Onderhouden
BOUWEN, ONDERHOUDEN EN DIENSTVERLENING
Onderhouden
Voor het uitvoeren van Onderhoudsactiviteiten is informatie nodig van de activiteit:
Toelichting
In de processtap Bouwen, Onderhouden en Dienstverlening worden alle activiteiten (al dan niet gepland en voorbereid) uitgevoerd. Een kapitaalgoed heeft meerdere levensfasen. Eén daarvan is Onderhouden. Onderhoud richt zich op het in de gewenste conditie houden van de bestaande kapitaalgoederen.
Activiteiten die onder Onderhoud vallen, zijn:
Onderhouden | Omschrijving |
Vervanging | Bestaande kapitaalgoederen worden aan het einde van hun levensduur vervangen door soortgelijke kapitaalgoederen |
Groot onderhoud |
|
Vervangingen en groot onderhoud worden uitgevoerd met behulp van projectmanagement en omgevingsmanagement. |
Onderhouden | Omschrijving | |
Klein onderhoud |
| |
Grootschalig klein onderhoud |
| |
Kleinschalig klein onderhoud |
| |
Specialistisch klein onderhoud |
| |
Niet gepland onderhoud |
| |
Verzorgingsonderhoud |
|
Klein onderhoud, verzorgingsonderhoud en niet gepland onderhoud worden uitgevoerd met behulp van onderhoudsmanagement. Hiermee worden de juiste activiteiten bepaald, op het juiste moment ingepland, uitgevoerd en vastgelegd.
Onderhoud kan op verschillende manieren worden ingezet:
- om iets te repareren dat al kapot is (correctief onderhoud);
- om te voorkomen dat iets kapot gaat (preventief onderhoud);
- om te controleren of een kapitaalgoed nog werkt (testen);
- om de technische kwaliteit van een kapitaalgoed te verbeteren (perfectief onderhoud);
- om het kapitaalgoed aan te passen aan de omgeving (adaptief onderhoud);
- om te zorgen dat het gebrek nooit meer optreedt (curatief onderhoud).
Bij de planning van het onderhoud kan gekozen worden voor:
- uitvoeren van onderhoud op basis van frequentie (periodiek onderhoud);
- uitvoeren wanneer het nodig is (toestandsafhankelijk onderhoud);
- uitvoeren op basis van gebruik (gebruiksafhankelijk onderhoud);
- uitvoeren wanneer er een storing optreedt (storingsafhankelijk onderhoud, of onderhoud naar aanleiding van klachten);
- uitvoeren op basis van beeldkwaliteit.
Onderhoudsactiviteiten keren regelmatig terug. Dankzij de ervaringen die daarmee worden/zijn opgedaan kan het onderhoudsproces efficiënter worden ingericht. Denk hierbij aan het optimaliseren van de activiteiten en het optimaliseren van de processen (slimmere rijroutes, samenvoegen van activiteiten, snellere methodes voor registratie etc.).
Het resultaat van de Onderhoudsactiviteiten komt terug in de activiteiten: