Pilot E. Gemeente Eindhoven - Tijdelijke Maatregelen Stationsgebied
- Projectkenmerken
Tijdelijke Maatregelen Stationsgebied - Pilot 5 - Aanbesteding
04 2020, ca. 1,5 miljoen - (Start) uitvoering / resultaat
01 2021 Bouwteam / 2 fasen contract:- Ontwerp DO naar DO+ en UO met DNR Eindhoven
- realisatie met UAV vanaf 03 2021 (op zijn vroegst) tot eind 2025 (afhankelijk bouwers)
- Contactpersoon
Gerrit Stubbe - Conclusies
Door veiligheid te bespreken in het bouwteam, met professionele procesbegeleiding, hebben zowel gemeente als aannemer de ruimte ervaren om aan te geven waar zij kansen en risico’s ervaren random veiligheid bij specifiek dit project. Het wederzijds begrip en respect dat partijen hierbij hebben laten zien, maakt dat partijen gezamenlijk hebben besloten dat het traject wordt doorgezet in de realisatiefase.
Verloop van het project
Het stationsgebied in Eindhoven gaat de komende jaren flink op de schop. Tussen de bouwwerkzaamheden door moet het stationsgebied bereikbaar blijven voor het verkeer en voor de reizigers van een naar het station. Dat betekent dat er veel tijdelijke maatregelen genomen moeten worden, die op voorhand niet in detail zijn uit te tekenen. Voor deze werkzaamheden heeft de gemeente Eindhoven een onderhandse aanbesteding in de markt gezet voor een plek in een bouwteam. Met het bouwteam hoopt de gemeente de verschillende werken die zich aandienen in de komende periode snel en efficiënt en veilig te kunnen uitvoeren.
In deze pilot moet veiligheid in de bouwteamfase onderwerp van gesprek zijn tussen de partners in het bouwteam. Voorts blijft veiligheid een aandachtspunt - ook tijdens de realisatie. Daartoe wordt een IMPACT-traject ingezet, waarbij naast opdrachtgever en hoofdaannemer ook alle ketenpartners worden betrokken.
Concreet heeft deze pilot geleid tot:
- Het opnemen van een heldere beschrijving van de wijze waarop zowel in de bouwteamfase als in de realisatiefase door opdrachtgever en aannemer gezamenlijk gewerkt wordt aan veiligheid;
- Het organiseren van een gesprek met professionele begeleiding (op proces, niet op (veiligheids)inhoud) met alle betrokkenen binnen de gemeente om de verwachtingen van de aanpak tijdens de bouwteamfase en erna door te spreken;
- Het organiseren van een tweetal sessie tussen sleutelpersonen van de gemeente en de aannemer, als onderdeel van de bouwteamfase, opnieuw met professionele (proces)begeleiding om de gezamenlijke doelen op het gebied van veiligheid vast te stellen en om de aanpak tijdens de realisatie vorm te geven. Deze resultaten werden als dermate nuttig en relevant ervaren, dat besloten is de aanpak, inclusief het IMPACT traject, tijdens de realisatiefase voort te zetten.
Door vertraging is het niet gelukt om ook een eerste project in uitvoering mee te nemen in deze rapportage. Dat betekent dat de werkelijke implementatie van het IMPACT-traject met alle relevante ketenpartners nog niet heeft plaatsgevonden, zodat hierover nog geen conclusies getrokken kunnen worden. Wel is inmiddels duidelijk dat de gemeente samen met de aannemer de voorgestelde aanpak zal toepassen in de realisatie.