Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Leidraad categorisering van knooppunten
Deze tekst is gepubliceerd op 09-01-13

Amsterdam ArenA

Type knooppunt
Transferium Amsterdam Arena is van het type Grote Stadspoort. Het knooppunt ligt aan de rand van Amsterdam en fungeert als bestemmingstransferium. Bezoekers van de stad Amsterdam kunnen, komende vanaf de snelweg, hun auto in de parkeergarage van het transferium parkeren en per openbaar vervoer (metro of stoptrein) verder reizen naar het centrum van Amsterdam. Het transferium is uitgevoerd in de transferiumhuisstijl.
Autobereikbaarheid
Het knooppunt wordt ontsloten door het nationale wegennet. Transferium Arena is bereikbaar vanaf de A2, afrit Ouderkerk (N522), en bereikbaar vanaf A1, A9 en A10. In ongeveer twee minuten rijdt de automobilist van de afrit van de A2 tot aan de ingang van het transferium. De bewegwijzering naar het transferium is duidelijk: vanaf de snelwegen rondom het transferium wordt verwezen naar transferium Amsterdam Arena. Bovendien is het de Arena zelf duidelijk zichtbaar vanuit de omgeving en vanaf de snelweg. In de parkeergarage zelf is de bewegwijzering minder duidelijk. Op de bewegwijzering is niet aangegeven welke bestemmingen via het parkeren op het transferium bereikt kunnen worden, en met welke kwaliteit.
Slechts een klein gedeelte van de parkeergarage is in gebruik als transferium: het transferium heeft 500 parkeerplaatsen (max. inzetbaar 2000) in de parkeergarage onder het stadion. Parkeren kost € 1,50 per uur of het dagtarief van € 14,50. De transferant kan echter ook gebruikmaken van een combinatieregeling P+R. In dat geval kost parkeren inclusief twee openbaarvervoerkaartjes € 5,50 per dag. Na 24 uur parkeren gaat het uurtarief of dagtarief van kracht, respectievelijk € 1,50 per uur of maximaal € 14,50 per dag. Wanneer de reiziger van de combinatieregeling gebruik wil maken, moet hij zijn auto parkeren en zich vervolgens melden bij de informatiebalie in het midden van de garage. Daar ontvangt hij de gratis OV-kaartjes. Bij niet-gebruikte of ondeugdelijk gestempelde OV-kaartjes wordt niet het goedkope tarief van € 5,50 gehanteerd, maar het duurdere uurtarief. De OV-kaartjes zijn alleen geldig voor gebruik in de zones Centrum en Zuid. Voor bezoek aan de omgeving van de Amsterdam Arena geldt het normale uurtarief. De procedure is vrij omslachtig en zeker voor de incidentele transferant niet in één keer duidelijk.
OV-bereikbaarheid
Het knooppunt wordt ontsloten door stedelijk openbaar vervoer. Vanuit het op ongeveer 200 meter afstand gelegen NS/metrostation Bijlmer kan de reiziger per metro of stoptrein naar Centraal Station reizen in circa vijftien minuten, of per metro naar het World Trade Centre (Zuidas) in circa tien minuten (de intervaltijd is tien minuten). Er rijdt een pendelbusje tussen de parkeergarage in de Amsterdam Arena en metrostation Bijlmer die de afstand van 200 meter overbrugt. Het busje vertrekt zodra er voldoende passagiers inzitten vanuit de Arena. Vanaf de kant van het Bijlmerstation kan de reiziger het busje oproepen door op een knop te drukken. Er is een abri aanwezig bij deze halte.
Voorzieningen
Het knooppunt Amsterdam Arena voorziet in een sober voorzieningenpakket: er is een toilet, telefoon, snoep en frisdrankautomaten, een pinfaciliteit en een bemande infodesk met kaartverkoop. Bij het metrostation zijn enkele horeca en winkelvoorzieningen aanwezig.
Omgeving
Er zijn bestemmingsvoorzieningen aanwezig in de directe omgeving van het knooppunt: er is een megabioscoop, het voetbalstadion, Villa Arena (een woonboulevard) en er zijn enkele megastores die veel bezoekers trekken.
Bijzonderheden
De Arena is 24 uur per dag geopend; openbaar vervoer rijdt van 05.45 00.15 uur.
