Scheuren vullen
Scheuren vullen betreft het repareren van scheuren in een dichte deklaag met een bitumineuze voegvulmassa eventueel in combinatie met een primer en een scheuroverbruggende membraanlaag. Er zijn diverse specifieke scheurreparatiemiddelen voor AC en ZOAB op de markt. Met de maatregel wordt beoogd te voorkomen dat water in de wegconstructie dringt en daar tot stripping van het asfalt leidt. De levensduurverlenging die kan worden gerealiseerd varieert van drie jaar voor wegen binnen de bebouwde kom tot een enkel jaar voor wegen met rijsnelheden tot 80 km/h [112].
Voor het scheuren vullen worden afhankelijk van de ernst en omvang van de schade meestal een heteluchtlans of een jetlans gebruikt (zie Figuur 139). Scheurreparatie met de heteluchtlans en voegvulmassa vindt doorgaans plaats bij scheurwijdtes van 3 – 8 mm en/of hoogteverschillen van 2 – 10 mm hoewel ook wijdere scheuren kunnen worden gevuld [112].
[ link ]
Figuur 139 Scheurreparatie met heteluchtlans
De techniek moet worden uitgevoerd bij droog weer. Er mag geen water staan in de scheuren. Dat de scheuren aardvochtig zijn is geen probleem omdat de heteluchtlans de scheur schoon blaast en het aanwezige vocht verdampt. Na aanbrengen van de vulmassa wordt deze afgestrooid met brekerzand, steenslag 1/3 of steenslag 2/5.
Een gerepareerde scheur kan ten gevolge van het uitrijden van het afstrooimateriaal als schijnmarkering worden aangezien, bijvoorbeeld bij laagstaande zon en slechte wegdekverlichting. Als het afstrooimateriaal loslaat kan de stroefheid ter plaatse afnemen en een gevaar vormen voor met name motorrijders, zeker in het geval van gevulde scheuren of naden in de lengterichting van de weg.