Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Beheersystematiek openbare ruimte
Deze tekst is gepubliceerd op 25-07-18

9.3 Verzamelen objectgegevens

Scope objectgegevens voor verhardingen
In tabel V77 staan de IMBOR-attributen van de objectgegevens die nodig zijn in de Beheersystematiek-Verhardingen. Deze lijst is gebaseerd op de IMBOR-versie van mei 2018. Het overzicht van de variabele gegevens staat onder Variabele gegevens.
De objectgegevens in tabel V77 zijn onderverdeeld in twee categorieën:
  1. Attributen die nodig zijn voor de planning en begroting op netwerkniveau.
  2. Attributen die behulpzaam zijn bij de voorbereidingen op projectniveau.
Voor de Beheersystematiek-Verhardingen zijn tenminste de attributen nodig uit de eerste categorie.
Naast de attributen uit tabel V77 bevat het IMBOR nog meer attributen. De verhardingenbeheerder kan hier naar eigen inzicht gebruik van maken. Deze blijven in de Beheersystematiek-Verhardingen verder buiten beschouwing. Zorg bij het gebruik van de extra attributen dat de verhouding tussen het verzamelen en gebruiken van de gegevens met elkaar in balans is.
Tabel V77: IMBOR-attributen in de Beheersystematiek-Verhardingen
Gegevensniveau Plannen en begroting
Netwerkniveau
Projectvoorbereiding
IMBOR-attribuutToelichtingX
GrondsoortOnder andere zand / klei / veen. Deze wordt onder andere gebruikt bij de lange termijn budget berekeningX
Jaar van aanlegHet jaar waarin de wegconstructie is aangelegd.X
Type Type verharding, zoals asfalt, elementen, cementbeton.X
GebruiksfunctieOp welke wijze het verhardingsobject wordt gebruikt, bijvoorbeeld als plein, brug, verkeerseiland. Het is mogelijk meerdere functies aan een verhardingsobject te koppelenX
WegfunctieDe functie van de weg, bijvoorbeeld parallelweg, recreatief fietspad. Het is mogelijk meerdere functies aan een verhardingsobject te koppelenX
Wegcategorie DVWegcategorie Duurzaam VeiligX
Wegcategorie DV-plusEen verdere detaillering van wegcategorie DVX
Type rijstrookBijvoorbeeld rijbaan, fietsstrook, plusstrook, etc.X
Type gedetailleerdEen verdere detaillering van het type (verharding), bijvoorbeeld ZOAB, open deklaag of tegelsX
Type extra gedetailleerdEen verdere detaillering van het type gedetailleerd, bijvoorbeeld slemlaag, oppervlakbehandeling, rubber tegels, betonstraatstenen, etc.)X
Plaats oriëntatieDe plaats van het type rijstrook gezien vanaf het begin van het wegvakX
Omtrek, lengte, breedte en oppervlakDeze waarden worden automatisch berekend vanuit de BGTX
Lengte voegenDe lengte van de voegenX
Jaar uitgevoerd onderhoudHet jaar waarin de betreffende onderhoudsmaatregel is uitgevoerdX
Jaar conserverenHet jaar waarin de asfaltverharding is geconserveerd (nieuwe deklaag/slemmen)X
LiggingBinnen of buiten de komX
Begin en Einde van de garantieperiodeDatumX
Kwaliteitsniveau gewenstHet gewenste kwaliteitsniveau volgens CROW-publicatie 323 kwaliteitscatalogus (A+, A, B, C, D)X
ZettingsgevoeligJa/Nee X
Zettingsgevoelig detail De mate van zettingsgevoeligheid X
Geluid reducerendJa/Nee X
Type constructieLicht, matig, zwaar X
Dikte constructieDe dikte van de volledige constructie, vanaf onderkant fundering X
Type funderingBijvoorbeeld gebonden of ongebonden X
ConstructielagenDe opbouw van de constructie in lagen, met per laag: soort constructielaag, materiaal, dikte, jaar van aanleg, teerhoudend, asbestverdacht X
Type voegKrimpvoeg, uitzetvoeg, etc. X
Soort voegDwarsvoeg of langsvoeg X
Type voegvullingFlexibel gebonden, gebonden, etc. X
BelastingZwaar, normaal, licht, onbekend X
WaterdoorlatendheidWaterdoorlatend of waterpasserend X
Aan- of vrijliggend fietspad X
Type EigenaarBijvoorbeeld gemeente of provincie X
Type Beheerder X
Theoretisch eindjaarOp basis van de theoretische levensduur X
Praktisch eindjaarOp basis van de praktische levensduur X
MateriaalEen verdere detaillering van het type, o.a. AC11 bind, hardsteen. X
KleurKleur van de verharding X
ModaliteitWat voor soort verkeer er wordt verwacht op de weg X
Afmetingen / formaat van elementen X
Draagkrachtige bermen of halfverhardingJa/Nee X
Wegcategorie-V
De ingrijpmaatstaven voor Instandhouding en Beleid zijn gekoppeld aan de wegcategorie-V. De ‘V’ staat voor Verharding om een onderscheid te maken met ‘DV’, de wegcategorie in het kader van Duurzaam Veilig.
Wegcategorie-V is opgebouwd uit verschillende IMBOR-attributen. In het beheersysteem worden alleen de IMBOR-attributen ingevuld. Er is geen veld met Wegcategorie-V. In de Beheersystematiek-Verhardingen wordt gebruik gemaakt van Wegcategorie-V om op een snelle wijze met elkaar te communiceren. Wegcategorie-V komt daarom wel terug in de rapportages.
De wegcategorieën-V staan opgesomd in tabel V78. Dit zijn de meest voorkomende verharding-categorieën. Hier zijn ook de ingrijpmaatstaven Instandhouding aan gekoppeld. De lijst is zodanig samengesteld dat bij de Activiteitentoets geen grote nafiltering nodig is van de voorgestelde maatregelen in de schetsplanning. De stroomweg is buiten beschouwing gelaten, omdat Rijkswaterstaat daar haar eigen methodiek voor heeft.
Een organisatie kan naast de tien categorieën uit tabel V78 nog eigen wegcategorieën-V hebben. Deze worden toegevoegd in het beheersysteem. De verhardingenbeheerder formuleert daar zelf de ingrijpmaatstaven bij.
Tabel V78: Wegcategorieën-V en de opbouw met IMBOR-attributen
Opgebouwd met IMBOR-Attribuut
Wegcategorie-VBelastingWegcat Duurzaam VeiligLiggingType RijstrookWegfunctieGebruiks-
functie
V1 – Zwaarbelaste regionale stroomwegZwaarRegionale stroomwegBuKom
V2 – Normaal belaste weg bubekoNormaalGebiedsontsluitingswegBuKom
V3 – Normaal belaste weg bibekoNormaalGebiedsontsluitingswegBiKom
V4 – Licht belaste weg bubekoLichtErftoegangswegBuKom
V5 – Licht belaste weg bibeko met ontsluitingsfunctieLichtErftoegangswegBiKom Verbindingsweg
V6 – Licht belaste weg bibeko zonder ontsluitingsfunctieLichtErftoegangswegBiKom Woonstraat
V7 - Fietspad Solitair fietspad Fietsstrook
V8 - Voetpad Voetstrook
V9 - Plein Plein
V10 - Parkeergebied Parkeerterrein
V11 - Vrij in te vullen
Etc.
Het indelen in wegvakken
De inspectiegegevens worden per wegvak vastgelegd. Een wegvak is een deel van een weg waarbij de weg in de lengterichting is opgedeeld in één of meerdere delen (vakken). Een wegvak kan verder uitgesplitst worden in wegvakonderdelen (zie tabel V81 en figuur V1). De beheerder legt de wegvakindeling vast in het beheersysteem.
Voor een goede verslaglegging van de inspectieresultaten zijn afspraken nodig over de afmetingen en de vormgeving van de wegvakken. In de CROW-publicatie 146a ‘Handboek visuele inspectie 2011’ wordt hier verder op ingegaan. Uitgangspunt is dat alle wegvakonderdelen homogeen zijn voor de kenmerken zoals genoemd in tabel V79.
Tabel V79: Wegkenmerken die homogeen moeten zijn in een wegvak
WegkenmerkKomt overeen met IMBOR-attribuut
Wegcategorie-Vsamenstelling van IMBOR-attributen uit tabel V78
ConstructieType constructie
VerhardingType verharding
Jaar van aanlegJaar van aanleg
Laatst uitgevoerde maatregel groot onderhoudJaar uitgevoerd onderhoud
Als binnen een wegvak één van de wegkenmerken uit tabel V78 niet homogeen (meer) is, moet de indeling van de wegvakken worden aangepast.
Voorbeeld:
Binnen één wegvak gaat de elementenverharding over in een asfaltverharding. Dit wegvak is niet homogeen voor het IMBOR-attribuut Type (verharding).

