Afwegingskader
In voorgaande hoofdstukken zijn de milieutechnische en civieltechnische aspecten behandeld die van belang zijn bij de keuze voor lta. De belangrijkste afwegingen die moeten worden gemaakt, zijn opgenomen in onderstaand afwegingskader.
| Beleidsmatige afweging: Welke beleidsdoelstellingen zijn er geformuleerd ten aanzien van duurzaamheid? | |
|---|---|
| Aspecten |
|
| Conclusie | Bij beleidsmatige ambities op een of meer van bovenstaande punten is de toepassing van lta zinvol voor het waarmaken van deze ambities. |
| Projectmatige afweging: Welk type asfaltwerk komt in aanmerking? | |
|---|---|
| Aspecten |
|
| Conclusie | In principe komt lta voor alle traditionele werken in aanmerking. Bij specifieke toepassingen als deklagen is het raadzaam enige voorzichtigheid te betrachten. Kleine asfaltwerken en asfaltwerken met veel handwerk zijn minder geschikt voor toepassing van lta. |
| Afweging type lta: Welk type lta is het meest geschikt? | |||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Aspecten |
| ||||||||
| Conclusie | De keuze welk type lta het meest geschikt is, is afhankelijk van:
| ||||||||
Tabel 2. Vergelijking producten
| Productie temperatuur (°C) | Milieu-waarde product | CO 2 equivalent gedurende levensduur | Milieuvoordeel levenscyclus | Kosten tot en met verwerking | |
| Heet asfalt | >140 | referentie | referentie | referentie | referentie |
Warm asfalt
| 140 - 110 | 0* 0** 0 | 0 0 0 | + 0 0 | hoger hoger hoger |
Halfwarm asfalt
| 110 - 90 | + + | ++ ++ | ++ ++ | gelijk hoger |
Koud asfalt
| < 90 | 0 + | + - | + - | lager gelijk |
| ++ zeer positief + positief 0 gelijk – negatief | |||||
| * Milieuwaarde wax niet bekend. ** Milieuwaarde additief door leverancier op te geven. | |||||
| Bij koud asfalt moet er rekening mee worden gehouden dat er altijd enige tijd, oplopend tot enkele dagen, nodig is voor het verkeer kan worden toegelaten. | |||||