Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Handboek Diepwanden
Deze tekst is gepubliceerd op 17-05-22

9 Diepwanden te Mechelen

Realiseren van diepwanden in het kader van de spoorbypass
Om de uitdagingen van de toekomst op nationaal en internationaal niveau te kunnen waarmaken is een uitbreiding van de spoorinfrastructuur ter hoogte van Mechelen noodzakelijk. De ringspoorlijn rond de stad, ook bypass genoemd, zal ongeveer 2,5 km lang zijn. Na de indienststelling zullen hogesnelheidstreinen er met een snelheid van 160 km/u kunnen rijden. Deze nieuwe infrastructuur vormt het sluitstuk van het hogesnelheidsnet in België. Ze wordt ook verbonden met de Diabolo, de verbinding tussen Brussels Airport en de voornaamste spoorlijnen van het binnenlandse net (figuur 9.1).
De spoorbypass wordt gecombineerd met de wegtangent, een nieuwe weg die als doel heeft de ring rond het historische stadscentrum te ontlasten. Ook het station en zijn omgeving zullen volledig worden heringericht. Het wordt een homogeen geheel, waarbij de sporen de wegen harmonieus zullen overbruggen. In figuren 9.2 en 9.3 wordt een paar voorbeelden gegeven van hoe de situatie er finaal zal uitzien.
Naast diepwanden werden nog vele andere technieken toegepast zoals combiwanden voor de gefaseerde bouw van de tunnel onder het kanaal, permanente damwanden voor toeritten in open sleuf, soilmixwanden als grondverbetering tussen diepwanden en als tijdelijke grondkering en verscheidene paalsystemen en grondverbeteringstechnieken.
[ link ]

Figuur 9.1.Situering van de spoorbypass te Mechelen

[ link ]

Figuur 9.2. Voorbeeld van de finale situatie

[ link ]

Figuur 9.3. Voorbeeld van de finale situatie

In deze nota wordt dieper ingegaan om de diepwanden uit lot 1 & 3 dat uitgevoerd werd door Franki Foundations.