18 Venray
[ link ]
Kengetallen 1999/2000 Figuur 29. Venray-centrum
Aantal inwoners: 26.500
Type winkelgebied: hoofdwinkelgebied
m2 vvo centrum: 33.400
Aantal parkeerplaatsen centrum: 1.120
Venray (hoofdwinkelgebied)
- Invoering betaald parkeren en autovrije zone in het centrum
- Jaartal maatregel: 1992/1993
- Aantal inwoners destijds: 24.400
Effecten | Uitwerking | |
Verkeer | Geen significant effect op de modal split | 0 |
Verschuiving van parkeren in het centrum naar buitenschil | – | |
Parkeersysteem voldoet in 1999 nog steeds aan de eisen | + | |
Bezoekers kunnen makkelijker een parkeerplaats vinden (88%) | ++ | |
Helft van de bezoekers positief over systeem betaald parkeren | + | |
Lokale economie | Bezoekfrequentie toegenomen, doelgerichter koopgedrag Mening bezoekers over inrichting centrum is minder positief (grote lege pleinen) | + – |
18.1 Achtergrond
In de in 1991 vastgestelde Centrumontwikkeling is als actiepunt opgenomen ‘Invoering Betaald Parkeren’ voor het centrum van Venray. Voor invoering is in 1993 een aantal inspraakavonden gehouden, waar de invoering van betaald parkeren werd uitgelegd aan het Venrayse publiek. Er kwamen hierop veel reacties, maar deze zijn in voldoende mate beantwoord. De gemeente Venray achtte het daarom mogelijk betaald parkeren in te voeren. Doel hiervan is het verbeteren van de bereikbaarheid van het centrum voor bezoekers die per auto komen, kortparkeerders, door het weren van lang parkerende auto’s, veelal werkers in het centrum, waarbij de kosten van het systeem geheel dienen te worden opgebracht door de automobilisten die in het centrum parkeren.
In de in 1991 vastgestelde Centrumontwikkeling is als actiepunt opgenomen ‘Invoering Betaald Parkeren’ voor het centrum van Venray. Voor invoering is in 1993 een aantal inspraakavonden gehouden, waar de invoering van betaald parkeren werd uitgelegd aan het Venrayse publiek. Er kwamen hierop veel reacties, maar deze zijn in voldoende mate beantwoord. De gemeente Venray achtte het daarom mogelijk betaald parkeren in te voeren. Doel hiervan is het verbeteren van de bereikbaarheid van het centrum voor bezoekers die per auto komen, kortparkeerders, door het weren van lang parkerende auto’s, veelal werkers in het centrum, waarbij de kosten van het systeem geheel dienen te worden opgebracht door de automobilisten die in het centrum parkeren.
18.2 Maatregel
In het centrum is sinds 1992 de toegang voor auto’s beperkt. De pleinen en enkele straten daaromheen zijn autovrij gemaakt. Vanaf 1 november 1993 is in het centrum van Venray het systeem van betaald parkeren operationeel geworden. Er moet betaald worden op maandag tot en met zaterdag van 09.00 tot 18.00 uur en op koopavonden. De tarieven liggen op ƒ 1,-/ € 0,45 en ƒ 2,-/ € 0,91 per uur. Op de grotere parkeerterreinen in het centrum wordt geparkeerd op (met een slagboom) afgesloten terreinen. Betalen geschiedt hier achteraf. Voor de overige parkeerterreinen wordt gebruikgemaakt van parkeerautomaten en vooraf betalen. Waar parkeren in de straat is toegestaan, worden centrale parkeermeters geplaatst. Hier dient ook vooraf betaald te worden. Tot slot zijn enkele parkeerterreinen uitsluitend voor vergunninghouders bestemd. De belanghebbenden die in aanmerking komen voor een vergunning zijn bewoners en ondernemers in het gebied waar betaald parkeren gehanteerd wordt en derden die voor een langere periode in het gebied actief zijn. Belangrijk onderdeel van de invoering van betaald parkeren is dat er in totaal geen parkeerplaatsen verdwenen zijn. Er is wel parkeerruimte verplaatst.
