Parkeren van tweewielers
Fietsen, bromfietsen en snorfietsen
Er is steeds meer behoefte aan veilige stallingsmogelijkheden voor fietsen en bromfietsen, zowel bij winkels als bij bedrijven en andere gebouwen met een maatschappelijke functie. Daarin is relatief eenvoudig te voorzien door bij parkeergarages ook stallingsfaciliteiten voor deze categorieën op te nemen. Voor het stallen van fietsen zijn ook mechanische, openbaar te gebruiken, toepassingen beschikbaar.
Er is steeds meer behoefte aan veilige stallingsmogelijkheden voor fietsen en bromfietsen, zowel bij winkels als bij bedrijven en andere gebouwen met een maatschappelijke functie. Daarin is relatief eenvoudig te voorzien door bij parkeergarages ook stallingsfaciliteiten voor deze categorieën op te nemen. Voor het stallen van fietsen zijn ook mechanische, openbaar te gebruiken, toepassingen beschikbaar.
Dit kan echter alleen succesvol zijn wanneer de locatie van deze stalling voor fietsers en bromfietsers heel dicht bij het bezoekpunt ligt. Deze groepen weggebruikers accepteren geen lange loopafstanden tot de bestemming. Wanneer een combinatie van auto- en tweewielerparkeren wenselijk is, is het van belang er rekening mee te houden dat de verkeersafwikkeling en stalling van fietsen en brommers – en daarmee de inrichting van de tweewielervoorziening – een geheel andere aanpak vraagt dan die van auto's.
Een fietsenstallingvoorziening moet aan de volgende eisen voldoen:
- Situering zo dicht mogelijk bij de toeleidende fietsroute.
- Situering dicht bij de belangrijkste attractiepunten (trekkers).
- Bij voorkeur geen hellingen (en dus bij voorkeur niet ondergronds) of hooguit goed berijdbare flauwe hellingen.
- Volledig van het autoverkeer gescheiden aan- en afritten.
- Soms is bij het operationele beheer van zowel de fietsparkeervoorziening als de parkeergarage acute ondersteuning van een medewerker nodig. Vaak zal deze assistentie gelijktijdig moeten worden verleend.
Een gescheiden operationeel beheer van de fietsparkeervoorziening en de parkeergarage verdient daarom aanbeveling. Dan kan elke ‘operatie’ optimaal worden uitgevoerd.
Ook uit het oogpunt van sociale veiligheid (toezicht) gaat de voorkeur uit naar een volledige, eventueel doorzichtige, scheiding van fietsenstalling en parkeergarage. Veel fietsers vinden de slechte luchtkwaliteit bij ‘gemengde’ situaties een belemmering voor het gebruik van de stalling.
De in- en uitgang van de fietsenstalling moet goed herkenbaar zijn en 's avonds goed worden verlicht.
Servicevoorzieningen zoals een fietspomp, bandenreparatiesets en regenkledingkluisjes stimuleren het gebruik van de fiets.
De in- en uitgang van de fietsenstalling moet goed herkenbaar zijn en 's avonds goed worden verlicht.
Servicevoorzieningen zoals een fietspomp, bandenreparatiesets en regenkledingkluisjes stimuleren het gebruik van de fiets.
Het is duidelijk dat fietsers goede en veilige fietsroutes nodig hebben. Ook het veilig, gemakkelijk en ordelijk kunnen parkeren van de fiets is echter van groot belang om het fietsgebruik aantrekkelijk te maken.
CROW-publicatie 291 ‘Leidraad Fietsparkeren’ geeft uitvoerige informatie over zowel beleidsontwikkeling, planning en ontwerp als uitvoering, exploitatie en de vele verschijningsvormen van fietsparkeervoorzieningen.
CROW-publicatie 291 ‘Leidraad Fietsparkeren’ geeft uitvoerige informatie over zowel beleidsontwikkeling, planning en ontwerp als uitvoering, exploitatie en de vele verschijningsvormen van fietsparkeervoorzieningen.
Gemotoriseerde tweewielers
In principe kunnen motoren en scooters ook een plaats krijgen in de parkeergarage. Dit draagt tevens bij aan een duurzaam gebruik van de openbare ruimte. Vanuit het oogpunt van de verkeersveiligheid in de parkeergarage is de aanwezigheid van deze tweewielers op de parkeervloer zelf minder gewenst. In- en uitparkerende automobilisten hebben namelijk onvoldoende zicht op voorbij rijdende tweewielers. Ook voor voetgangers – denk aan kleine kinderen – zijn motor- en scooterrijders door hun wendbaarheid gevaarlijk.
In principe kunnen motoren en scooters ook een plaats krijgen in de parkeergarage. Dit draagt tevens bij aan een duurzaam gebruik van de openbare ruimte. Vanuit het oogpunt van de verkeersveiligheid in de parkeergarage is de aanwezigheid van deze tweewielers op de parkeervloer zelf minder gewenst. In- en uitparkerende automobilisten hebben namelijk onvoldoende zicht op voorbij rijdende tweewielers. Ook voor voetgangers – denk aan kleine kinderen – zijn motor- en scooterrijders door hun wendbaarheid gevaarlijk.
Wanneer wordt besloten deze gebruikersgroep toch in de parkeergarage toe te laten, verdient het sterke aanbeveling hiervoor ruimte direct bij de in- en uitgang te reserveren.