Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Verantwoord aanbrengen elementenverharding - afweging tussen handmatig en mechanisch straatwerk
Deze tekst is gepubliceerd op 12-03-12

De opdrachtgever en het straatwerkplan

Een opdrachtgever legt altijd de beperkingen voor mechanisch verwerken vast. Dit gebeurt bij voorkeur in het bestek in de RAW-bepalingen in deel 3. De bestekschrijver neemt in dat geval de artikelen 31.43.01 en 31.43.02 uit het RAW Algemeen Besteksbestand (ABB) over en vult deze aan met de projectspecifieke gegevens.
Bij een niet-RAW-bestek hanteert de opdrachtgever een los document. Daarvoor kan het voorbeeld uit bijlage V worden gehanteerd. Op www.crow.nl/bouwprocesmanagement (onderdeel ‘Arbo en Veiligheid’) is altijd een actueel voorbeeld beschikbaar. De ABB-teksten en het voorbeeld zijn niet bedoeld om klakkeloos over te nemen, maar bieden een uitgangspunt voor het eigen afwegingsproces.
Tabel 2. Informatie die per bouwfase moet worden vastgesteld en wordt opgenomen in het straatwerkplan
FaseUAV 1989/UAV 2012/RAW
Definitief ontwerp
(DO)
  • materialen: soort, kwaliteit, oppervlakken
  • afmetingen, verbanden, figuratie
  • bij hergebruik: breuk, schoonmaken/schrappen, sorteren/kwaliteit
  • leveranties: ter beschikking (T) of levering aannemer (L)
Uitvoeringsontwerp
(UO)
  • faseringen en tijdvensters
  • voorlopige afweging en keuze per werkonderdeel op basis van het stappenplan
  • onderbouwing handmatige verwerking (indien te voorzien)
Inlichtingen
  • onzekerheden toepasbaarheid mechanische verwerking
Bestek/overeenkomst
  • concept straatwerkplan als bijlage bij het bestek, of
  • RAW-bestekeis 01.13 en bepalingen 31.42.04 en 31.43.02 voor het verder volgen en uitwerken van het werkplan. Daarnaast het Straatwerkplan uitwerken. Bij niet-RAW: een concept Straatwerkplan als bijlage opnemen bij het bestek
Uitvoering
van het werk
  • inpassing randvoorwaarden uit bestek in het Straatwerkplan als
  • onderdeel van het gedetailleerd werkplan § 26 UAV 1989/UAV 2012
  • vragen ten aanzien van het Straatwerkplan uit het inlichtingenproces
  • eigen afweging en keuze per werkonderdeel op basis van het
  • stappenplan
  • leverancier, aanlevering
  • vaststelling en registratie maatverschillen in te hergebruiken materiaal
  • logistiek werkterrein, afroepen materialen
  • planning naar fasering
  • planning en inzet van materieel
  • inzet en fysieke belasting personeel
  • werk- en rusttijden in relatie tot acceptabele fysieke belasting
  • uitbesteding, inkoop diensten (onderaanneming)
Onderaanneming
  • logistiek werkterrein, afroepen materialen
  • actualisering planning op basis van fasering
  • actualisering planning en inzet van materieel en personeel
  • inzet en fysieke belasting personeel
  • werk- en rusttijden in relatie tot acceptabele fysieke belasting
opdrachtgeveraannemer
Uit de evaluatie van 2012 blijkt dat aannemers gegevens vaak niet aantreffen. Dit kan voortkomen uit het feit dat het straatwerkplan als bepalingen in deel 3 van het bestek wordt opgenomen.
Met het aannemen van de opdracht zal de aannemer moeten zorgen voor de uitwerking in een volledig en actueel straatwerkplan. Het straatwerkplan moet uiterlijk veertien dagen voor de uitvoering zijn opgesteld en de goedkeuringsprocedure hebben doorlopen analoog aan de regelgeving in de UAV 1989/UAV 2012 omtrent gedetailleerde werkplannen. Dit indien de UAV 1989/UAV 2012 van toepassing is. Vanuit de stelling dat werkbestekken een resultaatsbeschrijving geven en de aannemer zo veel mogelijk wordt vrijgelaten voor wat betreft de uitvoeringswijze, is het niet wenselijk om aparte posten te beschrijven voor mechanische en handmatige verwerking. Wanneer het straatwerk als onderdeel van een raamcontract wordt opgedragen, wordt wel aanbevolen om meerdere besteksposten op te nemen voor de verschillende situaties waarin mechanische verwerking beperkt of juist onbeperkt mogelijk is (zie bijlage I).
Niet al het straatwerk wordt in RAW-bestekken uitbesteed, bouwgerelateerde projecten werken met STABU-bestekken. Het gestelde in deze publicatie kan worden toegepast in een STABU-bestek omdat wetgeving en UAV 1989/UAV 2012 voor die systematiek gelijk is. Wanneer men van de in deze publicatie beschreven stand van de techniek wil uitgaan, moet in het STABU-bestek met een aparte bepaling (analoog aan de RAW-bepalingen 31.43.01 en 31.43.02) worden duidelijk gemaakt dat wordt gewerkt overeenkomstig het gestelde in deze publicatie.
Bij toepassing van de UAVgc komen traditionele opdrachtgeverstaken bij de opdrachtnemer te liggen. De opdrachtnemer kan door middel van deelopdrachten onderdelen van het (straat)werk uitbesteden. Hierdoor kan de vaak toch al lange keten van onderaanneming mogelijk nog langer worden. Lange ketens van uitbesteding kunnen ertoe leiden dat de informatie niet goed wordt overgedragen en de prijzen behoorlijk onder druk komen te staan. Het is aan de verschillende opdrachtgevers om contractueel te borgen dat de volgens deze publicatie benodigde informatie voor uitvoering wordt doorgegeven en geactualiseerd. Ook moeten ze toezien op een correcte uitvoering van het straatwerkplan.