Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Handboek Inspectie elektrotechnische en werktuigbouwkundige installaties
Deze tekst is gepubliceerd op 02-01-20

Pitting (Putcorrosie)

Pitting wordt ook wel putcorrosie, selectieve corrosie of putvormige corrosie genoemd. De benaming putcorrosie verwijst naar het feit dat de corrosie zich vooral in de diepte van het materiaal manifesteert en de diepte veel groter is dan de diameter. Putcorrosie treedt op als een beschermende oxidelaag (zoals bij roestvrijstaal) of conservering lokaal is beschadigd. Ter plaat­se van de beschadiging kan het voorkomen dat er een anodische oplosreactie ontstaat. In dat proces wordt voorkomen dat een (nieuwe) passiverende laag ontstaat. Putcorrosie kan heel lokaal en met hoge snelheid leiden tot perforatie van het onderdeel en is daarmee ook een van de gevaarlijkste corrosievormen. Eenmaal geïnitieerd kan putcorrosie alleen gestopt worden door open slijpen van de put en herstel van de conservering (CUR-handboek staal).
Putcorrosie kan vele oorzaken hebben zoals zwerfstroom corrosie, bacteriologische corrosie, zuurstofconcentraat cellen, en zelfs montagefouten en materiaalfouten1)Goed beitsen en passiveren tijdens/na fabricage is bij RVS de primaire oplossing om putvormige corrosie tegen te gaan. kunnen het probleem in de hand werken. Voor meer informatie over pitting, zie ook het Handboek Inspectie Staal paragraaf 2.2.2.
[ link ]

Figuur 29: Pitting

Inspectie
  • De locatie van de corrosie.
  • Is de corrosie verspreid over het gehele constructiedeel of alleen lokaal aanwezig, ook te be­schrijven als algemeen of plaatselijk. Algemene aantasting is een gelijkelijk beeld over het gehele oppervlak.
  • Bepaal de afmetingen, minimale, gemiddelde en maximale diepte, minimale, gemiddelde en maximale diameter. Relateer de materiaalafname aan de (vermoedelijke) oorspronkelijke materiaal­dikte.
  • Bepaal de vorm (smal/diep, elliptisch, breed/vlak) en de dichtheid van de putten gerelateerd aan de zone waarin de putcorrosie zich bevindt.
  • Corrosieoppervlak (in m2 en %). Duidelijk moet worden of er sprake is van incidentele of structurele aantasting.
  • Reparatieoppervlak (in m2) (Het schadeoppervlak en reparatieoppervlak zijn niet per definitie gelijk, vaak moet je voor een reparatie meer weg halen om een reparatie goed uit te voeren).
  • Eventuele patronen aangeven.
  • Corrosie op (constructief) belangrijke of kritieke locaties benadrukken. Geef eventuele verhoogde risico’s aan.
  • Bij voorkeur beoordeling van zowel losse onderdelen als object als geheel. Doel is een totaal­beeld te schetsen, niet verstoord door een extreme incidentele waarneming.
Voor een juiste constructieve beoordeling is het van belang dat de diepte, aantal en afmetingen van de corrosieputten zo goed mogelijk in beeld worden gebracht zodat de restdoorsnede beoordeeld kan worden. Verder is het gevaar van putcorrosie dat het metaal er uiterlijk schijnbaar gaaf uit kan zien.
Diagnose
Putvormige corrosie wordt gekenmerkt door het lokale karakter in combinatie met vergaande aantas­ting ten opzichte van de omgeving.
Prognose
Uitsluitend indien aan de hand van bijvoorbeeld eerdere inspecties en/of metingen is vast te stellen wat de snelheid van aantasting is, kan een uitspraak over de verdere aantasting worden gedaan. Bij de beoordeling van putvormige corrosie dient rekening te worden gehouden met hoge aantastings­snelheden tot enkele millimeter per jaar.