Inleiding
Op gemeentelijk, provinciaal en rijksniveau zijn doelstellingen geformuleerd ten aanzien van duurzaamheid. Meestal zijn deze doelstellingen meetbaar gemaakt in de vorm van een percentage aan CO2-reductie of energiebesparing ten opzichte van een jaartal. Het toepassen van asfalt geproduceerd bij lagere temperaturen (laagtemperatuurasfalt, 'lta') kan bijdragen aan het realiseren van milieubeleidsdoelstellingen. In deze CROW-publicatie staat welke voordelen het toepassen van lta oplevert en welke aandachtspunten er zijn.
De ontwikkeling van lta in Nederland komt voort uit de doelstelling om de CO2-uitstoot bij de productie en de verwerking van asfalt terug te brengen. Hiernaast is het voor asfaltproducenten interessant dat ook bespaard wordt op de energie(kosten). Voor wegbeheerders zijn naast de milieuvoordelen aspecten als levensduur en de herbruikbaarheid van belang. Om deze reden heeft de werkgroep ook nadrukkelijk gekeken naar de civieltechnische aspecten van de verschillende typen lta. De civieltechnische eigenschappen en de ervaringen van proefprojecten en standaardwerken met lta leveren gegevens op die kunnen worden gebruikt bij de beoordeling van de kwaliteit van lta. In deze publicatie is een lijst opgenomen waarin een aantal van de in Nederland uitgevoerde asfaltwerken met lta staat vermeld.
Traditioneel heet asfalt wordt geproduceerd en aangebracht bij een temperatuur hoger dan 140 °C (meestal tussen 160 en 180 °C). Als de temperatuur onder de 140 °C is, is er sprake van lta. Er zijn verschillende mogelijkheden (technieken) om de temperatuur van het asfaltmengproces te verlagen en toch de vereiste technische kwaliteit van het asfalt te handhaven. Grofweg is een indeling van productietechnieken van asfalt te maken, zoals onder aan de pagina is te zien. De gehanteerde terminologie sluit goed aan bij de in het buitenland gehanteerde terminologie.
De laatste jaren wordt in Nederland per jaar negen tot tien miljoen ton heet asfalt geproduceerd. Uitgaande van een gemiddelde CO2-uitstoot van 50 kg per ton asfalt voor de totale levenscyclus van winning van de grondstoffen tot en met de sloop [6] is dit een uitstoot tot 500.000 ton CO2 per jaar. Voor alleen de productie ligt de CO2-uitstoot van heet asfalt rond de 16 kg/ton en voor halfwarm asfalt ligt de uitstoot op circa 10 kg/ton. Een potentiële reductie van circa 40 procent op de CO2-emissie bij de productie.
| Mengselbenaming | Productie en verwerkingstemperatuur [°C] |
| Koud asfalt | Omgevingstemperatuur |
| Halfwarm asfalt | < 110 |
| Warm asfalt | 110 - 140 |
| Heet asfalt | > 140 |
De publicatie is opgesteld voor beleidsadviseurs, wegbeheerders, wegontwerpers bij opdrachtgevers en ingenieursbureaus, productiemedewerkers, laboranten en verwerkers van asfaltmengsels. In hoofdstuk 1 zijn de verschillende in Nederland beschikbare technieken beschreven om lta te produceren. In hoofdstuk 2 zijn de milieuaspecten opgenomen. Hoofdstuk 3 gaat in op de civieltechnische eigenschappen van lta. In hoofdstuk 4 is ten slotte een afwegingskader opgenomen waarmee kan worden bepaald of het toepassen van lta in uit te voeren asfaltwerken een goede optie is.