Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Richtlijn toegankelijkheid
Deze tekst is gepubliceerd op 15-01-14

Reisinformatie voorafgaand aan de reis

Elke reis vraagt voorbereiding. Voor vertrek wil de reiziger graag informatie over de reismogelijkheden voor de heen- en eventueel de terugreis. Het gaat daarbij om onder meer de reisroute, de aankomst- en de vertrektijden en de overstapmogelijkheden. Daarnaast hebben mensen met een functiebeperking en mensen met bijvoorbeeld een kinderwagen vooraf behoefte aan informatie over de toegankelijkheid van de gewenste (keten van) vervoerswijzen. Verder is er behoefte aan actuele reisinformatie, ook onder mensen zonder mobiliteitsbeperking.
Bronnen van reisinformatie zijn divers. De belangrijkste zijn:
  • dienstregelingsboekjes en brochures;
  • telefonische informatie:
      -van de Reisinformatiegroep (OVR9292);
      -van servicemedewerkers van ov-maatschappijen die hulp bieden bij de planning van een toegankelijke reis;
  • internet en apps op de mobiele telefoon:
      - lijnennetkaarten met toegankelijkheidsinformatie per station en halte;
      -een reisplanner met demogelijkheid om een zelfstandig toegankelijke of een met hulp toegankelijke reis te plannen;
  • sms op de mobiele telefoon.
De genoemde bronnen van reisinformatie maken geen deel uit van de openbare ruimte en zijn daarom niet uitgewerkt in deze Richtlijn. Voor meer informatie kan worden verwezen naar Stichting Accessibility [w5], die bedrijven, instellingen en overheden ondersteunt bij het toegankelijk maken van ICT-toepassingen.