Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Asfalt in de weg- en waterbouw
Deze tekst is gepubliceerd op 19-12-20

Temperatuur tijdens verwerking

In ASPARi-verband is zeer gedetailleerde informatie over variaties in temperatuur en walsovergangen tijdens het asfalteren opgeslagen. Dit betekent dat alle onregelmatigheden, zoals stopplekken van de asfaltspreidmachine, te koud verwerkt asfalt of onvoldoende verdichte plekken op basis van GPS-coördinaten beschikbaar zijn voor analyses. Figuur 93 toont de asfalttemperatuur tijdens de aanleg van een weg. Duidelijk is te zien dat de temperatuur bij stopplekken flink kan dalen wat het beschikbare tijdsvenster voor verdichten vernauwt.
[ link ]

Figuur 93 Verschillen in asfalttemperatuur tijdens aanleg

De stopplekken kunnen plaatsen zijn waar vroegtijdige schade zich kan openbaren. Stopplekken gaan vrijwel altijd gepaard met onvlakheden die tijdens het walsen moeilijk weggewerkt kunnen worden. Door de met een infraroodsensor bepaalde aanlegtemperaturen te koppelen aan XYZ-coördinaten kan een temperatuurcontourplot van een wegvak (georeferencing) worden gemaakt. Figuur 94 toont een voorbeeld van zo’n contourplot. De gele en groene plekken te midden van de rode zones wijzen op plekken waarop de aanlegtemperatuur lager is dan gewenst. Met hulp van hun hulpinstrumenten kunnen walsmachinisten op die plekken extra walsgangen uitvoeren om toch een goede aanlegkwaliteit te realiseren.
[ link ]

Figuur 94 Contourplot van aanlegtemperatuur

Als later inspecties en metingen worden uitgevoerd en de resultaten van deze acties met GPS-coördinaten worden vastgelegd, kan snel worden achterhaald of de potentieel zwakke plekken in een wegvak een negatieve uitwerking hebben gehad op het conditieverloop van het wegvak. Metingen bij aanleg zijn daarmee een krachtig hulpmiddel om betrouwbare analyses uit te voeren van de effecten van de diverse bij aanleg geregistreerde onregelmatigheden op de prestaties en levensduur van asfaltverhardingen [64].
In het Asfalt Impuls project ‘Hightech = Lowcost’ wordt gewerkt aan formulering van een gestandaardiseerde uitvraag op het gebied van asfaltuitvoering en de toepassing van nieuwe technologieën, flexibel voor verschillende contractvormen en flexibel voor bepaalde aandachtsgebieden zoals temperatuur en verdichting. Diverse opdrachtgevers zijn voornemens deze gestandaardiseerde uitvraag, waar mogelijk, te implementeren in nieuwe contracten.