In het centrum is sinds 1992 de toegang voor auto’s beperkt. De pleinen en enkele straten daaromheen zijn autovrij gemaakt. Vanaf 1 november 1993 is in het centrum van Venray het systeem van betaald parkeren operationeel geworden. Er moet betaald worden op maandag tot en met zaterdag van 09.00 tot 18.00 uur en op koopavonden. De tarieven liggen op ƒ 1,-/ € 0,45 en ƒ 2,-/ € 0,91 per uur. Op de grotere parkeerterreinen in het centrum wordt geparkeerd op (met een slagboom) afgesloten terreinen. Betalen geschiedt hier achteraf. Voor de overige parkeerterreinen wordt gebruikgemaakt van parkeerautomaten en vooraf betalen. Waar parkeren in de straat is toegestaan, worden centrale parkeermeters geplaatst. Hier dient ook vooraf betaald te worden. Tot slot zijn enkele parkeerterreinen uitsluitend voor vergunninghouders bestemd. De belanghebbenden die in aanmerking komen voor een vergunning zijn bewoners en ondernemers in het gebied waar betaald parkeren gehanteerd wordt en derden die voor een langere periode in het gebied actief zijn. Belangrijk onderdeel van de invoering van betaald parkeren is dat er in totaal geen parkeerplaatsen verdwenen zijn. Er is wel parkeerruimte verplaatst.
18.3 Effecten
18.3.1 Verkeerseffecten
Feitelijke waarnemingen
Uit een vergelijking van de metingen in 1990 en 1995 blijkt dat de invoering van betaald parkeren niet heeft geleid tot een terugdringing van het autogebruik onder bezoekers van Venray. Het percentage dat met de auto naar het centrum van Venray reist, is licht gedaald van 51% in 1990 naar 48% in 1995, maar deze daling is te klein om dit toe te schrijven aan de genoemde parkeermaatregelen. In 1999 is opnieuw onderzoek verricht en zijn de verhoudingen nagenoeg gelijk gebleven aan de situatie in 1995. Een kanttekening die bij deze cijfers gemaakt moet worden, is dat de bezoekers die naar aanleiding van de invoering van betaald parkeren een andere bestemming gekozen hebben in 1995 en 1999 niet ondervraagd zijn, omdat het onderzoek is gehouden onder bezoekers van het centrum van Venray. Mogelijk doen bepaalde mensen hun (dagelijkse) boodschappen nu vaker bij een wijkvoorziening of in een nabijgelegen kern.
De locaties waar geparkeerd wordt, zijn het Gouden Leeuw-terrein (29%), het Blekersveld (13%) en betaald parkeren bij het raadhuis (13%). Vergeleken met 1990 valt op dat het percentage dat parkeert bij het raadhuis is afgenomen als gevolg van de invoering van betaald parkeren op die locatie. Daarnaast heeft een deel van het centrumparkeren zich verplaatst naar de buitenschil. Deze zogenaamde overloop (voornamelijk langparkeerders) veroorzaakt overlast voor bewoners in de buitenschil. In een aantal straten rondom het centrum worden parkeerplaatsen ingenomen door werkers en bezoekers van het centrum. De meeste werkers en bezoekers parkeren echter op de grote gratis parkeervoorzieningen en veroorzaken weinig overlast voor bewoners.
Onderzoek in 1999 wijst uit dat het parkeersysteem nog steeds voldoet aan de eisen en dat het voor bezoekers vrij eenvoudig is om een parkeerplaats te vinden. Wel wordt er opgemerkt dat indien door diverse ontwikkelingen parkeerareaal onttrokken wordt, dit gecompenseerd moet worden op andere locaties rondom het hoofdwinkelgebied.
