Utrecht Westraven
Type knooppunt
Transferium Utrecht Westraven is een knooppunt van het type Grote Stadspoort. Het transferium ligt aan de rand van de stad Utrecht, dicht langs de snelweg A12, aan de sneltramverbinding van Nieuwegein naar Utrecht.
Transferium Utrecht Westraven is een knooppunt van het type Grote Stadspoort. Het transferium ligt aan de rand van de stad Utrecht, dicht langs de snelweg A12, aan de sneltramverbinding van Nieuwegein naar Utrecht.
Autobereikbaarheid
Het knooppunt wordt ontsloten door het nationale wegennet: Westraven is bereikbaar via een eigen afrit vanaf de A12 (Afslag Kanaleneiland/Jaarbeurs/Transferium Westraven, afrit 17). Het knooppunt is tevens bereikbaar via A2 en A27 en via de Europalaan. Op de snelweg is duidelijke bewegwijzering aanwezig. Door de toren die boven het knooppunt uitsteekt, is het knooppunt goed zichtbaar vanuit de omgeving.
Utrecht Westraven heeft 600 parkeerplaatsen, waarvan het grootste deel overdekt is. De parkeergarage is rondom afgesloten en wordt bewaakt. In de toekomst is er uitbreiding mogelijk naar 1.200 tot 2.000 plaatsen. Het parkeren van een auto kost € 2,27 per dag. Ook is er een bescheiden fietsenstalling. Indien de reiziger gebruikmaakt van een combinatieticket parkeren plus openbaar vervoer, zijn de kosten € 3,40 per auto per dag inclusief inzittenden. Bovendien zijn abonnementen en speciale arrangementen mogelijk.
Het knooppunt wordt ontsloten door het nationale wegennet: Westraven is bereikbaar via een eigen afrit vanaf de A12 (Afslag Kanaleneiland/Jaarbeurs/Transferium Westraven, afrit 17). Het knooppunt is tevens bereikbaar via A2 en A27 en via de Europalaan. Op de snelweg is duidelijke bewegwijzering aanwezig. Door de toren die boven het knooppunt uitsteekt, is het knooppunt goed zichtbaar vanuit de omgeving.
Utrecht Westraven heeft 600 parkeerplaatsen, waarvan het grootste deel overdekt is. De parkeergarage is rondom afgesloten en wordt bewaakt. In de toekomst is er uitbreiding mogelijk naar 1.200 tot 2.000 plaatsen. Het parkeren van een auto kost € 2,27 per dag. Ook is er een bescheiden fietsenstalling. Indien de reiziger gebruikmaakt van een combinatieticket parkeren plus openbaar vervoer, zijn de kosten € 3,40 per auto per dag inclusief inzittenden. Bovendien zijn abonnementen en speciale arrangementen mogelijk.
OV-bereikbaarheid
Het knooppunt wordt onsloten door stedelijk/regionaal openbaar vervoer. De sneltram heeft een halte naast het transferium. Deze tram rijdt met een frequentie van acht keer per uur. De reis van het transferium naar het Centraal Station in Utrecht neemt met de sneltram 12 minuten in beslag. Bovendien rijden er diverse buslijnen langs het knooppunt, en is het knooppunt bereikbaar per taxi, pendelbusje en met vervoer op maat. Bij het bemande loket is reisinformatie te verkrijgen. Op de haltes zijn vertrekstaten per lijn gegeven. Op de website www.transferiumwestraven.nl kan de reiziger veel informatie over het knooppunt raadplegen, onder andere de mogelijke aansluitingen per openbaar vervoer. De website vermeldt de tijden van vertrek en aankomst van de sneltram. Naast de halte Westraven zijn ook de andere haltes van de sneltram opgenomen alsook een tiental veelbezochte locaties in de binnenstad die met een bus snel en gemakkelijk te bereiken zijn.
