Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Asfalt in de weg- en waterbouw
Deze tekst is gepubliceerd op 21-12-20

Ontwerpgegevens

Voor de dimensionering van bedrijfsterreinen en containerterminals kunnen dezelfde ontwerp-programma’s worden gebruikt als voor vliegveldverhardingen. De voornaamste eis aan het programma is dat de belasting kan worden ingevoerd als een combinatie van wiellasten met verschillende geometrie, bandcontactvlak en bandenspanning. Het is gebruikelijk om bij de dimensionering van containerterminals rekening te houden met dynamische effecten in de ontwerpbelasting. Deze effecten moeten bovenop de statische ontwerpbelasting worden gezet. Tabel 49 geeft een overzicht van de voornaamste factoren [131]. Wanneer twee of drie condities gelijktijdig optreden moeten de dynamische effecten worden gesommeerd voor die effecten.
Tabel 49 Dynamische effecten op ontwerpbelasting van containerterminals
Conditie Straddle carrier Reachstacker Truck met oplegger
Remmen 50% 30% 10%
Nemen van bocht 60% 40% 30%
Accelereren 10% 10% 10%
Onvlakheid 20% 20% 20%
Bij het ontwerp van de opslagvakken moet nadrukkelijk aandacht worden geschonken aan de statische belasting door gestapelde containers. Ervaring leert dat als op een terminal alleen 40ft containers worden behandeld, de kritieke belasting 220 kN per container bedraagt. Bij een mix van 20ft en 40ft containers bedraagt de kritieke belasting 210 kN per container [131].
De corner casts van een container hebben de afmetingen 178 mm x 162 mm en steken meestal 12,5 mm onder de onderkant van de container uit. Tabel 50 presenteert een lijst van ontwerpwaarden voor de contactspanning onder de corner casts als functie van de stapelhoogte van de containers. In de tabel is er van uit gegaan dat niet alle containers volledig beladen zijn [131]. Bij stapels van alleen lege containers moet uiteraard alleen met het gewicht van de lege containers worden gerekend en is de tabel niet van toepassing.
Tabel 50 Ontwerpwaarde contactspanning corner cast van container
Stapelhoogte Reductie gewicht (%) Contactspanning (MPa)
1 0% 2,59
2 10% 4,67
3 20% 6,23
4 30% 7,27
5 40% 7,78
6 40% 9,33
7 40% 10,9
8 40% 12,5
Als opleggers op de terminal worden geparkeerd wordt een gedeelte van het totale gewicht door een set ‘dolly wheels’ doorgegeven aan de onderliggende verhardingconstructie. Het oppervlak van deze wieltjes bedraagt doorgaans 10 x 88 mm; de contactspanning bedraagt ongeveer 40 MPa. Er is hier sprake van een puntbelasting. De belasting kan worden gereduceerd door een plaat met afmetingen 150 x 250 mm onder de dolly wheels te leggen. De contactspanning wordt dan verminderd tot een veilige waarde van 2 MPa.