Feitelijke waarnemingen
Uit een vergelijking van de metingen in 1990 en 1995 blijkt dat de invoering van betaald parkeren niet heeft geleid tot een terugdringing van het autogebruik onder bezoekers van Venray. Het percentage dat met de auto naar het centrum van Venray reist, is licht gedaald van 51% in 1990 naar 48% in 1995, maar deze daling is te klein om dit toe te schrijven aan de genoemde parkeermaatregelen. In 1999 is opnieuw onderzoek verricht en zijn de verhoudingen nagenoeg gelijk gebleven aan de situatie in 1995. Een kanttekening die bij deze cijfers gemaakt moet worden, is dat de bezoekers die naar aanleiding van de invoering van betaald parkeren een andere bestemming gekozen hebben in 1995 en 1999 niet ondervraagd zijn, omdat het onderzoek is gehouden onder bezoekers van het centrum van Venray. Mogelijk doen bepaalde mensen hun (dagelijkse) boodschappen nu vaker bij een wijkvoorziening of in een nabijgelegen kern.
De locaties waar geparkeerd wordt, zijn het Gouden Leeuw-terrein (29%), het Blekersveld (13%) en betaald parkeren bij het raadhuis (13%). Vergeleken met 1990 valt op dat het percentage dat parkeert bij het raadhuis is afgenomen als gevolg van de invoering van betaald parkeren op die locatie. Daarnaast heeft een deel van het centrumparkeren zich verplaatst naar de buitenschil. Deze zogenaamde overloop (voornamelijk langparkeerders) veroorzaakt overlast voor bewoners in de buitenschil. In een aantal straten rondom het centrum worden parkeerplaatsen ingenomen door werkers en bezoekers van het centrum. De meeste werkers en bezoekers parkeren echter op de grote gratis parkeervoorzieningen en veroorzaken weinig overlast voor bewoners.
Onderzoek in 1999 wijst uit dat het parkeersysteem nog steeds voldoet aan de eisen en dat het voor bezoekers vrij eenvoudig is om een parkeerplaats te vinden. Wel wordt er opgemerkt dat indien door diverse ontwikkelingen parkeerareaal onttrokken wordt, dit gecompenseerd moet worden op andere locaties rondom het hoofdwinkelgebied.
Meningen en oordelen
Veel ondervraagden (88%) geven aan dat het makkelijk is om een parkeerplaats te vinden in het centrum van Venray. Slechts 5% vindt dit moeilijk. Vergeleken met 1990 is dit een enorme verbetering. Destijds gaf slechts 59% van de bezoekers aan dat ze makkelijk een parkeerplaats konden vinden en gaf nog 23% van de ondervraagden aan dat ze het moeilijk vinden om een parkeerplaats te vinden. In 1999 vindt 80% het makkelijk tot normaal om een parkeerplaats te vinden. Dit is dus weer iets lager dan in 1995, maar nog altijd een stuk hoger dan in 1990. Geconcludeerd mag worden dat de invoering van betaald parkeren een positieve invloed heeft gehad op het makkelijk kunnen vinden van een parkeerplaats.
De bezoekers is ook gevraagd wat ze vinden van het systeem betaald parkeren. Bijna de helft vindt dit systeem goed. De bezoekers van elders (buiten Venray en omliggende kerkdorpen) zijn het minst te spreken over het betaald parkeren. Toch is de betalingsbereidheid in totaal toegenomen van 60% net na de invoering naar 80% na een halfjaar. Deze betalingsbereidheid is mede het gevolg van de goede, efficiënte parkeercontrole die in Venray uitgevoerd wordt door een parkeerbeheerbedrijf. Daarnaast is er gevraagd naar de mening over de hoogte van de parkeertarieven. In 1995 wordt het parkeertarief door 30% als te hoog beoordeeld en in 1999 vindt 36% van de ondervraagden het parkeertarief te hoog. Toch is het parkeertarief tussendoor niet verhoogd.
Een vergelijking van de mening van de bezoekers over de parkeergelegenheid en bereikbaarheid geeft een positief beeld. Van de bezoekers beoordeelt 55% de parkeergelegenheid als goed of uitstekend, terwijl dit in 1990 nog slechts 18% was; 80% vindt de bereikbaarheid van de winkels goed of uitstekend, waar dit in 1990 72% was.
De invoering van betaald parkeren heeft dus ook een positieve invloed gehad op de mening van bezoekers over parkeren en bereikbaarheid van het centrum van Venray.
