Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Handboek parkeren
Deze tekst is gepubliceerd op 03-10-12

Handhaving

Iedere vorm van regulering vraagt om handhaving omdat anders het gewenste effect vermindert. De naleving van een maatregel hangt vooral af van de intensiteit van de handhaving. Handhaving is noodzakelijk bij parkeerplaatsen waar men vooraf betaalt, zoals bij straatplaatsen en terreinplaatsen zonder slagboom. Bij parkeerplaatsen in parkeergarages en op terreinen achter slagbomen is handhaving om betaling af te dwingen niet aan de orde, maar toezicht op foutparkeren is wel nodig. Handhaving van parkeermaatregelen is voorbehouden aan de politie, de buitengewone opsporingsambtenaar met een gemeentelijke aanstelling (bezoldigd of onbezoldigd) en een fiscaal handhaver (fiscale parkeercontroleur) bij een gefiscaliseerd betaald parkeerregime.
De wijze van handhaven en het onderbrengen van deze taak bij de gemeente of een gespecialiseerd bedrijf zijn niet van doorslaggevende betekenis in de keuze van parkeerregulering. Die keuze is voor een groot deel afhankelijk van de geschiedenis en de ervaringen die de gemeente heeft.
Als een gemeente een gefiscaliseerde regeling voor betaald parkeren heeft, dan worden naheffingsaanslagen opgelegd als een parkeerder geen of niet voldoende parkeerbelasting heeft betaald. De afhandeling van de naheffingsaanslagen is een taak voor de gemeente. Zij kan deze zelf uitvoeren, maar ook uitbesteden. Naheffingsaanslagen worden opgelegd door handhavers die door de gemeentelijke belastinginspecteur hiertoe zijn gemandateerd. Dit zijn fiscale handhavers of buitengewone opsporingsambtenaren die ook een fiscale bevoegdheid hebben. De opbrengsten van de naheffingsaanslagen zijn voor de gemeente, de kosten voor de inning van de naheffingsaanslag liggen ook bij de gemeente.
Wanneer het parkeren niet is gefiscaliseerd, vindt handhaving meestal plaats op basis van de Wet op de administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (Wet Mulder). Deze handhaving wordt gedaan door de politie of door buitengewone opsporingsambtenaren. De opbrengsten die ontstaan door het opleggen van een aankondiging van beschikking, als gevolg van foutparkeren (bijvoorbeeld het niet correcte gebruik van de parkeerschijfzone, parkeren bij een parkeerverbod of het parkeren zonder geldige vergunning), vloeien richting de rijksoverheid. Met ingang van 1 juli 2008 is de ‘Vergoedingsregeling gemeenten voor handhaving parkeren en overlast 2008’ in werking getreden. Deze regeling houdt in dat gemeenten een vergoeding krijgen voor door gemeentelijke boa’s uitgeschreven aankondigingen van beschikkingen voor overtredingen inzake stilstaan en parkeren en voor processen-verbaal voor overlast in de openbare ruimte. Deze vergoeding voor parkeerbeschikkingen loopt in ieder geval tot begin 2013 en bedraagt € 25,– per geregistreerde beschikking.
Naheffingsaanslagen kunnen alleen worden opgelegd voor het niet (of niet voldoende) betalen bij een parkeerautomaat of -meter. Foutparkeren (bijvoorbeeld parkeren bij een parkeerverbod) kan ook bij fiscalisering alleen bestraft worden met een administratieve boete.