Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA)
Het Uniforme Europese Aanbestedingsdocument (UEA) vervangt het Nederlandse model Eigen Verklaring. Met het UEA kunnen inschrijvers bij elke aanbesteding verklaren dat zij voldoen aan alle voorwaarden voor deelname zonder direct bij inschrijving alle documenten te overleggen. Het UEA is in de (gewijzigde) Aanbestedingswet 2012 voorgeschreven om de administratieve lasten van ondernemers te verlagen.
Het UEA is verplicht bij Europese aanbestedingen. Bij nationale aanbestedingen is het UEA alleen verplicht als uitsluitingsgronden en geschiktheidseisen worden gesteld.
Bij een niet-openbare procedure moeten degenen die zullen worden uitgenodigd in te schrijven (de geselecteerde gegadigden) bewijsstukken overleggen om hun geschiktheid te bewijzen. Als een van de gegadigden de bewijsstukken niet kan overleggen binnen de door de aanbesteder gestelde termijn, kan de eerstvolgende gegadigde worden geselecteerd en worden verzocht de bewijsstukken te overleggen.
Bij een niet-openbare procedure moeten degenen die zullen worden uitgenodigd in te schrijven (de geselecteerde gegadigden) bewijsstukken overleggen om hun geschiktheid te bewijzen. Als een van de gegadigden de bewijsstukken niet kan overleggen binnen de door de aanbesteder gestelde termijn, kan de eerstvolgende gegadigde worden geselecteerd en worden verzocht de bewijsstukken te overleggen.
Het UEA is in de Uitvoeringsverordening als PDF beschikbaar (link: [ link ] ). Tevens is inmiddels via de volgende link een webtool beschikbaar om een op maat gemaakte UEA aan te maken (link webtool: [ link ] ).
Aandachtspunten voor de aanmelder
|
Past Performance
Bij Past Performance worden prestaties uit het verleden toegepast bij nieuwe aanbestedingsprocedures. De prestaties van een ondernemer worden gemeten en gewaardeerd volgens een bepaalde systematiek om bijvoorbeeld de geschiktheid van een inschrijving te toetsen tijdens een aanbestedingsprocedure. Eerdere ervaringen kunnen namelijk nuttige aanwijzingen geven over de kwaliteit van de inschrijver en zijn toekomstige prestaties.
Met de komst van de gewijzigde aanbestedingswet kan Past Performance als een extra uitsluitingsgrond worden opgenomen om ondernemingen uit te sluiten die structureel tekort zijn geschoten bij de uitvoering van een opdracht in het verleden.
In artikel 57, vierde lid, sub g van richtlijn 2014/24/EU is bepaald dat ondernemers van deelname aan de aanbesteding kunnen worden uitgesloten:
“wanneer de ondernemer blijk heeft gegeven van aanzienlijke of voortdurende tekortkomingen bij de uitvoering van een wezenlijk voorschrift tijdens een eerdere overheidsopdracht, een eerdere opdracht met een aanbestedende dienst of een concessieovereenkomst en dit geleid heeft tot vroegtijdige beëindiging van die eerdere opdracht, schadevergoeding of vergelijkbare sancties.”
“wanneer de ondernemer blijk heeft gegeven van aanzienlijke of voortdurende tekortkomingen bij de uitvoering van een wezenlijk voorschrift tijdens een eerdere overheidsopdracht, een eerdere opdracht met een aanbestedende dienst of een concessieovereenkomst en dit geleid heeft tot vroegtijdige beëindiging van die eerdere opdracht, schadevergoeding of vergelijkbare sancties.”
Dus met andere woorden inschrijvers kunnen alleen van deelname van een nieuwe aanbestedingsprocedure worden uitgesloten, als een eerdere overheidsopdracht niet goed is uitgevoerd én heeft geleid tot vroegtijdige beëindiging of tot schadevergoeding danwel sancties door de inschrijver.
Daarbij stelt de gewijzigde aanbestedingswet wel de voorwaarde dat de betreffende ondernemer mag bewijzen dat de maatregelen die de ondernemer heeft genomen voldoende zijn om zijn betrouwbaarheid aan te tonen ondanks de toepasselijke uitsluitingsgrond. Wanneer het bewijsmateriaal toereikend wordt geacht, zal de ondernemer niet worden uitgesloten.