt, naarmate de breedte van de redresseerstrook afneemt. Het effect op het snelheidsgedrag is echter minimaal.
Tot nu toe is niet uit onderzoek gebleken dat de breedte van de redresseerstrook van invloed is op de capaciteit. De kwaliteit en het comfort van de verkeers afwikkeling neemt echter in zekere mate af bij (zeer) smalle stroken.
Tot nu toe is niet uit onderzoek gebleken dat de breedte van de redresseerstrook van invloed is op de capaciteit. De kwaliteit en het comfort van de verkeers afwikkeling neemt echter in zekere mate af bij (zeer) smalle stroken.