Parkeergarages
De openbare ruimte in Nederland wordt steeds schaarser, daarom wordt de kwaliteit van de openbare ruimte belangrijker. Een gevolg hiervan is dat de vraag naar gebouwde parkeervoorzieningen zal toenemen. In dit hoofdstuk worden belangrijke aspecten ten aanzien van parkeergarages behandeld.
Als op straatniveau geen of onvoldoende ruimte kan worden gevonden voor alle voorzieningen op het gebied van de leefbaarheid én voor het parkeren, dan ligt het voor de hand om voor het parkeren aan gebouwde voorzieningen te gaan denken. Sinds de bouw van de eerste parkeergarage in Nederland (de Torengarage te Den Haag in 1930) zijn er vele parkeergarages gevolgd. In het begin ging het nog om parkeergarages in de stadscentra, maar gaandeweg kwamen er ook parkeergarages in woongebieden en bij kantoren en bedrijven. Stapelen van auto’s is de oplossing om aan de parkeerbehoefte te voldoen.
Bij nieuwe bouwprojecten kunnen parkeergarages in het ontwerp worden meegenomen. Op die manier is een goede afstemming mogelijk tussen het parkeren, de behoefte van de parkeerder en de bestemming van het gebouw. Neem een nieuw ziekenhuis als voorbeeld. Met een goede parkeergarage in het ziekenhuiscomplex zijn de loopafstanden veel korter dan bij het parkeren op straat of op grote parkeerterreinen. Voor patiënten en bezoekers neemt daardoor het comfort toe. Maar niet alleen voor hen. Ook het personeel heeft baat bij goede parkeeroplossingen die snel en goed te bereiken zijn. Maar bovenal zijn omwonenden verlost van een parkeertekort tijdens bezoekuren én van de overlast door rondrijdende auto’s op zoek naar een parkeerplek.
Bij bestaande voorzieningen is de integratie tussen het parkeren en de bestemming niet altijd voor de volle honderd procent haalbaar. Maar wel zal de noodzaak om meer parkeerplaatsen te creëren, vragen om creatieve oplossingen. Een creatieve oplossing kan zijn dat één parkeerplaats vele uren van de dag een goede bezettingsgraad kent. Met combinaties van woningen, winkels, kantoren, bioscopen en horeca is het mogelijk om op elk tijdstip van de dag een tevreden parkeerder in de garage te ontvangen en de omgeving beschikbaar te houden voor leven, werken, winkelen en recreëren.
De grootte van de parkeerbehoefte is mede te bepalen aan de hand van de parkeerkencijfers van CROW. Weggebruikers vragen steeds meer kwaliteit en comfort. Dat willen ze ook graag in de auto. Auto’s worden breder en het aantal grote gezinsauto’s (mpv’s, suv’s en crossovers) neemt toe. Dat vraagt om parkeeroplossingen die op dergelijke ontwikkelingen inspelen. Sommige bouwkundige voorzieningen – zoals kolommen tussen de parkeervakken – beperken de mogelijkheden om in te spelen op de behoefte aan meer kwaliteit en comfort, zoals bijvoorbeeld bredere parkeervakken
Locatie
Parkeergarages moeten daar worden gebouwd waar concentraties van bezoekers per auto te verwachten zijn. Naast deze intrinsieke parkeerbehoefte zijn er ook parkeergarages die worden gebouwd om een andere bovengrondse ontwikkeling mogelijk te maken.
Parkeergarages moeten daar worden gebouwd waar concentraties van bezoekers per auto te verwachten zijn. Naast deze intrinsieke parkeerbehoefte zijn er ook parkeergarages die worden gebouwd om een andere bovengrondse ontwikkeling mogelijk te maken.