Kostenposten voor parkeren op straat
De kosten van handhaving zijn sterk afhankelijk van de manier waarop de uitvoering georganiseerd is. Doet de gemeente alles zelf of besteedt zij de taken geheel of gedeeltelijk uit? De fiscale parkeerregulering heeft meer kostenposten dan handhaving op basis van de Wet op de Administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (wet Mulder). Dit zegt niets over de hoogte van de kosten. Deze zijn per item afhankelijk van het type handhaving: fiscaal of Wet Mulder. Hieronder volgt een uitwerking van de belangrijkste kostenposten voor straatparkeren.
Personeelskosten
De personeelskosten vormen een belangrijk deel van de handhavingskosten voor straatparkeren. Daarbij zijn er aanzienlijke verschillen in de personeelskosten van fiscale en van Mulderhandhaving:
De personeelskosten vormen een belangrijk deel van de handhavingskosten voor straatparkeren. Daarbij zijn er aanzienlijke verschillen in de personeelskosten van fiscale en van Mulderhandhaving:
- Beheer automaten: bij fiscale handhaving moet de gemeente rekening houden met kosten voor het technisch beheer van parkeerautomaten. Denk aan basale zaken als het bijvullen van de ticketrollen. Ook moet er extra financiële controle zijn. Een sluitende controle van de inkomsten in de automaten is noodzakelijk om fraude en diefstal te voorkomen.
- Controleurs: hier tegenover staat dat de salariskosten voor een fiscaal controleur lager kunnen zijn dan de kosten voor een controleur met een boa-bevoegdheid die nodig is voor de Mulderhandhaving.
- Vergunningen: of een aparte medewerker parkeervergunningen nodig is, hangt af van de omvang van het parkeerareaal. Een gemeente die jaarlijks vierhonderd vergunningen of ontheffingen verstrekt, kan zonder zo’n medewerker. Deze vergunningen en ontheffingen zijn wel via de reguliere wegen uit te geven. Dit ligt anders in een gemeente met veertigduizend betaalde plaatsen en vergunningen voor bewoners. Hier zullen enkele medewerkers nodig zijn voor het beheren van de parkeervergunningen. Er zal ook moeten worden gewerkt aan het up-to date houden van de bestaande database (onder andere koppeling GBA/RDW). Het is aan te raden een apart servicepunt voor vergunningen in te richten in de wat grotere gemeenten.
Periodieke kosten
Verschillende kosten betreffen investeringen voor de korte termijn met een afschrijvingstermijn van tussen de vijf en tien jaar:
Verschillende kosten betreffen investeringen voor de korte termijn met een afschrijvingstermijn van tussen de vijf en tien jaar:
- Werkplekken: de kosten voor werkplekken zijn evident. Het is verstandig deze voor een deel uit te rusten als flexplekken, indien de controleurs in ploegendienst werken;
- Vergunningsysteem: hoeveel een vergunningsysteem kost, hangt af van de omvang van de vergunningen of ontheffingenportefeuille. Bij vierhonderd vergunningen per jaar is bijvoorbeeld een Excel-bestand wellicht voldoende, terwijl er bij veertigduizend parkeerplaatsen te denken valt aan digitale vergunningen;
- Handhavingsterminals: in de eenvoudigste vorm kunnen dit bonnenboekjes zijn. De meest complexe handterminals zijn apparaten die barcodes, transponders en kentekens kunnen lezen, draadloos verbinding maken met een centrale database en ook als printer te gebruiken zijn;
- Opleiding: de kosten voor de opleiding van de controleurs hangt samen met het gewenste opleidingsniveau;
- Parkeerautomaten: ook de kosten van parkeerautomaten hangen af van de gewenste mogelijkheden: hoe meer functionaliteiten, hoe duurder de automaat wordt.
Structurele kosten
Buiten de personeelskosten komen de volgende kosten jaarlijks terug:
De kosten die een exploitant voor garage - parkeren moet maken zijn van een andere orde dan de kosten voor straatparkeren. Met name de stichtings- en instandhoudingskosten zijn voor een garage veel hoger dan voor straatparkeren. De personele kosten van een parkeergarage zijn daarentegen veel lager, omdat er geen handhaving nodig is en toezicht ook op afstand kan plaatsvinden. Hieronder zijn de belangrijkste kostenposten van parkeergarages geformuleerd:
Buiten de personeelskosten komen de volgende kosten jaarlijks terug:
- Licentiekosten: licenties zijn van belang als een gemeente gebruikmaakt van een vergunningbeheersysteem. Deze licenties kosten per jaar aanzienlijke bedragen.
