Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Beheersystematiek openbare ruimte
Deze tekst is gepubliceerd op 12-06-18

Op- en bijstellen Beheerstrategie (integraal)

STRATEGISCH BEHEERPLAN OPENBARE RUIMTE
Op- en bijstellen Beheerstrategie (integraal)
Voor het op- en bijstellen van de Beheerstrategie (integraal) is informatie nodig over de:
  • Randvoorwaarden bij het beheer van de openbare ruimte
Toelichting
Het Beheerkader Instandhouding (integraal), het Beheerkader Beleid (integraal) en het Afwegingskader zeggen iets over het ‘waar en wanneer’ van activiteiten. Het ‘hoe’ van de activiteiten komt tot uiting in de Beheerstrategie.
De Beheerstrategie wordt op twee niveaus opgesteld:
  • Integraal: voor de gehele openbare ruimte in het Strategisch Beheerplan Openbare Ruimte.
  • Per vakgebied in de beheerplannen.
De Beheerstrategie per vakgebied is een verdere uitwerking van de integrale beheerstrategie.
De Beheerstrategie bestaat uit meerdere deelstrategieën. Mogelijke deelstrategieën om mee aan de slag te gaan zijn:
DeelstrategieënInhoud op hoofdlijnenAfstemmen met
InformatiestrategieHoe, wat, waarvoor wordt data en informatie bijgehouden
Bewaking actualiteit gegevens
Analyses
Thema: informatiebeheer
Geo-informatie
Beheersystemen
Wettelijke verplichtingen
Processen in de organisatie
InspectiestrategieWat inspecteren, wie, wanneer, waarop en hoe
Vastleggen van inspectiegegevens
Verwerken van inspectiegegevens
Beoordelen inspectieresultaten
Maatregelen bepalen
MonitoringsstrategieWat wordt er gemonitord, waarvoor, wanneer?
Aangestuurd door
Monitoren en Analyseren
MaatregelstrategieWel/niet innoveren
Hoe inspelen op trends
Multifunctionaliteit
Wel/geen eenheid in kapitaalgoederen
Afwegingskader
Andere beheerders
PlanningsstrategieWel/geen gebiedsgerichte aanpak (bijvoorbeeld trajectprogrammering)
Hoe prioriteren
Afwegingskader
UitbestedingsstrategieWat wel en wat niet uitbesteden
Hoe uitbesteden (contractvorm, contractduur)
Wel/niet samenwerken met andere partijen
Toezicht en beoordeling
Participatie
SROI – Social Return on Investment
Inkoopstrategie
AanbestedingsstrategieOmvang van percelen
Wijze van aanbesteden
Uit te nodigen partijen
Eisen aan partijen
SROI– Social Return on Investment
Wettelijke verplichtingen
Inkoopstrategie
UitvoeringsstrategieOmgevingsmanagement
Toelaatbare mate van overlast
Relatie met kwetsbare doelgroepen
Planning en afstemming
Milieueisen
Arbo-eisen
Archeologie
Eisen aan andere beheerders die in de openbare ruimte werken
Kostenbeheersing
Wettelijke verplichtingen
VervangingsstrategieRekening houden met trends en functieveranderingen
Wel/niet verbeteren
Wel/niet gebruik maken van innovaties
OnderhoudsstrategieGAO – gebruiksafhankelijk onderhoud
TAO – toestandsafhankelijk onderhoud
SAO – storingsafhankelijk onderhoud
Frequentiegericht onderhoud
Beheerklassen
BedieningsstrategieTe leveren services
Wel/niet samenwerken
Wettelijke verplichtingen
Protocollen
DienstverleningsstrategieTe leveren services
Wel/niet samenwerken
Wettelijke verplichtingen
Protocollen
InrichtingsstrategieFunctionaliteit/gebruik
Gewenste uitstraling
Gebruik van materialen
Ruimtelijke beeldkwaliteit
CalamiteitenstrategieIdentificeren mogelijke beheer-calamiteiten
Wat te doen bij calamiteiten
Risicomatrix
Hulpdiensten
Andere beheerders
FinancieringsstrategieWel/niet één budget voor de gehele openbare ruimte – verdeling van de budgetten
Werken met voorzieningen en reserves
Hoe om te gaan met investeringen
Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV), waterschapsbesluit (BBV)
ParticipatiestrategieInvulling aan de participatiedoelstellingenParticipatiebeleid
CommunicatiestrategieCommunicatie bij uitvoeren van incidentele activiteiten
Omgevingscommunicatie
Mobiliteitscommunicatie
Omgevingsmanagement
Elke organisatie bepaalt zelf welke deelstrategieën zij wil uitwerken. Daarbij kunnen de volgende situaties ontstaan:
  • Er is een integrale beheerstrategie: Deze wordt overgenomen en specifiek gemaakt per vakgebied.
