Leiden 't Schouw A44
Type knooppunt
Het knooppunt is van het type Grote Stadspoort. Het transferium ligt direct aan de A44 richting Den Haag, aan de rand van Leiden (bij een grote invalsweg). Op het transferium kunnen automobilisten uit de regio Amsterdam en de Bollenstreek overstappen op openbaar vervoer richting het centrum van Den Haag en richting Leiden.
Het knooppunt is van het type Grote Stadspoort. Het transferium ligt direct aan de A44 richting Den Haag, aan de rand van Leiden (bij een grote invalsweg). Op het transferium kunnen automobilisten uit de regio Amsterdam en de Bollenstreek overstappen op openbaar vervoer richting het centrum van Den Haag en richting Leiden.
Autobereikbaarheid
Het knooppunt ligt in Leiden direct tegen de A44, aan de aansluiting met de N206. Het knooppunt heeft 210 parkeerplaatsen. De parkeerplaatsen zijn niet overdekt en niet afgesloten of bewaakt. Wel zijn er bewakingscamera’s aanwezig. De parkeerplaats dient tevens als carpoolplaats. De looproute van de parkeerplaats naar openbaarvervoerhaltes en horecagelegenheid is overdekt. Ook is op het knooppunt een (onbewaakte) fietsenstalling aanwezig.
Het knooppunt is duidelijk zichtbaar vanaf de snelweg, mede doordat er een hoge paal met logo van zowel het transferium als van het restaurant dat op het knooppunt is gevestigd, boven het knooppunt uitsteekt.
Parkeren op het knooppunt is gratis. Er zijn enkele plaatsen gereserveerd voor bepaalde bedrijven zoals KPN, maar deze plaatsen worden weinig gebruikt. De capaciteit van het parkeerterrein is niet hoog, maar lijkt op doordeweekse dagen vooralsnog ruim voldoende. Op drukke dagen kan de capaciteit tekort schieten; er is weinig tot geen overloopmogelijkheid.
Het knooppunt ligt in Leiden direct tegen de A44, aan de aansluiting met de N206. Het knooppunt heeft 210 parkeerplaatsen. De parkeerplaatsen zijn niet overdekt en niet afgesloten of bewaakt. Wel zijn er bewakingscamera’s aanwezig. De parkeerplaats dient tevens als carpoolplaats. De looproute van de parkeerplaats naar openbaarvervoerhaltes en horecagelegenheid is overdekt. Ook is op het knooppunt een (onbewaakte) fietsenstalling aanwezig.
Het knooppunt is duidelijk zichtbaar vanaf de snelweg, mede doordat er een hoge paal met logo van zowel het transferium als van het restaurant dat op het knooppunt is gevestigd, boven het knooppunt uitsteekt.
Parkeren op het knooppunt is gratis. Er zijn enkele plaatsen gereserveerd voor bepaalde bedrijven zoals KPN, maar deze plaatsen worden weinig gebruikt. De capaciteit van het parkeerterrein is niet hoog, maar lijkt op doordeweekse dagen vooralsnog ruim voldoende. Op drukke dagen kan de capaciteit tekort schieten; er is weinig tot geen overloopmogelijkheid.
OV-bereikbaarheid
Het knooppunt wordt ontsloten door stedelijk en regionaal openbaar vervoer. Richting Den Haag rijden zes bussen per uur van 07.00 19.00 uur, alleen op werkdagen. De reistijd is circa dertig minuten; de bus maakt deels gebruik van een vrije busbaan. Een retourticket naar Den Haag is (circa) € 3,63 (inclusief eventuele overstap in Den Haag). Richting Leiden rijdt de bus dagelijks met een frequentie van tien minuten. De reistijd naar het centrum is ongeveer acht minuten. Op koopavond en zaterdag rijden er tevens winkelbusjes met een frequentie van tien minuten. In Leiden geldt het normale OV-tarief; het transferium ligt in de centrumzone.
Het busstation bestaat uit op vier verschillende locaties gelegen busperrons met ieder twee halteplaatsen. De informatievoorziening met vertrektijden van de verschillende bussen is centraal geplaatst.