- Communicatiemiddelen: goede communicatiemiddelen zijn bij het gebruik van digitale vergunningen of vergunningen op kenteken noodzakelijk en zijn ook in andere gevallen essentieel voor de veiligheid van de medewerkers.
- Afhandeling aanslagen: het daadwerkelijk innen van een naheffingsaanslag kost gemiddeld ongeveer 10 euro per naheffing. Dit is inclusief de bijkomende kosten bij een bezwaarschrift en het eventueel inschakelen van een deurwaarder. Bezwaarschriften zijn alleen van toepassing bij een fiscaal regime. De gemeente is in dit geval verantwoordelijk voor de afhandeling van de bezwaarschriften. Bij regulering op basis van de Wet op de Administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (wet Mulder) doet het Rijk dit.
Algemene kosten
Naast de kosten voor de uitvoering krijgt een gemeente ook te maken met algemene kosten. Te denken valt aan de kosten voor het ontwikkelen van parkeerbeleid, de daarbij behorende regelgeving en algemene organisatiekosten, zoals personeels- en arbozaken.
Naast de kosten voor de uitvoering krijgt een gemeente ook te maken met algemene kosten. Te denken valt aan de kosten voor het ontwikkelen van parkeerbeleid, de daarbij behorende regelgeving en algemene organisatiekosten, zoals personeels- en arbozaken.
Parkeren in garages en op terreinen – de organisatie
Anders dan het parkeren langs de openbare weg is de exploitatie van parkeerruimte in garages en op afgesloten terreinen (met slagboom of hek) niet uitsluitend in handen van gemeenten. De natuurlijke eigenaren zijn bedrijven, particulieren, commerciële exploitanten of de gemeente.
Anders dan het parkeren langs de openbare weg is de exploitatie van parkeerruimte in garages en op afgesloten terreinen (met slagboom of hek) niet uitsluitend in handen van gemeenten. De natuurlijke eigenaren zijn bedrijven, particulieren, commerciële exploitanten of de gemeente.
Als de gemeente de beschikking over een terrein heeft, treedt ze hierbij op als private partij. Met andere woorden: in dat geval is er geen sprake van openbaarheid in de zin van de Wegenwet. De gemeente is dan net als andere private partijen btw verschuldigd over de parkeerinkomsten. Dit in tegenstelling tot parkeerbelasting waarover de gemeente geen btw mag rekenen. Als ‘private partij’ mag de gemeente de regels stellen die ze maar zou willen, voor zover die privaatrechtelijk zijn toegestaan. Bedenk wel dat een gemeente die betaald parkeren kent en zelf parkeergarages exploiteert, met zichzelf concurreert. Een voorbeeld: een uurtarief van € 1,19 op straat levert de gemeente daadwerkelijk € 1,19 per geparkeerde auto per uur op. In een garage levert hetzelfde tarief slechts € 1,00 aan inkomsten op. De overige € 0,19 is btw.
Kostenposten voor parkeren achter de slagboomDe kosten die een exploitant voor garage - parkeren moet maken zijn van een andere orde dan de kosten voor straatparkeren. Met name de stichtings- en instandhoudingskosten zijn voor een garage veel hoger dan voor straatparkeren. De personele kosten van een parkeergarage zijn daarentegen veel lager, omdat er geen handhaving nodig is en toezicht ook op afstand kan plaatsvinden. Hieronder zijn de belangrijkste kostenposten van parkeergarages geformuleerd:
- financiering
- management en administratie
- bewaking/beheer
- bedrijfskosten locatie
- nutsbedrijven
- dagelijks onderhoud
- reserveringen
- verzekeringen en belastingen.
Financiering
Exploitanten kunnen de bouw van een parkeergarage doorgaans niet met eigen geld betalen. Meestal financieren zij deze met een lening, die zij moeten terugbetalen met daarbij de verschuldigde rente. Dit is een zeer aanzienlijke kostenpost. Gemeenten kunnen tegen een lager tarief lenen dan een marktpartij.
