Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Asfalt in de weg- en waterbouw
Deze tekst is gepubliceerd op 16-12-20

Kleurstoffen

Kleurasfalt wordt gebruikt voor extra attentie en vanuit esthetisch oogpunt. De kleuren in asfalt geven ook weer een mooier beeld. Veel toegepast is rood asfalt op fietsstroken/-paden (zie Figuur 36). Kleurasfalt wordt ook gebruikt om parkeervakken en specifieke wandelzones aan te duiden. Verder wordt kleurasfalt in allerlei kleuren toegepast industriehallen, recreatieterreinen en verharde sportterreinen zoals tennisvelden of basketvelden.
[ link ]

Figuur 36 Rood asfalt op fietspad

Kleurasfalt ontleent zijn kleur aan zowel de gebruikte steenslag als de pigmenten die worden toegevoegd. Bij gebruik van zwarte bitumen en rode steenslag zal na 15 jaar de zwarte kleur dominant zijn, terwijl bij rode bitumen en rode steenslag het asfalt zijn rode kleur blijft behouden.
Voor rood asfalt, dat 95% van de markt van het kleurasfalt uitmaakt, wordt daarom rode steenslag gebruikt om een wegdek te krijgen dat gedurende de gebruiksfase rood gekleurd blijft. Aan het bindmiddel wordt hiervoor rood pigment toegevoerd. Als alternatief kan gebruikgemaakt worden van kleurloos (blank) bindmiddel; al dan niet verrijkt met pigment. Door te variëren in het type bindmiddel en de hoeveelheid toegevoegd pigment kan een scala aan asfalttinten worden verkregen. Zo is het mogelijk geworden om asfalt in bijna iedere RAL-kleur te produceren. Dit is met name interessant voor landschapsarchitecten, gemeenten, stedenbouwkundigen enzovoort.
Gewone bitumen is normaalgesproken beter bestand tegen verkeersbelasting dan kleurloos bindmiddel; met name op het gebied van rafeling en spoorvorming. Over het algemeen is dit geen issue, omdat het gekleurde asfalt wordt toegepast op locaties die (nagenoeg) niet door zwaar en wringend verkeer worden belast. In situaties waar dit zich wel voordoet, bijvoorbeeld bij rood uitgevoerde fietspaden die een drukke verkeersweg kruisen, is het gebruik van (gemodificeerde) bitumen aan te raden.
Op sommige locaties sluit het gekleurde asfalt in rijrichting aan op de rijbaan en kan het tevens door gemotoriseerd verkeer worden belast. Dit is bijvoorbeeld het geval bij aanliggende fietssuggestiestroken. In deze gevallen is het wenselijk om het rode asfalt en het traditionele asfalt van de rijbaan warm in warm aan te brengen om het risico op voortijdige schade ter plaatse van de naad zoveel mogelijk te beperken
Er is een grotere variëteit aan kleuren beschikbaar die in de vorm van pigmenten of pellets worden toegevoegd aan het bindmiddel. De anorganische pigmenten hebben een lange levensduur, zijn relatief goedkoop, hebben een goede dekkracht maar een mindere kleurkracht. Het meest gebruikte pigment is ijzeroxide (Fe2O3) voor een opvallende roodkleuring van het asfalt. Voor andere en meer heldere kleuren wordt meestal de combinatie van blank bindmiddel en organische pigmenten toegepast. Deze pigmenten hebben een hoge kleurkracht, maar een wisselende levensduur en zijn nogal duur.
Voorafgaande aan de verwerking van kleurasfalt moet de asfaltspreidmachine goed zijn gereinigd om te voorkomen dat zwarte strepen ‘normaal’ asfalt uit het vorige project over het kleurasfalt worden uitgesmeerd. De apparatuur moet zijn gereinigd met heet (200°C) zand. Op de walsen mogen geen sporen van roest zichtbaar zijn. Het personeel moet tijdens de verwerking schone schoenen dragen.