Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Handboek parkeren
Deze tekst is gepubliceerd op 09-10-12

Parkeerdrukmeting

Een parkeerdrukmeting levert inzicht in het aantal voertuigen dat in een bepaald gebied staat
geparkeerd.
Door het aantal geparkeerde voertuigen te delen op de parkeercapaciteit wordt de bezettingsgraad berekend. De bezettingsgraad is een indicator voor de beschikbaarheid van de parkeervoorzieningen.
Globaal geldt dat bij een bezettingsgraad lager dan 80% voldoende parkeerplaatsen beschikbaar zijn. Bij een bezettingsgraad tussen 80% en 90% is er sprake van een behoorlijk lange zoektijd. De bereikbaarheid van een locatie is minder dan bij een lagere bezettingsgraad en er is sprake van verkeersoverlast in de omgeving door het zoekverkeer. In een gebied met veel verspreid liggende parkeerplaatsen zal hiervan bij een bezettingsgraad van 80% al sprake zijn. Als de parkeerplaatsen geconcentreerd liggen (parkeerterreinen en parkeergarages), geldt eerder een grens van 90%. Soms wordt zelfs een hogere grens gehanteerd, zeker als in het gebied voornamelijk langparkeerders (bewoners en werknemers) komen en er dus relatief weinig verkeer is. Bij een bezettingsgraad hoger dan 100% staan er meer voertuigen geparkeerd dan er parkeerplaatsen beschikbaar zijn. Er zijn dan in absolute zin te weinig parkeerplaatsen beschikbaar.
De parkeerdrukmeting wordt onder meer gebruikt voor:
  • het lokaliseren van een parkeerprobleem;
  • het in kaart brengen van de omvang en de duur van een parkeerprobleem;
  • het verkrijgen van inzicht in het feitelijk gebruik van een parkeerlocatie gedurende de dag.
Nadeel van de parkeerdrukmeting is dat alleen inzicht wordt verkregen in het aantal geparkeerde voertuigen en niet in de parkeerduur of het motief (de doelgroep). Alleen een parkeerdrukmeting die ’s nachts wordt uitgevoerd, geeft een indruk van het aantal parkeerplaatsen dat door bewoners wordt bezet.

Variaties op een parkeerdrukmeting
Bij een simpele parkeerdrukmeting worden enkel de geparkeerde voertuigen geteld. Om de mate van foutparkeren te bepalen, kan bijvoorbeeld ook worden genoteerd of het betreffende voertuig legaal of illegaal is geparkeerd. In gebieden met parkeerregulering is het denkbaar om het parkeerbewijs te noteren (en bij parkeertickets of deze nog geldig zijn). Dit geeft niet alleen inzicht in de doelgroepen (kortparkeerders, bewoners, werknemers, gehandicapten, enzovoort), maar ook in de betalingsgraad.