Zeer open emulsieasfaltbeton
Voor onderhoud van rafeling van ZOAB, DZOAB, tweelaags ZOAB en DGD is zeer open emulsieasfaltbeton (ZOEAB) ontworpen. Het systeem bestaat uit een zeer open EAB bestaande uit mineraal aggregaat, bitumenemulsie en cement. De ZOEAB wordt in de bovenste steenlaag van ZOAB aangebracht bij licht teot matige rafelingsschade. Met ZOEAB wordt beoogd om de levensduur van de rechterrijstrook van autosnelwegen zodanig te verlengen, dat bij einde levensduur van de linkerrijstrook weer rijbaanbreed ZOAB kan worden aangebracht.
Toen bleek dat met ZOEAB in enkele gevallen niet de beoogde levensduurverlenging gehaald werd, is ZOEAB+ ontwikkeld [53]. ZOEAB+ houdt in het in een en dezelfde werkgang aanbrengen van een extra gemodificeerde kleefemulsie (dit is de +) gevolgd door het aanbrengen van ZOEAB dat dezelfde samenstelling heeft als de standaard ZOEAB. Het doel van de + is:
- het upgraden van de kwaliteit van het bestaande ZOAB (er wordt bindmiddel aan toegevoegd en het verouderde bindmiddel wordt verjongd);
- het verbeteren van de hechting tussen ZOAB en ZOEAB (de + werkt dan als kleeflaag);
- de ZOEAB een langere levensduur te geven.
ZOEAB en ZOEAB+ zijn uitstekende onderhoudsmaatregelen in LVO. Onderzoeksresultaten hebben aangetoond dat de verjongingsproducten hun werk doorgaans doen en een levensduurverlenging van ten minste drie jaar mogelijk maken.
De ZOEAB-varianten kunnen worden toegepast op het moment dat er sprake is van enige mate van rafeling in de open deklaag. De schade moet echter niet zo ernstig zijn, dat het wegdek vervangen moet worden. De werkwijze van aanbrengen van ZOEAB en ZOEAB+ is grotendeels gelijk aan die van EAB (zie 11.4.5). Direct voor het aanbrengen van het systeem moet het wegoppervlak met een ZOAB-cleaner zijn schoongemaakt. Wanneer de onderlaag (oude deklaag) onvoldoende is schoongemaakt, kan de hechting met onderlaag onvoldoende zijn. De temperatuur van de aan te brengen ZOEAB’s moet tussen de 50°C en 60°C liggen. Voor de weersomstandigheden geldt:
- luchttemperatuur 3°C of hoger;
- geen kans op nachtvorst;
- relatieve luchtvochtigheid 90% of minder.
Ongeveer 30 minuten na aanbrengen kan het verkeer worden toegelaten. Dit is afhankelijk van de temperatuur in relatie tot het breekproces van de bitumenemulsie.
Voor het systeem geldt dat de bestandheid tegen wringend verkeer kleiner is dan bij EAB. In de functionele eigenschappen in relatie tot textuureigenschappen ontlopen ZOEAB en ZOEAB+ elkaar niet of nauwelijks. De waterdoorlatendheid van met ZOEAB+ behandeld ZOAB is minder goed dan van nieuw ZOAB. In een aantal gevallen blijken de stroefheid en de remvertraging kort na toepassing van de maatregel nog punten van zorg te zijn.