Inpandige fietsenstalling
Een inpandige stalling is in vergelijking met een maaiveldstalling voor de gebruiker aantrekkelijker, mits deze op een logische locatie ligt. De stalling biedt een groter gevoel van veiligheid, meer comfort en bescherming tegen weersinvloeden. Daarbij is het wel van belang dat het ontwerp van de stalling de aantrekkelijkheid ondersteunt of zelfs verhoogt. Met name de vormgeving van de entree is hierin cruciaal.
[ link ]
Figuur 6.13. Inpandige fietsenstalling in een appartementencomplex
Publieke fietsenstalling
Bij stations, in stadscentra of in winkelcentra gaat het veelal om publieksstallingen. Deze kunnen vrij toegankelijk, gecontroleerd toegankelijk of geautomatiseerd toegankelijk zijn (zie tabel 7.1 in paragraaf 7.1).
Buurtstallingen
Buurtstallingen zijn vaak gewenst in buurten waar geen privéruimte voor fietsen mogelijk is, zeker wanneer bewoners hun dure fiets niet buiten willen laten staan. Buurtstallingen vragen om een goede ruimte, budget en betrokkenheid van burgers en gemeente. In de praktijk blijkt dat veel buurtstallingen er komen dankzij de lange adem van een aantal actieve bewoners. In het ideale geval pakt een gemeentelijke projectorganisatie initiatieven vanuit de wijk snel op.
De rol van de gemeente bestaat meestal uit het zo nodig wijzigen van de bestemming van een pand, de aankoop of huur daarvan en eventueel (een deel van) de exploitatie en het beheer van de buurtstalling. Stedelijke vernieuwingsprojecten bieden vaak mogelijkheden voor gemeenten, woningcorporaties en verenigingen van eigenaren om een buurtstalling te realiseren.
[ link ]
Figuur 6.14. Inpandige buurtstalling
Bedrijfsstallingen
Bedrijven en instellingen doen er goed aan om bij nieuwbouw stallingsruimte te creëren voor de fietsen van de werknemers en de bezoekers. De stalling kan worden opgenomen in het bedrijfspand, maar kan ook los van het bedrijfspand staan.
Afsluitbare stallingen bij bedrijven zijn meestal alleen bedoeld voor personeel. De stalling is doorgaans met een eenvoudig slot beveiligd of met een pasje aangesloten op het toegangscontrolesysteem van het bedrijfsgebouw. In het algemeen functioneert de stalling dan zonder problemen. Bij een reële kans op fietsdiefstal, bijvoorbeeld bij grote bedrijven waar veel mensen de fiets gebruiken voor woon-werkverkeer, is het een optie om de stalling in delen te splitsen en/of te beveiligen. Als er bij een bedrijf maar weinig werknemers op de fiets komen, kunnen individuele of collectieve kluizen een alternatief zijn voor een afsluitbare stalling.
Voor de situering van afsluitbare bedrijfsstallingen is de loopafstand van belang. Een locatie dicht bij de (personeels)ingang van het bedrijfspand heeft de voorkeur. In grote gebouwen kan de loopafstand tussen de stalling en de ingang vaak worden bekort door ‘binnendoor’ toegang te geven tot de lift of de centrale hal. Bij een groot gebouwencomplex zijn verschillende kleinere stallingen een oplossing.
Fietsparkeerautomaten
Bij een fietsparkeerautomaat is het opbergen en terughalen van de fiets geautomatiseerd en mechanisch. Een gebruiker zet zijn fiets in een speciaal rek en vervolgens zet een machine de fiets op een plaats in de stalling. De gebruiker krijgt een code. Als hij zijn fiets op wil halen, dan toetst hij de code in en brengt de machine de fiets netjes naar de eigenaar. Daardoor kunnen relatief veel fietsen op een klein oppervlak staan. Er zijn immers geen looppaden nodig. De capaciteit is afhankelijk van het systeem. Een variant hierop is een OV-fietscarrousel, waar op vertoon van een OV-pas een OV-fiets uit komt.
Tijdelijke stalling
In gebieden met een hoge parkeerdruk in de openbare ruimte kan een leegstaand winkel- of kantoorpand worden ingericht als tijdelijke inpandige fietsenstalling. Het gaat hier immers vaak om centrumgebieden of gebieden in de schil rond het centrum. Hier bevinden zich vaak oude winkel- of bedrijfspanden, waarvoor op termijn een andere bestemming wordt gezocht. Dergelijke panden lenen zich goed voor een tijdelijke bestemming als fietsenstalling. Voorwaarde daarbij is dat de entree geschikt is, of geschikt gemaakt kan worden, om eenvoudig een fiets mee naar binnen te nemen en er verder weinig inpandige aanpassingen nodig zijn. Zie de inrichtingsvoorstellen voor permanente inpandige stallingen voor de inrichting van de tijdelijke stalling.
Maak met de verhuurder/eigenaar goede afspraken over de periode waarin het gebouw als tijdelijke stalling wordt gebruikt. Denk hierbij aan de opzegtermijn en de kosten voor aanpassingen aan het gebouw.
Deze oplossing is toe te passen bij zowel publieke stallingen als bedrijfs- en buurtstallingen.