Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Asfalt in de weg- en waterbouw
Deze tekst is gepubliceerd op 23-12-20

International Roughness Index

De International Roughness Index (IRI) is sinds zijn introductie in 1986 de wereldwijd meest gebruikte index om de langsvlakheid van wegen te monitoren en te beheren, en om het effect van langsonvlakheid op voertuigkosten, schade aan voertuigen, brandstofverbruik, dynamische wiellasten, et cetera te kwantificeren. De golflengten tussen 2,4 m en 15 m hebben de grootste invloed op de waarde van de IRI.
Over het door de HSRP geregistreerde langsprofiel wordt softwarematig een kwart voertuig (‘gouden auto’) rijdend met een snelheid van 80 km/h gesimuleerd waarbij de verticale verplaatsingen van dit voertuig worden berekend (zie Figuur 211). De veer- en ophangingskarakteristieken van de ‘gouden auto’ zijn zodanig gekozen dat een goede correlatie werd verkregen tussen meetwaarde en gevoeligheid voor langsonvlakheid.
[ link ]

Figuur 211 Simulatie kwart voertuig voor bepaling IRI

De som van de verticale verplaatsingen van de ‘gouden auto’ per lengte eenheid is de langs- vlakheidsparameter International Roughness Index, ook wel IRI-waarde genoemd. De IRI wordt uitgedrukt in mm/m of m/km en wordt meestal per 100 m wegvak gerapporteerd. Over deze lengte kunnen lokale onvlakheden worden ‘uitgesmeerd’ over een 100 m wegvak en daardoor onzichtbaar worden. Voor evaluatie van deze lokale onvlakheden, zoals overgangen van aardebaan en kunstwerk, worden IRI-waarden over vaklengten van 10 m of 20 m gerapporteerd.