Parkeerreserveersystemen
Het is mogelijk om automobilisten een parkeerplaats te laten reserveren. Een voorbeeld hier van is Schiphol Smart Parking. Het grote voordeel is dat via de reservering een grote onrust bij de luchtreizigers wordt weggenomen. Een belangrijk voordeel voor de luchthaven is dat ze met Smart Parking meer grip krijgt op de bezettingsgraad en de opbrengsten van de parkeerterreinen. In feite worden de parkeerterreinen meer en meer geëxploiteerd zoals ook vliegtuigstoelen worden geëxploiteerd: de markt is leidend en bepaalt het tarief en de voorwaarden.
Tabel 35. Voorbeeld progressieve tariefstelling
Tijdstip van reservering | Tarief |
1 maand van tevoren 1 week van tevoren 1 dag van tevoren | € 95,- € 110,- € 164,- |
In enkele Europese steden (Madrid, Brugge, Amsterdam, Bologna) is gewerkt aan een meer algemeen reserveringssysteem voor parkeergarages. Het project OPTIPARK biedt een dynamisch platform waarop op Europees niveau vraag en aanbod van parkeerplaatsen bij elkaar komen. Het systeem biedt de mogelijkheid om via internet of mobiele telefoon een parkeerplaats te reserveren die geselecteerd kan worden op basis van een virtuele kaart van de betreffende stad.