Normbelasting
De te hanteren verkeersbelastingmodellen en de grootte van de belasting voor de beoordeling van de constructieve veiligheid (de rekenwaarde van de verkeersbelasting) worden voor bestaande constructies in NEN 8701 geregeld (CUR124).
Voor het berekenen van de krachtsverdeling in de constructie zijn in de Eurocode belastingmodellen gedefinieerd. Belastingmodel 1 (Load Model 1/LM1) geeft karakteristieke belastingen en is opgebouwd uit geconcentreerde aslasten (tandemstelsel) en een gelijkmatig verdeelde belasting (UDL). Dit belastingmodel representeert het merendeel van het vrachtwagen- en personenautoverkeer. De gedefinieerde belastingen hebben verschillende waarden voor verschillende rijstroken op een object.
Zie tabel 2 voor de karakteristieke waarden van belastingmodel 1.
Tabel 2. Belastingmodel 1: karakteristieke waarden (NEN-EN 1991)
Positie | Tandemstelsel | Gelijkmatig verdeelde belasting (GVB) |
Aslast Q ik (kN) | q ik (of qrk ) (kN/m2 ) | |
Rijstrook nummer 1 | 300 | 9 |
Rijstrook nummer 2 | 200 | 2,5 |
Rijstrook nummer 3 | 100 | 2,5 |
Overige rijstroken | 0 | 2,5 |
Resterende oppervlakte ( q rk ) | 0 | 2,5 |
De details van belastingmodel 1 worden in figuur 2 toegelicht
[ link ]
Figuur 2. Belastingmodel 1 (NEN-EN 1991)
In de normen zijn naast het belastingmodel ook belasting- en reductiefactoren bepaald om op basis van de karakteristieke belasting een representatieve belasting te bepalen e.e.a. conform NEN8701.