Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Asfalt in de weg- en waterbouw
Deze tekst is gepubliceerd op 19-12-20

Keuze uit soorten onderhoudsmaatregelen

Als het planjaar van onderhoud in principe bekend is, bestaat de volgende stap uit het vaststellen van de onderhoudsmaatregel om de schade te herstellen. Hiervoor zijn relaties gelegd tussen alle combinaties van schades en mogelijke maatregelen.
De keuze van de benodigde soort van onderhoudsmaatregel verloopt via vaste relaties tussen de schadebeoordeling en het benodigde onderhoud. Niet alleen de planjaarbepalende schade, maar ook de overige schades zijn hiervoor van belang. Deze relaties zijn opgesteld op basis van ervaring, logica en technisch inzicht. Zo kiest de methode voor een asfaltverharding met alleen maar rafeling de maatregelgroep conserveren. Is er bijvoorbeeld naast rafeling ook een vrij grote spoordiepte aanwezig, dan kiest de methode van wegbeheer de maatregelen die in ieder geval de vlakheid verbeteren. De maatregelen uit deze groep heffen zowel de dwarsonvlakheid als de rafeling op. Tabel 46 toont de soorten maatregelen die in de CROW-methode van wegbeheer worden overwogen afhankelijk van de soort schade die wordt geconstateerd.
Tabel 46 Soorten maatregelen voor opheffen schade in asfalt
Soort maatregel Rafeling Scheurvorming Langsonvlakheid Dwarsonvlakheid
wegtype 1-6 wegtype 7
Conserveren o o - - -
Gedeeltelijk groot onderhoud - - - - o
Gedeeltelijk groot onderhoud
+ conserveren
o o - - o
Verbeteren vlakheid o o o - o
Versterken o o o - o
Rehabiliteren o o o o o
Ophogen o o o o o
Bij de gekozen benadering van vaste relaties tussen de schadebeoordeling en de benodigde soort van maatregel wordt in principe de maatregelkeuze op netwerkniveau bepaald. Het doel is niet om exact vast te stellen wat het benodigde onderhoud is. Deze keuze vindt later in het proces plaats. De keuze van het soort onderhoud is in eerste instantie bedoeld om een juiste inschatting te krijgen van het voor dat onderhoud benodigde budget. In het proces wordt wel vastgesteld welke maatregel uit de kandidaat-maatregelen de meest efficiënte is. Hierbij spelen het wegtype, de acceptatiegrenzen van verschillende schades en de resultaten van Life Cycle Costing (LCC) analyse een rol.
Tabel 47 toont de maatregelen die voor elke soort maatregel in de CROW-methode worden overwogen op asfaltverhardingen.
Tabel 47 Relatie soort maatregel en maatregel op asfaltverharding in CROW-methode
Soort maatregel Maatregel Wegtype
Conserveren geluidreducerende deklaag vervangen 1
dunne deklaag 2, 3
dubbele oppervlakbehandeling 4
oppervlakbehandeling 5 t/m 7
Gedeeltelijk groot onderhoud 15% frezen 8 cm + inlagen 1 t/m 3
10% frezen 4 cm + inlagen 4 t/m 6
10% frezen 3 cm + inlagen 7
Gedeeltelijk groot onderhoud en conserveren 15% frezen 8 cm + inlagen en 100% nieuwe deklaag 1, 2
15% frezen 6 cm + inlagen en 100% nieuwe deklaag 3
10% frezen 4 cm + inlagen en 100% dubbele oppervlakbehandeling 4
15% frezen 4 cm + inlagen en 100% nieuwe deklaag 5, 6
15% frezen 3 cm + inlagen en 100% nieuwe deklaag 7
Verbeteren vlakheid uitvullen + deklaag 1 t/m 4
profileer deklaag 5 t/m 7
Versterken frezen 8 cm/tussenlaag + deklaag 1
frezen/deklaag 2 t/m 6
overlagen 7
Rehabiliteren asfalt en fundering vervangen 1 t/m 6
asfalt vervangen 7
Ophogen ophogen en nieuwe constructie 1 t/m 7