Als één of meerdere kenmerken van een wegvak niet homogeen zijn, dan leidt dit tot een onbetrouwbare planning en begroting. In tabel V80 staat uitgelegd wat er mis kan gaan als de kenmerken niet homogeen zijn.
Tabel V80: Gevolgen van niet homogene wegvakken
KenmerkEffect op homogeniteit
Wegcategorie-V
  • Alle overzichten gerelateerd aan wegcategorie-V zijn niet geheel correct (areaal, begrotingen, kwaliteit)
  • De schade wordt getoetst aan een verkeerde ingrijpmaatstaf, waardoor het wegvakonderdeel in de verkeerde planningstermijn terecht komt
  • Bij de gevonden maatregelgroep wordt de verkeerde maatregel gekozen, waardoor ook de kosten niet correct zijn
  • Bij het prioriteren op wegcategorie-V zal het wegvak niet de correcte prioriteit hebben
Type constructie
  • Alle overzichten gerelateerd aan het constructietype zijn niet correct
Type verharding
  • Er kan onduidelijkheid ontstaan bij welke type de schade hoort. Er kan maar één type per verhardingsobject worden geïnspecteerd. Eventueel aanwezige andere typen vallen dan buiten de inspectie/planning/begroting
Jaar van aanleg
  • Als het jaar van aanleg niet homogeen is, dan zal bij de onderhoudscycli niet de juiste ouderdom van de constructie worden gekozen, waardoor het gevonden onderhoudsjaar niet klopt
Jaar uitgevoerd onderhoud
  • Laatst uitgevoerde groot onderhoudsmaatregel is bepalend voor de ouderdom van de bovenbouw. In een niet homogene situatie is de voorgestelde maatregel niet van toepassing voor het gehele wegvak
Tabel V81: Voorbeeldlijst van wegvakonderdelen
CodeWegvakonderdeel
RB(hoofd)rijbaan
FPvrijliggend fietspad
FSfietsstrook
VPvoetpad
PSparkeerstrook
PWparallelweg
[ link ]

Figuur V1: Voorbeelden van een strookindeling in links, rechts, rechtsrechts, enzovoort