Bijlage VI Aandachtspunten Toolbox
AANDACHTSPUNTEN TOOLBOX
Risico’s tijdens uitvoering winterdienst
Voer altijd een L.M.R.A. (laatste minuut risicoanalyse) uit voorafgaand aan werkzaamheden.
- Blootstelling weersomstandigheden;
- Onderkoeling;
- Bevriezing;
- Vallen/uitglijden;
- Verminderde weerstand;
- Slipgevaar;
- Werken met bijtende middelen (dooimiddelen);
- Aanrijdgevaar bij verlaten voertuig;
- Alleen werken op onregelmatige tijdstippen;
- Aanrijdgevaar van andere weggebruikers;
- Werkzaamheden in veelal donkere omstandigheden;
Persoonlijke beschermingsmiddelen
- Bedrijfskleding NEN-EN-ISO 20471 klasse 2* en/of NEN-EN-ISO 20471 Klasse 3/RWS norm;
- Jas (fluorescerend en reflecterend);
- Broek (fluorescerend en reflecterend);
- Veiligheidsschoenen S3;
- Veiligheidshandschoenen;
- Veiligheidsbril;
- Hoofdbescherming;
Werken met koud weer
- Draag thermo ondergoed;
- Draag laagjes;
- Bedek zoveel mogelijk de huid;
- Draag handschoenen, muts/pet;
- Draag isolerende veiligheidsschoenen/laarzen;
Punt van aandacht: door het dragen van meerdere lagen kleding ontstaat er minder bewegingsvrijheid. Houd hier rekening mee!
Controle voertuig
[ link ]
Gladde banden?
- Houd ramen, spiegels en trapjes vrij van sneeuw en ijs;
- Denk ook aan het dak van het voertuig, sneeuw kan gevaarlijke situaties opleveren voor andere weggebruikers en voor jezelf als de sneeuw bij onverwacht remmen over je voorruit glijdt;
- Controleer de bandenspanning en kwaliteit van de banden;
- Ruitenwissers;
- Controleer de werking. Ze moeten geen strepen nalaten;
- Zet de ruitenwissers uit na elke rit, om te voorkomen dat deze bij het starten onbedoeld in beweging komen en beschadigen;
- Check de ruitenwisservloeistof;
- Controleer het brandstofniveau / de accucapaciteit van het voertuig
- Controleer voor vertrek de verlichting van het voertuig. Ook in het donker is licht van levensbelang!
Zien en gezien worden dus!
Slipgevaar en veilig rijden
- Ken de route en de obstakels/gevaarlijke plekken in de route;
- Rijd rustig, pas de snelheid aan;
- Houd afstand;
- Verdubbel de afstand bij ijzel, sneeuw etcetera;
- Rem voor een bocht voorzichtig af. Laat voertuig uitrollen en geef pas op het rechte stuk voorzichtig gas;Let op: Niet alle weggebruikers verwachten een strooimachine op de weg/fietspad. Wees je hiervan bewust.Let op:
- Op een natte weg is de remweg langer dan op een droge weg - Op een besneeuwde weg is de remweg langer dan op een natte weg - Op een bevroren weg is de remweg langer dan op een besneeuwde weg
- Zorg ervoor dat je goed uitgerust bent;
- Houd er bij consignatie (piket) rekening mee dat je wordt opgeroepen;
- Gebruik geen alcohol/drugs als je geconsigneerd bent;
- Neem altijd jouw mobiele telefoon (mobiel elektronisch apparaat) mee (tijdig opladen). Zet daar het telefoonnummer/oproepkanaal van de coördinator in;
- Tijdens het rijden: alleen bellen via carkit of handsfree portofoon;
- Neem altijd iets van eten mee voor onderweg;
- Zorg ervoor dat het thuisfront op de hoogte is van jouw consignatie;
Strooien/sproeien met pekelwater
- Voor het wegrijden;
- Loop om het voertuig heen en controleer het voertuig/verlichting;
- Denk aan de PBM (handschoenen/bril);
- Eerst de vulslang afkoppelen!;
- Bij een calamiteit: gebruik de noodstop (rood)!
De 4 W's
Denk vooral ook in de winter goed na vóór en tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden!
- Wat ga ik doen?
- Wat kan er fout gaan?
- Waarmee en hoe kan ik incidenten voorkomen?
- Welke maatregelen neem ik om veilig te werken?