Op- en bijstellen Beheerstrategie (integraal)
STRATEGISCH BEHEERPLAN OPENBARE RUIMTE
Op- en bijstellen Beheerstrategie (integraal)
Voor het op- en bijstellen van de Beheerstrategie (integraal) is informatie nodig over de:
- Randvoorwaarden bij het beheer van de openbare ruimte
Van het:En van de activiteiten:
Toelichting
Het Beheerkader Instandhouding (integraal), het Beheerkader Beleid (integraal) en het Afwegingskader zeggen iets over het ‘waar en wanneer’ van activiteiten. Het ‘hoe’ van de activiteiten komt tot uiting in de Beheerstrategie.
De Beheerstrategie wordt op twee niveaus opgesteld:
- Integraal: voor de gehele openbare ruimte in het Strategisch Beheerplan Openbare Ruimte.
- Per vakgebied in de beheerplannen.
De Beheerstrategie bestaat uit meerdere deelstrategieën. Mogelijke deelstrategieën om mee aan de slag te gaan zijn:
Deelstrategieën | Inhoud op hoofdlijnen | Afstemmen met |
Informatiestrategie | Hoe, wat, waarvoor wordt data en informatie bijgehouden Bewaking actualiteit gegevens Analyses | Thema: informatiebeheer Geo-informatie Beheersystemen Wettelijke verplichtingen Processen in de organisatie |
Inspectiestrategie | Wat inspecteren, wie, wanneer, waarop en hoe Vastleggen van inspectiegegevens Verwerken van inspectiegegevens | Beoordelen inspectieresultaten Maatregelen bepalen |
Monitoringsstrategie | Wat wordt er gemonitord, waarvoor, wanneer? Aangestuurd door | Monitoren en Analyseren |
Maatregelstrategie | Wel/niet innoveren Hoe inspelen op trends Multifunctionaliteit Wel/geen eenheid in kapitaalgoederen | Afwegingskader Andere beheerders |
Planningsstrategie | Wel/geen gebiedsgerichte aanpak (bijvoorbeeld trajectprogrammering) Hoe prioriteren | Afwegingskader |
Uitbestedingsstrategie | Wat wel en wat niet uitbesteden Hoe uitbesteden (contractvorm, contractduur) Wel/niet samenwerken met andere partijen Toezicht en beoordeling Participatie SROI – Social Return on Investment | Inkoopstrategie |
Aanbestedingsstrategie | Omvang van percelen Wijze van aanbesteden Uit te nodigen partijen Eisen aan partijen SROI– Social Return on Investment | Wettelijke verplichtingen Inkoopstrategie |
Uitvoeringsstrategie | Omgevingsmanagement Toelaatbare mate van overlast Relatie met kwetsbare doelgroepen Planning en afstemming Milieueisen Arbo-eisen Archeologie Eisen aan andere beheerders die in de openbare ruimte werken Kostenbeheersing | Wettelijke verplichtingen |
Vervangingsstrategie | Rekening houden met trends en functieveranderingen Wel/niet verbeteren Wel/niet gebruik maken van innovaties | |
Onderhoudsstrategie | GAO – gebruiksafhankelijk onderhoud TAO – toestandsafhankelijk onderhoud SAO – storingsafhankelijk onderhoud Frequentiegericht onderhoud | Beheerklassen |
Bedieningsstrategie | Te leveren services Wel/niet samenwerken | Wettelijke verplichtingen Protocollen |
Dienstverleningsstrategie | Te leveren services Wel/niet samenwerken | Wettelijke verplichtingen Protocollen |
Inrichtingsstrategie | Functionaliteit/gebruik Gewenste uitstraling Gebruik van materialen | Ruimtelijke beeldkwaliteit |
Calamiteitenstrategie | Identificeren mogelijke beheer-calamiteiten Wat te doen bij calamiteiten | Risicomatrix Hulpdiensten Andere beheerders |
Financieringsstrategie | Wel/niet één budget voor de gehele openbare ruimte – verdeling van de budgetten Werken met voorzieningen en reserves Hoe om te gaan met investeringen | Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV), waterschapsbesluit (BBV) |
Participatiestrategie | Invulling aan de participatiedoelstellingen | Participatiebeleid |
Communicatiestrategie | Communicatie bij uitvoeren van incidentele activiteiten Omgevingscommunicatie Mobiliteitscommunicatie | Omgevingsmanagement |
Elke organisatie bepaalt zelf welke deelstrategieën zij wil uitwerken. Daarbij kunnen de volgende situaties ontstaan:
- Er is een integrale beheerstrategie: Deze wordt overgenomen en specifiek gemaakt per vakgebied.