Bij de haltes zijn abri’s geplaatst, waar de reiziger enigszins beschut op zijn aansluiting kan wachten. Ook kan de reiziger wachten in een wachtruimte bij het restaurant. Omdat enkele haltes zijn gesitueerd aan de overkant van een drukke weg, is er een loopbrug aangelegd.
Het knooppunt wordt ontsloten door stedelijk en regionaal openbaar vervoer. Richting Den Haag rijden zes bussen per uur van 07.00 19.00 uur, alleen op werkdagen. De reistijd is circa dertig minuten; de bus maakt deels gebruik van een vrije busbaan. Een retourticket naar Den Haag is (circa) € 3,63 (inclusief eventuele overstap in Den Haag). Richting Leiden rijdt de bus dagelijks met een frequentie van tien minuten. De reistijd naar het centrum is ongeveer acht minuten. Op koopavond en zaterdag rijden er tevens winkelbusjes met een frequentie van tien minuten. In Leiden geldt het normale OV-tarief; het transferium ligt in de centrumzone.
Het busstation bestaat uit op vier verschillende locaties gelegen busperrons met ieder twee halteplaatsen. De informatievoorziening met vertrektijden van de verschillende bussen is centraal geplaatst.
Bij de haltes zijn abri’s geplaatst, waar de reiziger enigszins beschut op zijn aansluiting kan wachten. Ook kan de reiziger wachten in een wachtruimte bij het restaurant. Omdat enkele haltes zijn gesitueerd aan de overkant van een drukke weg, is er een loopbrug aangelegd.
Voorzieningen
Het knooppunt voorziet in een redelijk comfortabel voorzieningenpakket: er zijn toiletten en telefoon aanwezig en een horecavoorziening (McDonald’s).
Het knooppunt voorziet in een redelijk comfortabel voorzieningenpakket: er zijn toiletten en telefoon aanwezig en een horecavoorziening (McDonald’s).
Omgeving
Er zijn geen bestemmingsvoorzieningen aanwezig in de directe omgeving van het knooppunt.
Er zijn geen bestemmingsvoorzieningen aanwezig in de directe omgeving van het knooppunt.
Bijzonderheden
Het knooppunt is 24 uur per dag open.
Het knooppunt is 24 uur per dag open.
Ontstaansgeschiedenis en verloop proces
Het Bereikbaarheidsplan Randstad, dat eind jaren tachtig is geschreven, bevatte het voornemen een transferium aan te leggen voor reizigers uit de Bollenstreek richting Den Haag. De locatie was snel gevonden, en leverde weinig problemen op (mede door de ligging buiten bewoond gebied).
Het Bereikbaarheidsplan Randstad, dat eind jaren tachtig is geschreven, bevatte het voornemen een transferium aan te leggen voor reizigers uit de Bollenstreek richting Den Haag. De locatie was snel gevonden, en leverde weinig problemen op (mede door de ligging buiten bewoond gebied).
Het proces is direct gestart na het goedkeuren van het Bereikbaarheidsplan Randstad: de meeste procedures zijn doorlopen voordat de landelijke Transferiapilot zich aandiende. Het transferium is uiteindelijk als een van de pilots uitgevoerd: het proces verliep, door de vroege aanvang, relatief gemakkelijk.
Betrokken partijen
- Bouwdienst Rijkswaterstaat: coördinator Transferiapilot.
- Provincie ZuidHolland: opdrachtgever en projectleider.
- Regionale directie Rijkswaterstaat ZuidHolland: subsidieverstrekker.
- Gemeente Leiden: grondverstrekker.
- Connexxion.
- Stadsgewest Haaglanden.
- McDonald’s: exploitant horecavoorziening en beheer.
Succesfactoren
- Slim combineren van twee functies: restaurant heeft parkeercapaciteit nodig ’s avonds en in het weekend, transferium vooral overdag. Door vestiging van restaurant op het knooppunt is het knooppunt comfortabeler voor de OV-gebruiker.
- Beheer en onderhoud.
- Bushaltes ver uiteen.
- Onduidelijkheid over vervoermogelijkheden en voordelen van het nemen van de bus.
Nadere informatie
- www.transferia.nl;
- Provincie ZuidHolland, email: disco@pzh.nl;
- Connexxion klantenservice, telefoon: (0900) 266 639 99 (22 cent per minuut).