Veel ondervraagden (88%) geven aan dat het makkelijk is om een parkeerplaats te vinden in het centrum van Venray. Slechts 5% vindt dit moeilijk. Vergeleken met 1990 is dit een enorme verbetering. Destijds gaf slechts 59% van de bezoekers aan dat ze makkelijk een parkeerplaats konden vinden en gaf nog 23% van de ondervraagden aan dat ze het moeilijk vinden om een parkeerplaats te vinden. In 1999 vindt 80% het makkelijk tot normaal om een parkeerplaats te vinden. Dit is dus weer iets lager dan in 1995, maar nog altijd een stuk hoger dan in 1990. Geconcludeerd mag worden dat de invoering van betaald parkeren een positieve invloed heeft gehad op het makkelijk kunnen vinden van een parkeerplaats.
De bezoekers is ook gevraagd wat ze vinden van het systeem betaald parkeren. Bijna de helft vindt dit systeem goed. De bezoekers van elders (buiten Venray en omliggende kerkdorpen) zijn het minst te spreken over het betaald parkeren. Toch is de betalingsbereidheid in totaal toegenomen van 60% net na de invoering naar 80% na een halfjaar. Deze betalingsbereidheid is mede het gevolg van de goede, efficiënte parkeercontrole die in Venray uitgevoerd wordt door een parkeerbeheerbedrijf. Daarnaast is er gevraagd naar de mening over de hoogte van de parkeertarieven. In 1995 wordt het parkeertarief door 30% als te hoog beoordeeld en in 1999 vindt 36% van de ondervraagden het parkeertarief te hoog. Toch is het parkeertarief tussendoor niet verhoogd.
Een vergelijking van de mening van de bezoekers over de parkeergelegenheid en bereikbaarheid geeft een positief beeld. Van de bezoekers beoordeelt 55% de parkeergelegenheid als goed of uitstekend, terwijl dit in 1990 nog slechts 18% was; 80% vindt de bereikbaarheid van de winkels goed of uitstekend, waar dit in 1990 72% was.
De invoering van betaald parkeren heeft dus ook een positieve invloed gehad op de mening van bezoekers over parkeren en bereikbaarheid van het centrum van Venray.
Figuur 30. Overzicht invoering betaald parkeren Venray
[ link ] 18.3.2 Effecten op de lokale economie
Feitelijke waarnemingen
De bezoekfrequentie van het centrum is tussen 1990 en 1995 gestegen. Vooral het aandeel vaste klanten (dat drie keer per week komt of meer) is toegenomen. In 1999 is het percentage inwoners van Venray dat het centrum drie keer per week of vaker bezoekt ongeveer gelijk gebleven in vergelijking met 1995. Het aantal vaste klanten van buiten Venray is in deze periode toegenomen.
Uit de bezoekersenquête blijkt ook dat 29% het centrum sinds 1990 meer is gaan bezoeken. Daartegenover is 9% het centrum van Venray minder gaan bezoeken. De bezoekduur is afgenomen, wat duidt op een doelgerichter koopgedrag. Op woensdag bijvoorbeeld vertrekt ruim 55% van alle bezoekers alweer binnen een halfuur, terwijl dat percentage in 1990 nog 46% was. Het betaald parkeren heeft ongetwijfeld invloed gehad op het meer doelgerichte koopgedrag. Hierbij dient echter opgemerkt te worden dat het een algemene trend is om effi-ciënter te gaan winkelen.
Het aanbod in de dagelijkse artikelensector is tussen 1990 en 1995 gestegen met 15%. In de niet-dagelijkse sector is de groei zelfs 30%. Per saldo is de gerealiseerde omzet in het centrum toegenomen, maar verdeeld over het aantal beschikbare m2 vvo afgenomen. Deze ontwikkelingen zijn echter niet direct toe te schrijven aan de parkeermaatregelen. Waarschijnlijk spelen andere lokaal economische ontwikkelingen hierbij ook een belangrijke rol.
Feitelijke waarnemingen
De bezoekfrequentie van het centrum is tussen 1990 en 1995 gestegen. Vooral het aandeel vaste klanten (dat drie keer per week komt of meer) is toegenomen. In 1999 is het percentage inwoners van Venray dat het centrum drie keer per week of vaker bezoekt ongeveer gelijk gebleven in vergelijking met 1995. Het aantal vaste klanten van buiten Venray is in deze periode toegenomen.
Uit de bezoekersenquête blijkt ook dat 29% het centrum sinds 1990 meer is gaan bezoeken. Daartegenover is 9% het centrum van Venray minder gaan bezoeken. De bezoekduur is afgenomen, wat duidt op een doelgerichter koopgedrag. Op woensdag bijvoorbeeld vertrekt ruim 55% van alle bezoekers alweer binnen een halfuur, terwijl dat percentage in 1990 nog 46% was. Het betaald parkeren heeft ongetwijfeld invloed gehad op het meer doelgerichte koopgedrag. Hierbij dient echter opgemerkt te worden dat het een algemene trend is om effi-ciënter te gaan winkelen.
Het aanbod in de dagelijkse artikelensector is tussen 1990 en 1995 gestegen met 15%. In de niet-dagelijkse sector is de groei zelfs 30%. Per saldo is de gerealiseerde omzet in het centrum toegenomen, maar verdeeld over het aantal beschikbare m2 vvo afgenomen. Deze ontwikkelingen zijn echter niet direct toe te schrijven aan de parkeermaatregelen. Waarschijnlijk spelen andere lokaal economische ontwikkelingen hierbij ook een belangrijke rol.
Meningen en oordelen
Bezoekers oordelen minder positief over de sfeer en gezelligheid en de inrichting van het centrum dan in 1990. Aangegeven wordt onder andere dat met name de grote lege pleinen onaantrekkelijk zijn. Daarentegen vindt men de kwaliteit van de winkels ten opzichte van 1990 toegenomen. Men noemt de kwaliteit van de winkels zelfs als een van de sterkste aspecten van het centrum van Venray. Bijna driekwart van de bezoekers vindt de kwaliteit van de Venrayse winkels goed tot uitstekend.
Bezoekers oordelen minder positief over de sfeer en gezelligheid en de inrichting van het centrum dan in 1990. Aangegeven wordt onder andere dat met name de grote lege pleinen onaantrekkelijk zijn. Daarentegen vindt men de kwaliteit van de winkels ten opzichte van 1990 toegenomen. Men noemt de kwaliteit van de winkels zelfs als een van de sterkste aspecten van het centrum van Venray. Bijna driekwart van de bezoekers vindt de kwaliteit van de Venrayse winkels goed tot uitstekend.
18.4 Relaties met regionale en stedelijke studies
18.4.1 Relatie met regionale studies
In de studie in Noord-Brabant is geconstateerd dat naarmate de parkeermogelijkheden bij een winkelgebied positiever worden beoordeeld, de kans groter is dat consumenten per auto naar het gebied komen. In Venray is te constateren dat men de parkeermogelijkheden zeer positief beoordeelt en ondanks het feit dat betaald parkeren is ingevoerd (wat normaal gesproken een lager percentage auto’s zou genereren) het percentage dat per auto naar het gebied komt niet significant afneemt. Door de positieve beoordeling van de parkeermogelijkheden neemt het percentage autogebruikers als gevolg van het betaald parkeren niet af. Dit is dus een vergelijkbaar gevolg als is geconstateerd in de studie in Noord-Brabant.
In de studie in Noord-Brabant is geconstateerd dat naarmate de parkeermogelijkheden bij een winkelgebied positiever worden beoordeeld, de kans groter is dat consumenten per auto naar het gebied komen. In Venray is te constateren dat men de parkeermogelijkheden zeer positief beoordeelt en ondanks het feit dat betaald parkeren is ingevoerd (wat normaal gesproken een lager percentage auto’s zou genereren) het percentage dat per auto naar het gebied komt niet significant afneemt. Door de positieve beoordeling van de parkeermogelijkheden neemt het percentage autogebruikers als gevolg van het betaald parkeren niet af. Dit is dus een vergelijkbaar gevolg als is geconstateerd in de studie in Noord-Brabant.
18.4.2 Relatie met stedelijke studies
In het proefproject Parkeerordening Utrecht kwam naar voren dat het omzetten van vrije parkeerplaatsen in betaald parkeren niet geleid heeft tot een reductie van het aantal winkelbezoekers met een langere verblijfsduur. In Venray is dit echter juist wel het geval. Er is een ontwikkeling richting doelgerichter koopgedrag, waarbij de bezoekfrequentie toeneemt. Men gaat het centrum dus vaker maar minder lang bezoeken.
In het proefproject Parkeerordening Utrecht kwam naar voren dat het omzetten van vrije parkeerplaatsen in betaald parkeren niet geleid heeft tot een reductie van het aantal winkelbezoekers met een langere verblijfsduur. In Venray is dit echter juist wel het geval. Er is een ontwikkeling richting doelgerichter koopgedrag, waarbij de bezoekfrequentie toeneemt. Men gaat het centrum dus vaker maar minder lang bezoeken.
18.5 Parkeren als concurrentiefactor
In de bezoekersenquête in 1995 is gevraagd of men ook wel eens omliggende steden bezoekt. Uit de enquête blijkt dat de belangrijkste alternatieven voor bezoekers van Venray de steden Eindhoven en Venlo zijn. Venlo heeft in de jaren voor 1995 enig terrein verloren ten opzichte van Venray. De versterking van het winkelaanbod in Venray heeft daaraan bijgedragen, maar ook de parkeerproblematiek in Venlo speelt een rol. Het winkelaanbod blijft de belangrijkste concurrentiefactor, maar bij het afwegen van een bezoek aan Venray of Venlo speelt parkeren ook een rol. De afstand tot Eindhoven en Venlo is echter ook nog een factor die een rol speelt. In de directe omgeving heeft Venray concurrentie van Boxmeer, Horst en in mindere mate van Deurne. Deze plaatsen zijn evenals Venray bezig met het verbeteren van hun positie als aankoopcentrum. Deurne heeft ook betaald parkeren ingevoerd, dus daarvan heeft Venray op het gebied van parkeren nauwelijks concurrentie. Horst heeft een kleiner winkelaanbod, waardoor de concurrentie gering is, ook al kent Horst geen betaald parkeren. De voornaamste concurrent lijkt Boxmeer. In Boxmeer is de parkeersituatie weliswaar gunstiger, maar het aanbod van het centrum van Venray is groter, zodat Venray weinig last heeft van concurrentie van deze plaats. De voornaamste concurrentiefactor bij de vergelijking tussen Venray en omliggende plaatsen bestaat dus uit het winkelaanbod. Factoren als parkeren of de afstand tot het winkelgebied spelen een ondergeschikte rol.
In de bezoekersenquête in 1995 is gevraagd of men ook wel eens omliggende steden bezoekt. Uit de enquête blijkt dat de belangrijkste alternatieven voor bezoekers van Venray de steden Eindhoven en Venlo zijn. Venlo heeft in de jaren voor 1995 enig terrein verloren ten opzichte van Venray. De versterking van het winkelaanbod in Venray heeft daaraan bijgedragen, maar ook de parkeerproblematiek in Venlo speelt een rol. Het winkelaanbod blijft de belangrijkste concurrentiefactor, maar bij het afwegen van een bezoek aan Venray of Venlo speelt parkeren ook een rol. De afstand tot Eindhoven en Venlo is echter ook nog een factor die een rol speelt. In de directe omgeving heeft Venray concurrentie van Boxmeer, Horst en in mindere mate van Deurne. Deze plaatsen zijn evenals Venray bezig met het verbeteren van hun positie als aankoopcentrum. Deurne heeft ook betaald parkeren ingevoerd, dus daarvan heeft Venray op het gebied van parkeren nauwelijks concurrentie. Horst heeft een kleiner winkelaanbod, waardoor de concurrentie gering is, ook al kent Horst geen betaald parkeren. De voornaamste concurrent lijkt Boxmeer. In Boxmeer is de parkeersituatie weliswaar gunstiger, maar het aanbod van het centrum van Venray is groter, zodat Venray weinig last heeft van concurrentie van deze plaats. De voornaamste concurrentiefactor bij de vergelijking tussen Venray en omliggende plaatsen bestaat dus uit het winkelaanbod. Factoren als parkeren of de afstand tot het winkelgebied spelen een ondergeschikte rol.
