Ongelede vrachtauto
Definitie
Met de ongelede vrachtauto wordt een ongedeeld voertuig, ingericht voor het vervoer van goederen bedoeld.
Met de ongelede vrachtauto wordt een ongedeeld voertuig, ingericht voor het vervoer van goederen bedoeld.
Wettelijke eisen
Zie voor de wettelijke eisen paragraaf 9.1.
Zie voor de wettelijke eisen paragraaf 9.1.
Eigenschappen
Van ongelede vrachtauto’s zijn geen gegevens bekend. In de praktijk zijn de wettelijke grenswaarden bepalend voor de eigenschappen van deze voertuigen. Ontwerpers wordt aangeraden om uit te gaan van deze waarden, tenzij er ter plaatse (bijvoorbeeld in een binnenstad) stringentere grenzen zijn gesteld aan de maximale afmetingen, massa’s, enzovoort.
Van ongelede vrachtauto’s zijn geen gegevens bekend. In de praktijk zijn de wettelijke grenswaarden bepalend voor de eigenschappen van deze voertuigen. Ontwerpers wordt aangeraden om uit te gaan van deze waarden, tenzij er ter plaatse (bijvoorbeeld in een binnenstad) stringentere grenzen zijn gesteld aan de maximale afmetingen, massa’s, enzovoort.
De park omvang bedraagt circa 73.000 voertuigen [50].
Normvoertuig
De eigenschappen van het normvoertuig ongelede vrachtauto, grotendeels gebaseerd op de wettelijke eisen, staan in tabel 20.
De eigenschappen van het normvoertuig ongelede vrachtauto, grotendeels gebaseerd op de wettelijke eisen, staan in tabel 20.
Tabel 20. Normvoertuig ongelede vrachtauto
lengte (m) | 12,00 | |
breedte (m) | 2,55 1) | |
hoogte (m) | 4,00 2) | |
bodemvrijheid (m) | 0,13 3) | |
aantal assen | 3 | |
aantal wielen | 6 | |
draaicirkel (m) | 13,30 | |
wielbasis (m) | 6,45 | |
spoorbreedte (m) | 2,15 | |
overhang voor (m) | 1,60 | |
overhang achter (m) | 3,35 | |
maximaal gewicht (ton) | 50 4) | |
asdruk maximaal (kg) | 12.000 | |
vermogen/massa verhouding (kW/ton)[94] | 6,4 | |
wettelijke remvertraging (m/s 2 ) | 4,5 | |
1) de breedte is maximaal 2,55 m en voor conditioneerde voertuigen (koeltransporten) 2,60 m 2) wettelijk maximum 3) variërend van 0,13 tot 0,17m 4) zie de informatie van [ link ] . |