Uitvoering van de monitoring
Monitoring betreft het volgen van de ontwikkelingen. Zo is het aanbevelenswaardig om de ontwikkelingen in de parkeerbezetting en de parkeerduur te volgen om inzicht te blijven houden in de ‘parkeermarkt’. Dit biedt de mogelijkheid problemen voor te blijven en een proactief beleid te voeren. Inzicht in de ‘parkeermarkt’ maakt een kwalitatief veel beter beleid ook mogelijk. Men weet immers waar en wanneer de druk groot is en wie de groep parkeerders is. Ook onderdeel van de monitoring kan zijn het volgen van ontwikkelingen in de omgeving.
Lange tijd had de gemeente Hengelo geen betaald parkeren op koopavonden. Reden hiervoor was, dat ook de gemeente Enschede, ongeveer 8 kilometer verderop gelegen en een mogelijke concurrent als het gaat om het trekken van winkelend publiek, geen betaald parkerenop koopavonden had. Op het moment dat Enschede betaald parkeren invoerde, volgde Hengelo direct. Daarvoor was geen beleidsaanpassing meer nodig, omdat in het Hengelose beleid al geanticipeerd was op het invoeren van betaald parkeren op koopavonden.
In hoofdstuk 6 is voor het aspect handhaving reeds uitgewerkt hoe de kwaliteit daarvan gemeten zou kunnen worden. In dit geval is er geen sprake van een eenmalige evaluatie, maar van continue monitoring van de activiteiten die onderdeel uitmaken van de uitvoering van het parkeerbeheer. Aanbevolen wordt om, zeker in geval van uitbesteding van taken, voor de diverse activiteiten monitoring-systemen op te zetten.
In tabel 8 zijn enkele mogelijkheden weergegeven. In het algemeen kan worden gesteld, dat eigenlijk alle aspecten zoals aangegeven in deze richtlijn, op een bepaald moment onderdeel zouden kunnen zijn van monitoring en evaluatie.
Tabel 8. Monitoring en evaluatie
Meeteenheid | Methode | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bezettingsgraad | Geparkeerde voertuigen tellen. Hierbij kan onderscheid gemaakt worden in:
| ||||||||
Parkeerduur |
| ||||||||
Pakkans | De kans dat iemand die niet of niet voldoende betaalt inderdaad wordt beboet. | ||||||||
Exploitatie |
| ||||||||
Tevredenheid belanghebbenden |
|
Eén van de doelen van het gemeentelijk parkeerbeleid is veelal het verminderen van de parkeerdruk in het centrum. Door een vergelijking van de bezettingsgraden in het centrum voor en na de invoering van het beleid, kan worden bezien of de parkeerdruk is afgenomen. Tevens kan de perceptie van de gebruikers worden bepaald, door middels een enquête achterhalen hoe zij de parkeerdruk ervaren.
Een ander doel van het gemeentelijk parkeerbeleid kan zijn het verbeteren van de bereikbaarheid van het centrum. Door een enquê te houden onder de bezoekers van het centrumgebied kan worden gemeten of de bereikbaarheid van het betreffende gebied verbeterd is. Een meer kwantitatieve onderzoeksvorm is de vergelijking van de koopstromen in en in de nabije omgeving van een gemeente. Verschuivingen van koopstromen kunnen een gevolg zijn van genomen parkeer-maatregelen.