  • Er ontbreekt een deelstrategie op integraal niveau, terwijl het gewenst is in een bepaalde vakgebied: Er wordt een eigen deelstrategie voor het vakgebied geformuleerd.
  • Er ontbreekt een deelstrategie op integraal niveau en die is ook niet nodig in een vakgebied: De deelstrategie wordt niet uitgewerkt.
Bij het opstellen van de deelstrategieën wordt ook vooruit gekeken. Verwachte ontwikkeling in beleid- en regelgeving kunnen leiden tot aanpassingen in een deelstrategie. Een voorbeeld hiervan is het verbod op het gebruik van bestrijdingsmiddelen. Deze informatie is nodig voor het verkennen van een nieuwe deelstrategie (in het voorbeeld is een aanpassing van de onderhoudsstrategie nodig) en voor het ramen van de kosten op de middellange- en langere termijn.
Doen
  • Bepaal welke deelstrategieën belangrijk zijn om op integraal niveau vast te leggen.
  • Bepaal welk beleid uit de organisatie randvoorwaardelijk is voor het beheer van de openbare ruimte (bijvoorbeeld Inkoop en Financiën).
  • Formuleer de deelstrategieën kort en krachtig. Verwijs zoveel mogelijk naar bestaande stukken (één bron, meervoudig gebruik).
  • Analyseer of er conflicten tussen de integrale deelstrategieën optreden. Pas de deelstrategieën zodanig aan dat er een éénduidige uitwerking ontstaat.
  • Monitor verwachte ontwikkelingen op het gebied van beleid en wet- en regelgeving die mogelijk van invloed kunnen zijn op de deelstrategieën. Verken de mogelijke aanpassingen.
  • Pas een beheerstrategie aan als de praktijk daar aanleiding toe geeft.
Voorbeelden
Calamiteitenstrategie
Er wordt een inventarisatie gemaakt van mogelijke calamiteiten die kunnen optreden in de openbare ruimte (brand, ongevallen, wateroverlast etc.). Vervolgens wordt per gebied bekeken waar welke calamiteit een groot effect heeft. Voor die gevallen wordt een calamiteitenplan opgesteld.
Vervangingsstrategie
Kritieke kapitaalgoederen (zie beheerklassen) worden eerder vervangen dan technisch noodzakelijk. Dit voorkomt de kans op uitval als gevolg van ouderdom.
Uitvoeringsstrategie
De bediening van de verkeerscentrale wordt uitbesteed aan Rijkswaterstaat. De verantwoordelijkheid blijft bij de eigen organisatie liggen.
Uitbestedingsstrategie
In een groot beheergebied vindt overal hetzelfde maairegime plaats. Er is bewust gekozen om geen verschillen aan te brengen in de maairegimes, omdat het werken met één groot gebiedscontract op basis van eenzelfde activiteit goedkoper is dan differentiëren. De uitbestedingsstrategie is gebaseerd op budgetsturing.