Het knooppunt wordt onsloten door stedelijk/regionaal openbaar vervoer. De sneltram heeft een halte naast het transferium. Deze tram rijdt met een frequentie van acht keer per uur. De reis van het transferium naar het Centraal Station in Utrecht neemt met de sneltram 12 minuten in beslag. Bovendien rijden er diverse buslijnen langs het knooppunt, en is het knooppunt bereikbaar per taxi, pendelbusje en met vervoer op maat. Bij het bemande loket is reisinformatie te verkrijgen. Op de haltes zijn vertrekstaten per lijn gegeven. Op de website www.transferiumwestraven.nl kan de reiziger veel informatie over het knooppunt raadplegen, onder andere de mogelijke aansluitingen per openbaar vervoer. De website vermeldt de tijden van vertrek en aankomst van de sneltram. Naast de halte Westraven zijn ook de andere haltes van de sneltram opgenomen alsook een tiental veelbezochte locaties in de binnenstad die met een bus snel en gemakkelijk te bereiken zijn.
Voorzieningen
Het knooppunt voorziet in een voorzieningenpakket met wachtruimte, toiletten en telefoon. De reiziger kan consumpties (frisdrank, koffie en versnaperingen) en een krant kopen. Er is een bemande balie waar kaartverkoop plaatsvindt en waar toeristische en zakelijke informatie verkrijgbaar is. Bovendien staan er kaartautomaten, zowel in de wachtruimte als in de garage.
De reiziger kan in de wachtruimte comfortabel wachten op zijn aansluiting. Echter, de sneltramhaltes en de bushaltes liggen op enige afstand van het transferium; de looproute daar naartoe is niet overdekt. De bushaltes richting Utrecht liggen aan de overkant van een drukke weg. In de wachtruimte wordt geen waarschuwing gegeven als een tram of bus de halte nadert, en vanuit de wachtruimte is het traject niet te overzien. De reiziger zal daarom niet snel gebruikmaken van de wachtruimte.
Het knooppunt voorziet in een voorzieningenpakket met wachtruimte, toiletten en telefoon. De reiziger kan consumpties (frisdrank, koffie en versnaperingen) en een krant kopen. Er is een bemande balie waar kaartverkoop plaatsvindt en waar toeristische en zakelijke informatie verkrijgbaar is. Bovendien staan er kaartautomaten, zowel in de wachtruimte als in de garage.
De reiziger kan in de wachtruimte comfortabel wachten op zijn aansluiting. Echter, de sneltramhaltes en de bushaltes liggen op enige afstand van het transferium; de looproute daar naartoe is niet overdekt. De bushaltes richting Utrecht liggen aan de overkant van een drukke weg. In de wachtruimte wordt geen waarschuwing gegeven als een tram of bus de halte nadert, en vanuit de wachtruimte is het traject niet te overzien. De reiziger zal daarom niet snel gebruikmaken van de wachtruimte.
Omgeving
Er zijn vrijwel geen bestemmingsvoorzieningen aanwezig in de directe omgeving van het knooppunt. Wel zijn er ideeën om in de toekomst het terrein rond het transferium in te richten met winkels en kantoren.
Er zijn vrijwel geen bestemmingsvoorzieningen aanwezig in de directe omgeving van het knooppunt. Wel zijn er ideeën om in de toekomst het terrein rond het transferium in te richten met winkels en kantoren.
Bijzonderheden
Het transferium kent ruime openingstijden. Op werkdagen is het geopend van 05.00-01.00 uur, op zaterdag is het geopend van 07.00-01.00 uur. Op zondag is het transferium doorgaans gesloten. Alleen op koopzondagen en zondagen waarop een speciaal evenement plaatsvindt, is het geopend van 11.00-22.00 uur.
Het transferium kent ruime openingstijden. Op werkdagen is het geopend van 05.00-01.00 uur, op zaterdag is het geopend van 07.00-01.00 uur. Op zondag is het transferium doorgaans gesloten. Alleen op koopzondagen en zondagen waarop een speciaal evenement plaatsvindt, is het geopend van 11.00-22.00 uur.
Ontstaansgeschiedenis en verloop proces
Het proces heeft zo’n acht jaar in beslag genomen, waaronder drie jaar waarin er niets is gebeurd. Er zijn problemen geweest met de grondverwerving, en het eerste ontwerp is afgekeurd door de welstandscommissie. De Jaarbeurs wil niet meewerken, omdat zij de parkeervoorziening zien als een concurrent van hun eigen parkeergarages. Verder was er onenigheid over de trekkers en projectleidersrol die zowel door de gemeente Utrecht als Rijkswaterstaat Utrecht werden opgeëist.
