Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Laagtemperatuurasfalt (lta) voor een duurzame verharding
Deze tekst is gepubliceerd op 09-04-15

Afwegingskader

In voorgaande hoofdstukken zijn de milieutechnische en civieltechnische aspecten behandeld die van belang zijn bij de keuze voor lta. De belangrijkste afwegingen die moeten worden gemaakt, zijn opgenomen in onderstaand afwegingskader.
Beleidsmatige afweging: Welke beleidsdoelstellingen zijn er geformuleerd ten aanzien van duurzaamheid?
Aspecten
  • Energiebesparing.
  • Terugdringen emissies zoals CO
    2
    -emissies.
  • Duurzame ontwikkelingen zoals duurzaam inkopen.
  • Ondersteunen van innovaties.
  • Gezondheid en veiligheid.
ConclusieBij beleidsmatige ambities op een of meer van bovenstaande punten is de toepassing van lta zinvol voor het waarmaken van deze ambities.
Projectmatige afweging: Welk type asfaltwerk komt in aanmerking?
Aspecten
  • De eigenschappen van het toe te passen asfalt moeten voldoen aan de technische eisen van het ontwerp, meestal in de vorm van functionele eisen zoals vastgelegd in de Standaard RAW Bepalingen.
  • De milieuwinst is kwantificeerbaar.
  • Omvang handwerk. Handwerk is, voor een aantal lta’s, iets zwaarder en moet uit het oogpunt van arbo worden beperkt.
  • Economisch. De meeste lta-mengsels zijn even duur als heet asfalt. Enkele lta-mengsels zijn enkele procenten duurder dan heet asfalt.
  • Omvang asfaltwerk. In verband met de omschakeling in de asfaltmenginstallaties heeft het vooralsnog de voorkeur om alleen in grotere werken lta toe te passen
  • In de toekomst, wanneer naar verwachting het gebruik van lta meer gemeengoed zal zijn, kan lta ook in kleinere asfaltwerken worden toegepast.
ConclusieIn principe komt lta voor alle traditionele werken in aanmerking. Bij specifieke toepassingen als deklagen is het raadzaam enige voorzichtigheid te betrachten. Kleine asfaltwerken en asfaltwerken met veel handwerk zijn minder geschikt voor toepassing van lta.
Afweging type lta: Welk type lta is het meest geschikt?
Aspecten
  • De in Nederland belangrijkste technieken zijn:
      -lta op basis van schuimbitumen (halfwarm asfalt);
      -lta door toevoeging van additieven, bijvoorbeeld waxen (warm asfalt).
  • Er zijn twee eisen waaraan lta moet voldoen:
      -Vrijkomend asfalt moet in lta verwerkbaar zijn ((≥ 50% PR), anders gaat een belangrijk milieuvoordeel (hergebruik) verloren.
      -Hergebruik van lta moet zowel in 'heet' asfalt als in nieuw lta mogelijk zijn.
  • Economie.
  • Milieuwinst.
  • Voor het betreffende project gewenste aanvullende wensen.
ConclusieDe keuze welk type lta het meest geschikt is, is afhankelijk van:
  • De prijs van het lta. De onderlinge prijsverschillen zijn gering.
  • Mate van milieuwinst.
      -De meeste asfaltproducenten kiezen voor de halfwarme schuimtechniek mede vanwege de hoge CO
      2
      -reductie. Toevoeging van cement heeft een negatieve invloed op de CO
      2
      -emissie.
  • Bepaalde technieken (waxen) claimen, naast lagere productietemperaturen, ook betere eigenschappen in de gebruiksfase, zoals een betere weerstand tegen vervorming.
Omdat onderbouwde cijfers van lta soms ontbreken, is in tabel 2 op basis van de kennis en de ervaring van de werkgroep een inschatting gemaakt van belangrijke kengetallen en andere aspecten van lta. Behalve van halfwarm asfalt op basis van schuimbitumen zijn de gegevens nog te beperkt om absolute waarden te presenteren. Er is echter al wel voldoende kennis om een relatieve waardering toe te kennen. De verschillen in kosten van de verschillende producten zijn gering ten opzichte van die van heet asfalt
Tabel 2. Vergelijking producten
Productie temperatuur
(°C)
Milieu-waarde productCO
2
equivalent gedurende levensduu
r
Milieuvoordeel levenscyclusKosten tot
en met verwerking
Heet asfalt>140referentiereferentiereferentiereferentie
Warm asfalt
  • wax
  • chemisch additief
  • zeoliet
140 - 110
0*
0**

0

0
0

0

+
0

0

hoger
hoger

hoger
Halfwarm asfalt
  • schuimbitumen
  • WAM foam NL
110 - 90

+
+

++
++

++
++

gelijk
hoger
Koud asfalt
  • zonder cement
  • met cement
< 90
0
+

+
-

+
-

lager
gelijk
++ zeer positief
+ positief
0 gelijk
– negatief
* Milieuwaarde wax niet bekend.
** Milieuwaarde additief door leverancier op te geven.
Bij koud asfalt moet er rekening mee worden gehouden dat er altijd enige tijd, oplopend tot enkele dagen, nodig is voor het verkeer kan worden toegelaten.