- Er ontbreekt een deelstrategie op integraal niveau, terwijl het gewenst is in een bepaalde vakgebied: Er wordt een eigen deelstrategie voor het vakgebied geformuleerd.
- Er ontbreekt een deelstrategie op integraal niveau en die is ook niet nodig in een vakgebied: De deelstrategie wordt niet uitgewerkt.
Doen
- Bepaal welke deelstrategieën belangrijk zijn om op integraal niveau vast te leggen.
- Bepaal welk beleid uit de organisatie randvoorwaardelijk is voor het beheer van de openbare ruimte (bijvoorbeeld Inkoop en Financiën).
- Formuleer de deelstrategieën kort en krachtig. Verwijs zoveel mogelijk naar bestaande stukken (één bron, meervoudig gebruik).
- Analyseer of er conflicten tussen de integrale deelstrategieën optreden. Pas de deelstrategieën zodanig aan dat er een éénduidige uitwerking ontstaat.
- Monitor verwachte ontwikkelingen op het gebied van beleid en wet- en regelgeving die mogelijk van invloed kunnen zijn op de deelstrategieën. Verken de mogelijke aanpassingen.
- Pas een beheerstrategie aan als de praktijk daar aanleiding toe geeft.
Voorbeelden
Calamiteitenstrategie
Er wordt een inventarisatie gemaakt van mogelijke calamiteiten die kunnen optreden in de openbare ruimte (brand, ongevallen, wateroverlast etc.). Vervolgens wordt per gebied bekeken waar welke calamiteit een groot effect heeft. Voor die gevallen wordt een calamiteitenplan opgesteld.
Er wordt een inventarisatie gemaakt van mogelijke calamiteiten die kunnen optreden in de openbare ruimte (brand, ongevallen, wateroverlast etc.). Vervolgens wordt per gebied bekeken waar welke calamiteit een groot effect heeft. Voor die gevallen wordt een calamiteitenplan opgesteld.
Vervangingsstrategie
Kritieke kapitaalgoederen (zie beheerklassen) worden eerder vervangen dan technisch noodzakelijk. Dit voorkomt de kans op uitval als gevolg van ouderdom.
Kritieke kapitaalgoederen (zie beheerklassen) worden eerder vervangen dan technisch noodzakelijk. Dit voorkomt de kans op uitval als gevolg van ouderdom.
Uitvoeringsstrategie
De bediening van de verkeerscentrale wordt uitbesteed aan Rijkswaterstaat. De verantwoordelijkheid blijft bij de eigen organisatie liggen.
De bediening van de verkeerscentrale wordt uitbesteed aan Rijkswaterstaat. De verantwoordelijkheid blijft bij de eigen organisatie liggen.
Uitbestedingsstrategie
In een groot beheergebied vindt overal hetzelfde maairegime plaats. Er is bewust gekozen om geen verschillen aan te brengen in de maairegimes, omdat het werken met één groot gebiedscontract op basis van eenzelfde activiteit goedkoper is dan differentiëren. De uitbestedingsstrategie is gebaseerd op budgetsturing.
In een groot beheergebied vindt overal hetzelfde maairegime plaats. Er is bewust gekozen om geen verschillen aan te brengen in de maairegimes, omdat het werken met één groot gebiedscontract op basis van eenzelfde activiteit goedkoper is dan differentiëren. De uitbestedingsstrategie is gebaseerd op budgetsturing.
De Beheerstrategie wordt gebruikt in het: