Bedrijventerreinen
Specifieke (bedrijven)terreinen zijn bedrijventerreinen die zijn gelegen aan of dichtbij autosnelwegen en de randen van verstedelijkte gebieden. Deze terreinen zijn geschikt voor ruime en bezoekersextensieve bedrijven en voorzieningen die niet inpasbaar zijn in centra of wijken en afhankelijk zijn van bereikbaarheid via de weg (of water en spoor) voor de afwikkeling van omvangrijke stromen goederen en personen. Het gaat dan om industrie, gevaarlijke of hinderlijke bedrijven, bezoekersextensieve kantoren en grootschalige winkels en recreatievoorzieningen en transport- en logistieke bedrijven.
Grootschalige kantoorvestigingen zijn in principe uitgesloten van de specifieke werkgebieden en aangewezen op de centrumlocaties en de gemengde milieus.
Voorbeelden van parkeeroplossingen
Bij bedrijventerreinen wordt steeds meer naar flexibele oplossingen gezocht. Hoe is een terrein dusdanig in te richten dat ook in de toekomst voldoende parkeerplaatsen beschikbaar zullen zijn? Er zijn diverse oplossingen beschikbaar om het parkeren te structureren:
Bij bedrijventerreinen wordt steeds meer naar flexibele oplossingen gezocht. Hoe is een terrein dusdanig in te richten dat ook in de toekomst voldoende parkeerplaatsen beschikbaar zullen zijn? Er zijn diverse oplossingen beschikbaar om het parkeren te structureren:
- Omzetten van de verplichting van parkeervoorzieningen op eigen terrein in een verbod tot parkeren op eigen terrein, met uitzondering van bedrijfswagens die noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van het bedrijfsproces. Hierdoor kan het parkeren geclusterd worden.
- Combineren van de parkeervoorzieningen met het bedrijfspand, bijvoorbeeld onder het gebouw of op het dak.
- Bouwen van centrale parkeervoorzieningen die mogelijk uitbreidbaar zijn. Gestart kan worden met parkeren op maaiveld en in de toekomst kan daar naar behoefte een parkeerdek overheen worden gezet. Deze parkeervoorzieningen zijn dan vooral voor het woon-werkverkeer en voor bezoekers in de directe omgeving bedoeld. Bij de situering van deze kavels moet rekening worden gehouden met de loopafstand tot de bedrijven. Verder moet de looproute sociaal veilig zijn. Groot voordeel van centrale kavels is de mogelijkheid tot meervoudig gebruik. Daarnaast kunnen bedrijven flexibel extra plaatsen kopen wanneer ze in de loop van de tijd groeien. Nadeel voor veel bedrijven is wel dat ze geen voorziening meer op eigen terrein hebben. Bedrijven of individuele gebruikers betalen naar gebruik van de parkeervoorzieningen. Groeit een bedrijf, dan kan het extra plekken huren.
- Voor bezoekers in beperkte mate parkeren op straat toestaan.
- Tussenvoegen van voorzieningen en/of woningen op de kantorenlocatie met overdag ook voor kantoorpersoneel te gebruiken parkeerplaatsen, vooruitlopend op een gemengde locatie.
- Een betere inrichting van het bestaande areaal waardoor capaciteit te winnen is (op de openbare of eigen weg).
- Een vorm van regulering op het openbare areaal waardoor voorrang te geven is aan groepen die de parkeerplaatsen het meest nodig hebben.
- Een vorm van regulering bij een individueel pand (op eigen terrein), bijvoorbeeld het toedelen van parkeerrechten aan personeel.
- Een betere communicatie rond en organisatie van het parkeren. Recentelijk is er belangstelling ontstaan voor de parkeermakelaar die kan bemiddelen tussen bedrijven die te veel en die te weinig capaciteit hebben.