Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Combineren van onder- en bovengrondse infrastructuur met bomen
Deze tekst is gepubliceerd op 10-12-12

IJburg, Amsterdam

Projectinformatie
Opdrachtgever: Projectbureau IJburg, Gemeente Amsterdam
Ontwerp/engineering: Gemeente Amsterdam (IBA) en gemeente Den Haag (IBDH) in samenwerking met leveranciers en boomdeskundigen
Boomsoorten: Ulmus ‘New Horizon’ (iep), oudste locatie Jan Olphert Vaillantlaan (aanleg 2006-2007), plantmaat18-20 cm
Uitgangssituatie
In het IJmeer realiseert de gemeente Amsterdam de nieuwe wijk IJburg. Om dit project te realiseren, zijn miljoenen tonnen zand uit het IJsselmeer opgespoten. Dit zand is ongeschikt voor bomen. In IJburg wordt compact gebouwd. Smalle straten, afgewisseld met parken, pleinen en binnentuinen. Zowel boven- als ondergronds is de beschikbare ruimte in de woonstraten beperkt. Er liggen verzorgingsleidingen onder trottoirs, langs gevels en onder de weg; verbindingen liggen onder de plantstrook door, met mantelbuizen en inspectieputten.
De gemeente heeft in proefprojecten drie typen groeiplaatsconstructies onderzocht: constructies met watershells, met zware betonnen constructies (Treebox) en met Permavoid-platen.
Opgave
  • In vrijwel alle woonstraten zijn grote bomen gewenst, met een goede groei.
  • De bomen moeten binnen het bestaande smalle profiel komen.
  • Er mag geen wortelopdruk optreden.
  • Voorzieningen voor bomen mogen geen obstakels of blokkades vormen voor de ondergrondse infrastructuur; er moet voldoende ruimte zijn voor huisaansluitingen.
Keuzes ontwerpen techniek
  • Er is een sandwichconstructie (§ 5.2.5) toegepast van Permavoid-kratten op wortelstraten van bomenzand, over de gehele lengte en breedte van de parkeervakken. Ook is wortelwerend doek over de kratten aangebracht.
  • De benodigde doorwortelbare ruimte is gecreëerd door de ruimte onder de parkeerstroken te voorzien van bomenzand. Per boom is minimaal 25 m3 doorwortelbare ruimte beschikbaar voor een optimale groei tijdens de eerstkomende 25 jaar.
  • Verdichting van de doorwortelbare ruimte wordt beperkt door toepassing van een sandwichconstructie. Door toepassing van klinkers en tegels is voldoende voegruimte aanwezig om aanvoer van water en zuurstof te garanderen.
  • De fundering van de parkeerstroken is voldoende stevig door gebruik van het bomenzand in combinatie met de sandwichconstructie.
  • De verzorgingsleidingen liggen langs de gevel onder het trottoir en kruisen de plantstrook. Inspectie is mogelijk via putten.
Conclusies enaandachtspunten
  • Na 4 jaar is geen wortelopdruk waarneembaar.
  • De verharding laat geen spoorvorming of nazakking zien.
  • Goede groei van de bomen.
  • De bodem is beperkt verdicht tot een indringingsweerstand van 2-2,8 MPa. De goede groei van de bomen wordt grotendeels hieraan toegeschreven.
  • Bij veel bomen is het worteldoek niet goed aangesloten, waardoor wortels zijn ‘ontsnapt’. Bij de aanleg is het essentieel dat het wortelwerende doek of folie volledig dicht wordt aangebracht, onder meer door de lappen zeer ruim te laten overlappen. Ook is het nodig om in een dergelijke situatie verticale wortelwerende schermen aan te brengen.
  • Door de snelle groei van de iepen was extra snoei nodig.
  • De vooronderzoeken met verschillende constructies leverden veel waardevolle informatie op en maken verdere technische ontwikkelingen mogelijk.

Werkzaamheden aan de verschillende proefopstellingen. Enkele maanden na aanleg werd een belastingsproef uitgevoerd met een zware vrachtwagen (onderste foto).

De zware afdekplaten bevatten openingen voor ventilatie en infiltratie

Zuurstofkokers in doorgaande lijn onder in het bomenzand. Opstaande holle dozen verzorgen directe verbinding met buitenlucht.

Aanlegfase zomer 2006. Onder de parkeervakken is bomenzand aangebracht in een doorgaande strook, verdicht in lagen van 25-30 cm. Daarop de sandwichconstructie.