Exploitanten kunnen de bouw van een parkeergarage doorgaans niet met eigen geld betalen. Meestal financieren zij deze met een lening, die zij moeten terugbetalen met daarbij de verschuldigde rente. Dit is een zeer aanzienlijke kostenpost. Gemeenten kunnen tegen een lager tarief lenen dan een marktpartij.
Management en administratie
De kosten voor management en administratie betreffen het financiële en administratieve beheer van het object. Hierbij valt te denken aan het abonnementenbeheer en geldverwerking, maar ook aan de overheadkosten van een beheerorganisatie.
De kosten voor management en administratie betreffen het financiële en administratieve beheer van het object. Hierbij valt te denken aan het abonnementenbeheer en geldverwerking, maar ook aan de overheadkosten van een beheerorganisatie.
Bewaking/beheer
Hoeveel de bewaking/het beheer gaat kosten, hangt af van het type bewaking/beheer en de tijden waarop deze wordt ingezet. Een goede afweging is noodzakelijk.
Hoeveel de bewaking/het beheer gaat kosten, hangt af van het type bewaking/beheer en de tijden waarop deze wordt ingezet. Een goede afweging is noodzakelijk.
Bedrijfskosten locatie
Dit zijn de kosten die ter plaatse nodig zijn voor bijvoorbeeld de inrichting van een bewakingsloge, maar ook voor zaken als een voorraad parkeerkaarten.
Dit zijn de kosten die ter plaatse nodig zijn voor bijvoorbeeld de inrichting van een bewakingsloge, maar ook voor zaken als een voorraad parkeerkaarten.
Nutsbedrijven
Dit betreft de kosten voor de energie om de garage in bedrijf te houden. Uit deze kosten blijkt dat een ondergrondse parkeergarage niet alleen in aanleg duurder is dan een bovengrondse, maar ook in het beheer. Alle lucht moet immers mechanisch worden afgevoerd. Ook verlichting vraagt meer energie.
Dit betreft de kosten voor de energie om de garage in bedrijf te houden. Uit deze kosten blijkt dat een ondergrondse parkeergarage niet alleen in aanleg duurder is dan een bovengrondse, maar ook in het beheer. Alle lucht moet immers mechanisch worden afgevoerd. Ook verlichting vraagt meer energie.
Dagelijks onderhoud
Het dagelijks onderhoud omvat de kosten voor het schoon, heel en veilig houden van de parkeergarage. Hierbij horen het schoonmaakonderhoud, preventief en correctief onderhoud, evenals het onderhoud aan de parkeerapparatuur en de toegangssystemen.
Het dagelijks onderhoud omvat de kosten voor het schoon, heel en veilig houden van de parkeergarage. Hierbij horen het schoonmaakonderhoud, preventief en correctief onderhoud, evenals het onderhoud aan de parkeerapparatuur en de toegangssystemen.
Reserveringen
Een parkeergarage moet een flinke tijd (vaak 40 jaar = afschrijftermijn gebouwd onroerend goed) meegaan. Daarvoor is periodiek groot onderhoud en periodieke vervanging van de parkeerapparatuur nodig. Die zijn te financieren door reserveringen te maken.
Een parkeergarage moet een flinke tijd (vaak 40 jaar = afschrijftermijn gebouwd onroerend goed) meegaan. Daarvoor is periodiek groot onderhoud en periodieke vervanging van de parkeerapparatuur nodig. Die zijn te financieren door reserveringen te maken.
Verzekeringen en belastingen
De exploitant is niet aansprakelijk als een automobilist in de garage de auto van een ander beschadigt, maar wel wanneer bijvoorbeeld een parkeerdak instort. Daarom moet een garage-exploitant verzekerd zijn voor zowel eventuele veroorzaakte schade als geleden schade. Daarnaast moet de exploitant onroerendezaakbelasting (OZB) betalen en belasting op de inkomsten van de onderneming.
Overig en onvoorzienDe exploitant is niet aansprakelijk als een automobilist in de garage de auto van een ander beschadigt, maar wel wanneer bijvoorbeeld een parkeerdak instort. Daarom moet een garage-exploitant verzekerd zijn voor zowel eventuele veroorzaakte schade als geleden schade. Daarnaast moet de exploitant onroerendezaakbelasting (OZB) betalen en belasting op de inkomsten van de onderneming.
Er kunnen zich altijd omstandigheden voordoen die plotseling extra investeringen nodig maken. Een reservering hiervoor kan daarom geen kwaad.