Warm bereid koudasfalt
Warm bereid koudasfalt wordt al sinds lange tijd toegepast. Bij dit type asfalt is de viscositeit van het bitumen verlaagd door toevoeging van een fluxolie. Warm bereid koudasfalt wordt bereid in een aangepaste asfaltmenginstallatie. Het mineraal aggregaat wordt op de normale wijze gedroogd, vervolgens in een koeltrommel gekoeld tot de mengtemperatuur van vloeibitumen, 80 tot 100°C, en gemengd met het vloeibitumen. Het mengsel wordt bij temperaturen van 60 tot 80°C verwerkt. Een variant van koudasfalt is het type dat bij omgevingstemperaturen kan worden geproduceerd, bewaard en verwerkt.
De plasticiteit van koudasfalt direct na aanleg is groot, maar neemt in de loop van de tijd geleidelijk af door verdamping van de fluxolie. De vervormingsweerstand neemt daardoor toe. Om de verdamping mogelijk te maken, moet koudasfalt een voldoende hoge holle ruimte hebben. De vereiste weerstand tegen vervorming direct na aanleg moet worden geleverd door het korrelskelet; daarom wordt uitsluitend gebroken mineraal aggregaat toegepast.
Koudasfalt wordt vooral gebruikt voor verhardingen met lichte tot matige verkeersbelasting in situaties waar aanzienlijke zettingen van de ondergrond worden verwacht. Deze zettingen kunnen door de koudasfaltlaag verregaand worden gevolgd zonder dat schade aan de verharding optreedt. Koudasfalt wordt ook veel gebruikt voor reparatiewerk, met name in de winter. Koudasfalt bestaat uit een veelheid aan varianten en wordt meestal onder een merknaam op de markt gebracht. Vanwege het verdampen van de fluxolie moet aandacht worden besteed aan de hieraan verbonden milieuhygiënische aspecten.