18.6 Klassieke discussiepunten rondom de invoering van parkeermaatregelen
18.6.1 Ondernemers
De ondernemers zijn vooral ontevreden over het feit dat ze zelf niet meer dicht bij hun winkel kunnen parkeren.
De ondernemers zijn vooral ontevreden over het feit dat ze zelf niet meer dicht bij hun winkel kunnen parkeren.
18.6.2 Bewoners
Bewoners van het centrum hebben meer rust, maar moeten een vergunning kopen om voor de deur te kunnen blijven parkeren. Bewoners in de buitenschil klagen over het feit dat een groot deel van de parkeerplaatsen in hun straat bezet wordt door werkers en bezoekers. Deze overlast is op zich nog vrij beperkt, omdat de meeste werkers parkeren op de grotere gratis parkeerplaatsen in de buitenschil.
Bewoners van het centrum hebben meer rust, maar moeten een vergunning kopen om voor de deur te kunnen blijven parkeren. Bewoners in de buitenschil klagen over het feit dat een groot deel van de parkeerplaatsen in hun straat bezet wordt door werkers en bezoekers. Deze overlast is op zich nog vrij beperkt, omdat de meeste werkers parkeren op de grotere gratis parkeerplaatsen in de buitenschil.
18.6.3 Gemeente
De gemeente achtte het voor de ontwikkeling van het centrum wenselijk om betaald parkeren in te voeren. Vanuit de gemeente is veel aandacht besteed aan het verzorgen van een goede voorlichting. Na enkele inspraakavonden en het beantwoorden van verschillende vragen en reacties van bewoners en ondernemers achtte de gemeente het mogelijk om het betaald parkeren in te voeren. De invoering heeft over het algemeen positieve resultaten opgeleverd, dus de gemeente is geslaagd in het doel de ontwikkeling van het centrum te stimuleren met de invoering van betaald parkeren.
De gemeente achtte het voor de ontwikkeling van het centrum wenselijk om betaald parkeren in te voeren. Vanuit de gemeente is veel aandacht besteed aan het verzorgen van een goede voorlichting. Na enkele inspraakavonden en het beantwoorden van verschillende vragen en reacties van bewoners en ondernemers achtte de gemeente het mogelijk om het betaald parkeren in te voeren. De invoering heeft over het algemeen positieve resultaten opgeleverd, dus de gemeente is geslaagd in het doel de ontwikkeling van het centrum te stimuleren met de invoering van betaald parkeren.
18.7 Algemene conclusies en aanbevelingen voor de toekomst
De invoering van betaald parkeren en het autovrij maken van pleinen in het centrum van Venray heeft geleid tot een verschuiving van parkeren in het centrum naar de buitenschil, wat enige overlast oplevert voor de bewoners aldaar. In het centrum is het nu echter voor bezoekers makkelijker om een parkeerplaats te vinden dan vóór de invoering van betaald parkeren. Het effect op de modal split is verwaarloosbaar. Nog steeds komt ongeveer de helft van de bezoekers met de auto.
De invoering van betaald parkeren en het autovrij maken van pleinen in het centrum van Venray heeft geleid tot een verschuiving van parkeren in het centrum naar de buitenschil, wat enige overlast oplevert voor de bewoners aldaar. In het centrum is het nu echter voor bezoekers makkelijker om een parkeerplaats te vinden dan vóór de invoering van betaald parkeren. Het effect op de modal split is verwaarloosbaar. Nog steeds komt ongeveer de helft van de bezoekers met de auto.
Een belangrijk gevolg op de lokale economie is dat men doelgerichter koopgedrag is gaan vertonen. De bezoekfrequentie is toegenomen, maar mensen winkelen efficiënter. De mening over het autovrij maken van de pleinen in het centrum is negatief, terwijl dat in andere plaatsen vaak als positief wordt ervaren. Mensen vinden de inrichting van het centrum nu kaal en leeg door de autovrije pleinen.
Bronvermelding Venray |
|