Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Handreiking BPKV
Deze tekst is gepubliceerd op 30-12-18

Verschillende soorten BPKV-criteria

BPKV-criteria worden onderscheiden in drie soorten:
  • prestatiecriteria;
  • kwaliteitscriteria;
  • prijscriteria.
Prestatiecriteria
Een prestatiecriterium heeft als kenmerk dat de beschreven kwaliteit in de inschrijving direct langs een meetlat is te kwantificeren in de vorm van een prestatie-eenheid. De kwaliteitswaarde blijkt direct (kwantitatief) door de opgave van de inschrijver in zijn inschrijving. Daarbij behoeft geen kwaliteitsbeoordeling plaats te vinden. Aan een prestatie-eenheid wordt door de aanbesteder een prestatie-eenheidswaarde toegekend. De kwaliteitswaarde is eenvoudig te bepalen door het aantal aangeboden prestatie-eenheden te vermenigvuldigen met de bijbehorende prestatie-eenheidswaarde.
Voorbeelden prestatiecriteria
Eerder beschikbaar (tijdseenheid); langere levensduur (tijdseenheid); meer functionaliteit (functie-eenheid), geringer aantal wegafsluitingen (aantal-eenheid).
Ook de CO2-Prestatieladder is een prestatiecriterium, omdat bij elk prestatieniveau een vaste waardering hoort (zonder dat daar tijdens de aanbesteding een beoordeling aan te pas komt).
Kwaliteitscriteria
Een kwaliteitscriterium heeft het kenmerk dat, in tegenstelling tot bij een prestatiecriterium, de beschreven kwaliteit in de inschrijving niet langs een meetlat kan worden gekwantificeerd. Daarbij moet eerst een beoordeling van de inschrijving voor het desbetreffende criterium plaatsvinden op basis van vakmanschap. Dit levert een beoordelingscijfer op. Dat beoordelingscijfer is vervolgens de grondslag voor de meerwaarde.
Voorbeelden kwaliteitscriteria
Risicobeheersing; extra functionaliteit; esthetica/vormgeving.
Prijscriteria
Een prijscriterium heeft het kenmerk dat het geen kwaliteitsaspect in zich heeft, maar alleen puur een prijselement betreft. De inschrijvingssom en levenscycluskosten zijn prijscriteria.