Ontstaansgeschiedenis en verloop proces
Het transferium is aanbodgestuurd ontstaan: de gemeente Amsterdam wilde graag meedoen aan de landelijke pilot van Verkeer & Waterstaat. Doel van het aanleggen van het transferium was een betere bereikbaarheid en minder autoverkeer in de binnenstad van Amsterdam. Doelgroep zijn toeristen, winkel en evenementenbezoek en zakelijk verkeer.
De locatie van het transferium kwam in beeld toen de gemeente Amsterdam op zoek was naar zo veel mogelijk multifunctionaliteit voor het te bouwen stadion Arena.
Bij het kiezen van een locatie voor het nieuw te bouwen stadion Arena is in eerste instantie een locatie gekozen deels in de gemeente Ouder Amstel, nabij station Duivendrecht. Deze gemeente ging echter niet akkoord met de bouw op die plek, waarna de gemeente Amsterdam de huidige locatie heeft gekozen, waarbij het stadion en omgeving geheel in de eigen gemeente kwam te liggen.
Omdat het stadion op deze nieuwe locatie boven een verkeersweg ligt (Burgemeester Stramanweg), komt het gebouw veel hoger te liggen, en wordt er een parkeergarage onder het stadion gepland. Door de parkeergarage te combineren met de transferiumideeën werd de rijkssubsidie binnengehaald. Vanuit reizigersoogpunt is dit niet de ideale locatie.
Betrokken partijen
  • Bouwdienst Rijkswaterstaat: coördinator Transferiapilot.
  • Gemeente Amsterdam: financier stadion, grondverstrekker.
  • Rijk: financier stadion en transferium.
  • Dienst Parkeergebouwen, gemeente Amsterdam: exploitant, beheerder, heeft ook opgetreden als projectleider bij de bouw.
  • Directie Amsterdam ArenA.
  • Regionale directie Rijkswaterstaat NoordHolland.
Overig
Er is een aantal maanden voor de opening van het transferium een gebruikersonderzoek gehouden. Als dit eerder was gebeurd had men de vraag beter kunnen inschatten.
Het exploitatietekort van het transferium wordt betaald uit de opbrengsten van het betaald parkeren in de binnenstad. Het transferiumdeel van de parkeergarage is verkleind, waardoor een betere kostendekkingsgraad is ontstaan.
Het transferium kan niet gebruikt worden als er voetbalwedstrijden of evenementen zijn in de Arena. Hiervoor is de bewegwijzering met kantelbakken uitgevoerd.
Succesfactoren
  • Naamsbekendheid en zichtbaarheid vanaf de snelweg.
  • Goede auto-ontsluiting.
  • Keurige garage met duidelijk aanwezige bewaking en informatie.
  • Omgeving: Villa Arena.
Faalfactoren
  • OV-ontsluiting onder de maat.
  • Pendelbusje is ingezet in afwachting van people mover. Door politieke gevoeligheid en de betrokkenheid van veel partijen wordt dit echter ruim later ingezet dan bij de start werd aangenomen.
  • Loopafstand door schaalgrootte van de voorziening erg groot.
  • Onduidelijkheid over de mogelijkheden die er zijn door het transferium te gebruiken.
  • Ondoorzichtige tarieven.
  • Afwerking details, bijvoorbeeld de drukknop bij station Bijlmer om de pendelbus op te roepen bevat geen enkele aanwijzing.
  • Sociale veiligheid station Bijlmer en omgeving, met name ’s avonds na sluitingstijd Villa Arena.
  • Er zijn alternatieven voor automobilisten (Stadionplein, Sloterdijk, parkeren in woonwijken vlak buiten de betaaldparkerengrens).
Opvallend is dat imago een zeer belangrijke factor is. In de verhalen die regelmatig te horen zijn over de Arena lijkt het alsof het transferium zeer ver van het metrostation ligt (een halve kilometer), en dat men over een kale bouwvlakte moet lopen. In werkelijkheid is de afstand veel korter (maar toch wel te lang), en loopt men door een redelijk aantrekkelijk gebied met winkels.
Zeker vanaf het metrostation lijkt het stadion, mede door zijn grootte, behoorlijk dichtbij. Het busje bestellen met de drukknop en dan wachten lijkt daar onzinnig. De looproute is bovendien voetgangersgebied waardoor het busje moet omrijden: lopen is dan al snel sneller.
Nadere informatie
  • Infobalie Transferium Arena: telefoon (020) 400 17 21;
  • www.parkeeradvies.amsterdam.nl;
  • www.transferia.nl.