Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Stroomwegen
Deze tekst is gepubliceerd op 04-10-11

Vluchtzone

De vluchtzone bestaat uit de vluchtruimte en de markering. De redresseerstrook behoort tot de vluchtruimte. De vluchtzone wordt gemeten vanaf de binnenkant van de kantstreep. De vluchtzone kan tevens als bergingszone worden aangemerkt.
Vluchtzone
Het naast de rijstrook van een regionale stroomweg gelegen deel van de verharding dat ruimte biedt aan gestrande voertuigen.

Functie
Met name voor een regionale stroom weg met 2×1 rijstrook is een vluchtzone essentieel om de verkeersafwikkeling te kunnen waarborgen. Naast de rijstrook moet ruimte aanwezig zijn waar gestrande voertuigen of voertuigen die bij ongevallen betrokken zijn geweest, kunnen worden neergezet. De vluchtzone kan ook dienen om bij onderhoudswerkzaamheden een 2-0 systeem mogelijk te maken. In dat geval worden zwaardere eisen aande verharding hiervan gesteld.
De breedte van de vluchtzone bedraagt normaal 2,45 m en is gedimensioneerd op de afmetingen van een personenauto (0,20 m kant streep + 0,50 m uitstapbreedte + 1,75 m breedte personenauto).
Achtergrond
De vluchtzone dient in relatie tot zijn functie en eventueel in samenhang met werk in uitvoering voldoende draagkrachtig te worden uitgevoerd. Het oppervlak van de vluchtzone wordt in het dwarsprofiel met 2×1 rijstrook uitgevoerd in een materiaal, dat niet uitnodigt om over de vluchtzone in te halen of waarnaar vrachtauto's zullen gaan uitwijken (gestabiliseerde berm of een ‘halfverharding’).
De toepassing van de normale breedte van de vluchtzone heeft tot gevolg dat een vrachtauto bij calamiteiten een gedeelte van de rijstrook moet gebruiken. De totale breedte van de verharding dient zodanig gedimensioneerd te worden, dat een stilstaande vrachtauto met lage snelheid kan worden gepasseerd.
Hulpdiensten
De vluchtzone vervult ook een rol voor hulpdiensten op weg naar een ongevalslocatie. Bij een achteropkomend hulpvoertuig kan het verkeer stroomafwaarts naar rechts uitwijken naar de vluchtzone, om het hulpvoertuig links te laten passeren.
Bandbreedte
Verkeersveiligheid
Het creëren van een bredere vluchtzone kan wenselijk zijn op plaatsen waar relatief veel enkelvoudige ongevallen plaats vinden. Voor de bestrijding van deze ongevallen geldt, hoe breder de (gestabiliseerde) vluchtzone hoe beter. De breedte van de vluchtzone bedraagt echter maximaal 3,40 m. Deze maat is gedimensioneerd op een stilstaande vrachtauto.
Verkeersafwikkeling
De breedte van de vluchtzone heeft in normale situaties geen of weinig effect op de kwaliteit van de verkeersafwikkeling en de capaciteit.
Beheer en onderhoud
Bij het ontbreken van een adequate omleidingsroute kan de vluchtzone worden aangewend voor een 2-0 systeem (werk in uitvoering) met een aangepaste maximumsnelheid. In die gevallen is een totale verhardingsbreedte van 7,00 m per rijbaan noodzakelijk, waar bij dan een fysieke scheiding door middel van een geleidebarrier wordt toegepast.
9.3.5 Vluchthavens
Naast de vluchtzone dienen om de circa 1.000 m vluchthavens te worden aangebracht met een reguliere verharding. In de praktijk blijkt dat een groot deel van de gemaakte stops een vrijwillig karakter heeft. Voor deze stops kan dan op een veilige wijze van de vluchthaven gebruik worden gemaakt. De vluchthavens kunnen tevens worden gebruikt voor het uitvoeren van reparaties aan voertuigen. Het normaal ontwerp van een vluchthaven is in figuur 9-7 weergegeven.
[ link ]

Figuur 9-7. Normaal ontwerp vluchthaven