Het proces heeft zo’n acht jaar in beslag genomen, waaronder drie jaar waarin er niets is gebeurd. Er zijn problemen geweest met de grondverwerving, en het eerste ontwerp is afgekeurd door de welstandscommissie. De Jaarbeurs wil niet meewerken, omdat zij de parkeervoorziening zien als een concurrent van hun eigen parkeergarages. Verder was er onenigheid over de trekkers en projectleidersrol die zowel door de gemeente Utrecht als Rijkswaterstaat Utrecht werden opgeëist.
Betrokken partijen
- Bouwdienst Rijkswaterstaat: coördinator Transferiapilot.
- &Samhoud: extern ingehuurde projectleider.
- Gemeente Utrecht: grondverstrekker.
- Regionale directie Rijkswaterstaat Utrecht: subsidieverstrekker.
- APCOA: beheerder.
- Connexxion.
- Provincie Utrecht
- Bestuursregio Utrecht.
- Jaarbeurs Utrecht.
Overig
Transferium Westraven is niet voorzien van commerciële activiteiten (zoals winkels en kantoren) die positief kunnen bijdragen aan het exploitatieresultaat. Als gevolg daarvan moet de gemeente Utrecht subsidie blijven verstrekken. De gemeente heeft hiermee ingestemd omdat transferia onderdeel zijn van het mobiliteitsbeleid van de stad.
Transferium Westraven is niet voorzien van commerciële activiteiten (zoals winkels en kantoren) die positief kunnen bijdragen aan het exploitatieresultaat. Als gevolg daarvan moet de gemeente Utrecht subsidie blijven verstrekken. De gemeente heeft hiermee ingestemd omdat transferia onderdeel zijn van het mobiliteitsbeleid van de stad.
Succesfactoren
Westraven
Griffioenlaan 1 bis
3526 LA Utrecht
telefoon (030) 658 62 88
email: info@transferiumwestraven.nl
www.transferiumwestraven.nl
- Het knooppunt ligt direct aan de snelweg A12 en heeft een eigen afrit.
- Door de toren is het knooppunt duidelijk zichtbaar vanaf de snelweg, zeker in de winter. In de zomer belemmeren bomen het zicht vanaf de snelweg.
- Het knooppunt is uitgevoerd in de duidelijk herkenbare transferiumhuisstijl.
- Het knooppunt is bemand, wat het gevoel van veiligheid van de reiziger ten goede komt.
- De parkeergarage is afgesloten en wordt bewaakt, waardoor auto’s veilig staan.
- De capaciteit van de parkeergarage is ruim, waardoor de beschikbaarheid van parkeerplaatsen geen probleem zal zijn. De garage kan eventueel in de toekomst uitbreiden.
- De website van het transferium biedt zeer duidelijk informatie aan de reiziger.
- Hoewel de wachtruimte op het transferium zeer comfortabel is, moet de reiziger het op de openbaarvervoerhalte doen met een tochtige abri. De openbaarvervoerhaltes liggen vrij ver van de wachtruimte af. Er bestaan plannen voor een verplaatste en met het transferium geïntegreerde tram en bushalte. De ontwikkeling van deze wezenlijke component van het transferium loopt in de praktijk niet synchroon met de realisatie van het transferium. Over de realisatie van deze plannen, die gekoppeld zijn aan een ingrijpende verbetering van het kruispunt en fietsroutes, wordt nog onderhandeld over financiën. Dit proces heeft bij de gemeente vertraging opgelopen.
- De mogelijkheden en voordelen van het transferium zijn de passerende automobilist niet erg duidelijk.
- Er zijn geen extra sneltrams ingelegd die bij het Transferium starten: de transferant moet hopen dat er nog zitplaatsen zijn in de drukke trams vanuit IJsselstein en Nieuwegein in de ochtendspits.
Westraven
Griffioenlaan 1 bis
3526 LA Utrecht
telefoon (030) 658 62 88
email: info@transferiumwestraven.nl
www.transferiumwestraven.nl
Beheerder
APCOA Parking Nederland bv
Westblaak 88
3012 KM Rotterdam
telefoon (010) 233 19 84
fax (010) 233 19 55
email: apcoa@planet.nl
www.apcoa.nlwww.transferia.nl
APCOA Parking Nederland bv
Westblaak 88
3012 KM Rotterdam
telefoon (010) 233 19 84
fax (010) 233 19 55
email: apcoa@planet.nl
www.apcoa.nlwww.transferia.nl