Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Combineren van onder- en bovengrondse infrastructuur met bomen
Deze tekst is gepubliceerd op 10-12-12

Deventerstraat, Apeldoorn

Projectinformatie
Opdrachtgever: Gemeente Apeldoorn
Ontwerp/engineering: Ingenieursbureau Gemeente Apeldoorn
Boomsoort: Quercus robur (zomereik)
Uitgangssituatie
De Deventerstraat is een van de hoofdontsluitingswegen van Apeldoorn. De weg is onderdeel van de groene hoofdstructuur. De oorspronkelijke – historische – laanstructuur is in de twintigste eeuw veranderd in een breed stedelijk profiel met twee rijbanen, een busbaan en een parallelweg met een strook voor langsparkeren.
Opgave
  • Herinrichting als stedelijke hoofdas, met de bijbehorende hoge verkeerstechnische eisen.
  • Herinrichting conform de groene hoofdstructuur, met als streefbeeld een duurzame inrichting met bomen van de 1e grootte (zomereik).
  • Beschikbare plantstrook is te klein om streefbeeld te halen.
  • Afstemming van straatverlichting en straatkolken op standplaatsen bomen is gewenst.
  • Riool aan beide kanten onder parallelweg handhaven.
Keuzes ontwerpen techniek
  • De benodigde doorwortelbare ruimte voor de 1e grootte bomen is onder de parallelweg gecreëerd, met extra ondergrondse groeiplaatsconstructies van boomkratten.
  • Parkeervakken met onderliggende krattenconstructie zijn geïntegreerd in de groenstrook.
  • Straatverlichting en boomstandplaatsen zijn op elkaar afgestemd. Straatverlichting is in driehoeksverband geplaatst met lichtmasten tussen de bomen.
  • Straatkolken van de hoofdweg en de parallelweg zijn ook op elkaar afgestemd. Straatkolken van de rijbaan en de parallelweg ontwateren op gezamenlijke afvoer, afgestemd op boomstandplaatsen.
  • Molgoot en extra brede trottoirband zijn geplaatst als afwerking tussen groenstrook en parallelweg.
  • Bij overgangen tussen verschillende onderliggende constructies is extra verdichting aangebracht om verzakking te voorkomen.
  • Kabel- en leidingtracés liggen onder het trottoir, waardoor weinig problemen te verwachtenzijn met boomwortels.

De oorspronkelijke boomloze (boven) en het gewenste beeld van de ontwerper (onder)

Om voldoende ondergrondse ruimte voor een duurzame groei van de toekomstige bomen te creëren, is onder delen van de parallelweg een constructie van boomkratten toegepast

De plantstrook sluit direct aan bij de onderconstructie met boomkratten

[ link ]

Overzichtstekening van het wegprofiel. In de groenstrook zijn op verschillende plekken parkeervakken geïntegreerd. De blauwe kleur geeft aan waar de met boomkratten ingerichte strook ligt.

Aanvulling van de plantstrook (teelaarde) en de weg met de krattenconstructie

De nieuwe indeling. De parallelweg is als luwe verkeersweg gecombineerd met het fietspad. In de plantstrook zijn parkeervakken opgenomen.

Beeld na de aanplant. De gemiddelde afstand van de eiken bedraagt vijftien meter. De lichtmasten staan in driehoeksverband, met een onderlinge afstand van dertig meter aan elke zijde.